Český aukční rekord: Sto let starý obraz od Kubišty překonal v aukci Kupku

Obraz Bohumila Kubišty Staropražský motiv z roku 1911 se na aukci výtvarného umění Galerie Kodl v Praze prodal za 123,6 milionu korun včetně dvacetiprocentní aukční přirážky. Vytvořil tak nový tuzemský aukční rekord, který dosud držel obraz Divertimento II Františka Kupky, jenž se v roce 2020 prodal za 90,24 milionu korun.
Poprvé byla při tuzemské aukci výtvarného umění na sále překonána hranice 100 milionů korun. Bez přirážky, která činí 20 procent, cenu licitátor odklepl na hodnotě 103 miliony korun a sálem zazněl bouřlivý potlesk přítomných vstoje.
Vyvolávací cena Kubištova obrazu byla 25 milionů korun. I pokud by se prodal za ni, byl by prodej autorským rekordem. Nejdražším Kubištovým dílem prodaným v tuzemské aukci dosud bylo dílo nazvané Zátiší vydražené v roce 2013 za 18,49 milionu korun včetně přirážky.
Pouhé dva týdny stačily na to, aby se v jedné z nejvíce prestižních aukčních světa Sotheby´s prodalo umění za 2,5 miliardy dolarů (asi 58,7 miliardy korun). Rekordní týden přinesl jedenáct aukčních rekordů, z toho šest od ženských umělkyň. Značkou část ovšem tvoří výtěžek z druhé aukce rozvádějících se manželů Mackloweových ve výši téměř čtvrt miliardy dolarů. Trh s uměním je v době covidových opatření a protiruských sankcí omezujících ekonomiky světa neprůstřelná investice, napsal deník The New York Times.
Sotheby´s hlásí rekordní prodeje. Trh s uměním je na rozdíl od toho akciového neprůstřelný
Enjoy
Dnešní obraz do aukce vstoupil s cenou 38 milionů korun, na níž vzrostla v internetovém přihazování. Na sále pak cena vystoupala o více než 60 milionů korun, když v závěru licitovali dva až tři zájemci.
Se stejnou vyvolávací cenou jako Kubištovo dílo se vyvolával obraz malířky Toyen s názvem Samotáři z roku 1934, ten se prodal za 54 miliony korun včetně přirážky. V případě černobílého obrazu Staropražský motiv jde o vůbec první prodej díla Bohumila Kubišty, jednoho ze zakladatelů české moderní malby z tohoto období. Za více než 20 let se v dražbách objevilo pouze 14 jeho olejů.
Slavný portrét portrét herečky Marilyn Monroe od Andyho Warhola se v prodal v aukční síni Christie’s v New Yorku za 195 milionů dolarů (4,63 miliardy korun). Jedná se o nejvyšší cenu, za níž se dosud vydražilo jakékoliv dílo z 20. století.
Aukční rekord. V Christie’s vydražili Warholovu Marylin, výtěžek půjde na charitu
Enjoy
Rok 1911, kdy Kubišta Staropražský motiv namaloval, je všeobecně vnímán jako období zásadního zlomu v tvorbě tohoto umělce a nese se ve znamení přehodnocení jeho pařížské zkušenosti. Ta vedla mimo jiné k formulaci vlastní estetiky kubismu založené na myšlenkovém ponoru do vnitřního života reality. Duchovno a ideové podloží tvorby Kubišta vnímal jako neodlučitelné od samotného procesu malby, což také velice zdůrazňoval ve svých písemných projevech publikovaných ve významných uměleckých měsíčnících té doby.
Pro formulaci svých idejí Kubišta čerpal z předních představitelů tehdejší evropské filozofie, jakými byli například Arthur Schopenhauer, Henri Bergson nebo Immanuel Kant, ale i z myšlenkových směrů pro tehdejší dobu exotických, například z indické filozofie. Inteligence, interdisciplinární sečtělost a umělecká verva přivedly sedmadvacetiletého Kubištu k vlastní názorové i umělecké syntéze, jež vyvrcholila v obrazech z let 1911 a 1912, stojí v katalogu k aukci.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.