Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Opera mě v mládí vůbec nezajímala. Začal jsem vlastně náhodou, říká Štefan Margita

Michal Nosek

Moderátorka Eva Čerešňáková v novém formátu pořadu VIP Eva Talks na Newstream TV zpovídá české celebrity. Před kamery tentokrát přišel Štefan Margita. Ten poradil mladým zpěvákům, jak si nezničit hlas a rozpovídal se o své čtyřicetileté kariéře na operních scénách. Také nechal diváky nahlédnout do byznysu spojeném s operou.

Reklama

Operní pěvec, tenorista Štefan Margita (67) je umělec světového formátu. Zpíval v newyorské Metropolitní opeře i milánské La Scale. Štefan pochází z Košic, do Budapešti to neměl daleko. A právě tam se mladý Štefan cítil jako na Západě, i muzika tam hrála úplně jiná, vzpomíná. „V Budapešti jsem například viděl legendární koncert Queen, či Rolling Stones. To bylo fenomenální. V té době jsem poslouchal rock a populární hudbu. Opera mě vůbec nezajímala,“ popisuje svá první setkání s živou hudbou

Štefanovou první uměleckou láskou ovšem byla fotografie. Vystudoval ji na střední umělecko-průmyslové škole, ale situace se zvrtla v okamžiku, kdy jej nevzali na UMPRUM do Prahy. Po maturitě tak řešil otázku: Kam dál?

„Když se naše rodinná známá vrátila z angažmá ve Švýcarsku, začala tady učit na konzervatoři, rovzpomněla si, že jsem v mládí zpíval. Zeptala se mě, zda bych to znovu nezkusil. A tak jsem ve 25 letech začal s opravdovým zpěvem,“ vzpomíná na start kariéry Margita. 

Pro zpěv je důležité, aby byl člověk po pubertě a hlas již nemutoval. Margita ale začal nezvykle později. Přesto uspěl a jeho pěvecká dráha na pódiích  trvá už přes čtyřicet let. I proto nyní uvažuje o zvolnění tempa a postuoném odchodu ze scény.  „Ve všem je vždy lepší končit na vrcholu, než si později vyslechnout: Můj ty Bože, on ještě zpívá,“ myslí si pěvec, který aktuálně vydal nové album lidových písní.

Čím lepší scéna, tím menší honorář 

Operní byznys je zajímavý a tvrdý. Štefana zastupuje od roku 1986 švýcarská agentura, která se stará o jeho vystoupení. „Jsem tak její nejstarší pěvec,“ usmívá se. Agentura musí umělci pomáhat v jedné zásadní věci. Musí vám na startu doporučit jaké věci zpívat. „Když jako mladý začnete hned zpívat Richarda Wagnera, tak se za rok a půl odepíšete a už nic nezazpíváte. Na start je vynikající Mozart, pak se dál pomalu postupuje. Další vývoj už musí být automatický. Zpěvák pozná, co mu vyhovuje a hlavně, co vyhovuje jeho hlasu. Jinak to dopadne špatně a zpěvák končí,“ prozrazuje recept na úspěch. 

Vilová rezidence v Malaze vyjde na zhruba 35 milionů eur.

Malaga se dostala do hledáčku milionářů. Stěhují se tam z Floridy, říká majitel realitní kanceláře

Tuzemský realitní trh loni zamrzl. Projevilo se to i na mírném propadu cen. Ve Španělsku, konkrétně pak na jihu, bylo naopak v roce 2022 extrémně živo. „V celém Španělsku byly první a druhé čtvrtletí roku 2022 nejlepšími dvěma čtvrtletími, co se prodejů týče po roce 2008,“ říká Viktor Margita, spolumajitel realitní kanceláře Viva Espaňa. Do Malagy míří cizinci z celého světa, i Češi. Apartmán tam vyjde levněji než byt v Praze.

Přečíst článek
 

Byznys v operním světě funguje tak, že zpěvák má u agentury dvě možnosti. Buď se nechá zastupovat jenom na role, nebo je u ní fixně a řeší jejím prostřednictvím vše. „Agentura si bere 12,5 procenta z honoráře a je to naprosto v pořádku, protože se o vás kompletně postará. Zajistí mi v cizině byt. Opera umělci zaplatí, jen když odzpívá představení. A to je ten byznys. Může lehce stát, že zkoušíte dva měsíce, a těsně před premiérou vám odejde hlas, nebo onemocníte,“ popisuje s tím, že to je ten tvrdý byznys. Pokud zpěvák nevystoupí, tak nedostane žádný honorář.  

To je finanční rána, protože si během doby pobytu a zkoušení všechno hradí sám, a domů pak odjíždí v nemalém minusu. Výdělky se v opeře odvíjejí podle jména zpěváka, praxe a místa, kde vystupuje. Začátečník tak dostává méně. „Čím víc se do konkrétní opery vracíte, tím je pak honorář větší a dá se z toho hezky vyžít, ale honoráře představit nesmím, protože by mě agentura zabila,” popisuje strasti a slasti operních zpěváků Margita a dodává, že zajímavostí v tomto případě je, že v La Scale, nebo Metropolitní opeře jsou honoráře nevelké, protože zpívat tam je pro každého čest. Na menších scénách jsou tak honoráře větší. 

Z jakého důvodu vyšla jeho poslední deska?

Jak investuje vydělané peníze?

A kde má letní dům?

Dozvíte se v aktuálním díle pořadu VIP Eva Talks na Newstream TV. Video se spouští v úvodu tohoto článku. Ve formě podcastu ho najdete na vaší oblíbené podcastové platformě. Jsme na Spotify, Google Podcasts i Apple Podcasts. 

koláž Newstreamu

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Farářka Martina Viktorie Kopecká a moderátorka Eva Čerešňáková
video

Z platu farářky bych si v Praze nezaplatila ani nájem, říká farářka Martina Viktorie Kopecká

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme