V Chorvatsku je draho. Na bezkonkurenční zvyšování cen upozorňuje tamní centrální banka

Chorvaté by měli s dalším zdražováním přibrzdit, konstatoval guvernér chorvatské centrální banky Boris Vujčič.
„Už jsme si mohli všimnout, že v posledních dvou letech ztrácíme podíl na trhu. Musíme být opatrní. Alespoň pokud chceme být cenově konkurenceschopní a dál nabízet služby za ceny, kterou budou hosté ještě schopní akceptovat,“ konstatoval Boris Vujčič v rozhovoru pro chorvatskou televizi N1. Guvernér chorvatské národní banky a také člen Rady guvernérů ECB.
Vujčič upozornil na to, že ceny služeb v cestovním ruchu vzrostly téměř o 50 procent. Chorvaté navíc zdražili mnohem víc, než v ostatních středomořských destinacích jako jsou Itálie, Francie, Španělsko nebo Malta, v nichž se zdražovalo o zhruba 20 procent. „To je obrovský rozdíl,“ dodává Vujčič.
Od všeho trochu nebo víc jsme našli během cest v Bosně a Hercegovině. Podívejte se na fotoreportáž z pětidenního cestování po zemi krásné přírody a kvalitní gastronomie.
REPORTÁŽ: Balkán není jenom Chorvatsko. Bosna láká na skvělé jídlo i krásnou přírodu
Enjoy
Není překvapením, že jeho varování navíc zaznívá v době, kdy cestovatelé plánují dovolené, píše server agentury Bloomberg.
Cestovní ruch je nejvýznamnějším hospodářským odvětvím Chorvatska, na hrubém domácím produktu se podílí přibližně 20 procenty. Podle chorvatské centrální banky příjmy od zahraničních turistů přinesly do státní kasy 13,2 miliardy eur (bezmála 332 miliard korun).
Loni jadranská země nicméně zaznamenala rekordní množství hostů, kdy na dovolenou dorazilo 21 milionů návštěvníků. „Dosáhli jsme nejen návratu k předpandemickým výsledkům, nýbrž i jejich překonání,“ Miodrag Mlačić, ředitel zastoupení Chorvatského turistického sdružení (HTZ) pro Českou republiku a Slovensko. Z Česka dorazilo kolem 800 tisíc lidí.
Stále více Čechů vyráží k moři mimo hlavní sezonu, tedy například v květnu a v září. Lákají je zejména snesitelnější teploty, méně přeplněné pláže či ceny, které mohou být až o třetinu nižší, uvádí cestovní kanceláře a agentury.
Češi stále častěji vyrážejí na dovolenou mimo hlavní sezónu. Lákají je i lepší ceny
Zprávy z firem
Turistická daň v Itálii by se mohla vyšplhat až na 25 eur za noc, tedy zhruba na pětinásobek současné maximální taxy. „Nejsme bankomaty radnic,“ bouří se hoteliéři.
Turisté, taste peněženky. Itálie se chystá zvýšit pobytovou taxu až na 25 eur za noc
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.