AKTUALIZOVÁNO: Štyrského obraz Trauma zrození aukci v Paříži kupce nenašel
                            Surrealistický obraz českého malíře Jindřicha Štyrského Trauma zrození nenašel při středeční aukci v Paříži svého kupce. Aukční síň Sotheby´s odhadovala cenu díla na 3,5 až pět milionů eur. Zájemci však nabídli méně a dražba byla nakonec podle údajů na webových stránkách síně ukončena bez prodeje.
Podle českého uměleckého webu artplus.cz byl obraz jako jedno ze tří prémiových děl aukce dražen ve speciálním režimu s předregistrací, který vyžaduje prověření finančních možností potenciálních kupců. Ačkoli zprvu zájemci přihazovali a cena rostla, nakonec se patrně nedostala na částku, která by odpovídala limitu dohodnutému mezi prodávajícím a aukční síní, uvedl web.
Zájemce s nejvyšší nabídkou byl ochoten za obraz dát 3,15 milionu eur, respektive 3,8 milionu eur včetně aukční přirážky (92,3 milionu korun). Taková suma by obraz zařadila mezi nejdráže prodaná česká díla v aukcích a znamenala by rekord pokud jde o Štyrského tvorbu. Podle artplus.cz stejný osud jako Štyrského obraz potkal při pařížské aukci dalších pět děl.
Štyrského olejomalba z roku 1936 má černé pozadí a zachycuje bílé pytle s krvavými otisky, rukavici, minerály, kosti a lidské embryo. Plátno měří metr na výšku a 2,5 metru na šířku a malíř ho měl až do své smrti pověšený nad svou postelí. Odkázal ho malířce a blízké přítelkyni Toyen, z jejíž pozůstalosti se obraz v roce 1982 vydražil.
Podle odborníků je Štyrského dílo zcela výjimečné svými rozměry i významem v rámci autorovy tvorby i světového surrealismu. Pokud by se prodal, patřiúl by k nejdráže prodaným českým dílům v aukcích. Aukční rekord v Česku drží obraz Staropražský motiv od Bohumila Kubišty, který byl loni prodán za 123,6 milionu korun.
„Název obrazu odkazuje na stejnojmennou knihu Otty Ranka Das Trauma der Geburt z roku 1925, která byla mezi pražskými surrealisty dobře známá. Každý ze zobrazených předmětů měl pro Štyrského hluboký význam, který zachytil v předchozích dílech a ovlivnil i autorovu další tvorbu. Trauma zrození je výjimečnou výpovědí o stavech mezi životem a smrtí,“ píše aukční síň v prezentaci obrazu.
Na aukcích výtvarného umění utratili sběratelé v prvním pololetí letošního roku 766 milionů korun. Je to o 16 procent méně než ve stejném období loni. Neznamená to ale podle odborníků propad trhu s uměním, obrat nejvíce ovlivnily tři nejdražší obrazy, které se letos prodaly za výrazně nižší částky než loni. 
	Čeští sběratelé utratili do června za umění tři čtvrtě miliardy. Nejvíce za Toyen a Fillu
		Enjoy
		
Již tuto neděli se mohou přepsat historické tabulky českého aukčního trhu. Aukční síň Adolf Loos Apartment and Gallery jako poslední položku své jarní aukce zařadila obraz Žena a otrok od Oskara Kokoschky s vyvolávací cenou 200 milionů korun bez aukční přirážky. To je samo o sobě rekord. Pokud by se obraz prodal i bez jediného dalšího příhozu, šlo by o rekord českých aukcí. „Aktuálně nemám žádného domluveného kupce. Šance jsou skutečně 50 na 50, že obraz prodáme,“ prozradil pár dní před aukcí šéf síně Vladimír Lekeš.
	Do aukce jde Kokoschka za 200 milionů. Trh je na to připraven, míní odborníci
		Enjoy
		
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.