Symbol monarchie končí v depu. Královský vlak neustál boj s kalkulačkou

Britská královská rodina v roce 2027 ukončí provoz královské vlakové soupravy, která vozí členy panovnického rodu od dob královny Viktorie ve druhé polovině 19. století. Důvod? Pokus seškrtat výdaje královské rodiny, které by se měly v příštích letech růst kvůli opravám Buckinghamského paláce, píše web stanice BBC.
Devítivagonovou soupravu britská vládnoucí dynastie využívá zejména při cestách po Británii, její provoz však monarchie vyhodnotila jako příliš drahý. Například dvoudenní únorová cesta vlaku mezi Londýnem a hrabstvími Gloucestershire a Staffordshire stála 44 tisíc liber (téměř 1,3 milionu korun).
Vlak byl oblíbeným dopravním prostředkem v dobách královny Alžběty II., při jejíchž oslavách zlatého a diamantového výročí byl intenzivně využíván. To ale bylo naposledy v 80. letech minulého století, píše BBC. Za loňský a letošní rok zatím vyrazil podle záznamů královské rodiny pouze dvakrát, což vyvolává otázky, zda se náklady na údržbu a provoz vlaku vyplatí.
Symbol, který dojezdil
„Když jdeme kupředu, nemůžeme být svázáni minulostí,“ uvedl James Chalmers, který je zodpovědný za finanční záležitosti královské rodiny. Vlak je sice podle něj neopakovatelným symbolem milovaným lidmi a loučení s ním bude těžké, avšak čísla hovoří jasně.
Náklady na další cesty monarchů rostou, jen za 55 let od loňského roku zaplatila Británie téměř 600 tisíc liber. Celkové cestovní výdaje pak převyšují minulé období mnohonásobně.
Britská královská rodina má podstatnou část příjmů ze státní dotace, která je určena na financování královniných oficiálních povinností, platy zaměstnanců a na údržbu paláců. Zatímco v období 2024-2025 dotace činila 86,3 milionu liber, v období 2025 až 2026 se má zvýšit na 132,1 milionu liber, píše BBC. Důvodem jsou hlavně náklady na opravu hlavního královského sídla, Buckinghamského paláce. Část veřejnosti se přitom k rostoucím nákladům na fungování monarchie staví kriticky.
Britská královská rodina se připojila k veteránům a davům lidí, kteří sledovali velkolepou vojenskou přehlídku při oslavách 80. výročí konce druhé světové války v Londýně, píší agentury Reuters a AFP.
OBRAZEM: Veteráni, královská rodina i davy lidí. V Londýně si připomněli 80 let od konce druhé světové války
Politika
Britská královská rodina poprvé pustí návštěvníky do svých prostor ve skotském sídle Balmoral a také skoro až na balkon Buckinghamského paláce. Přestože vstupenky nebyly úplně levné, brzy se po nich zaprášilo.
Karel III. otvírá královská sídla. V létě zpřístupní části Balmoralu i Buckinghamského paláce
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.