Zapomeňte na Milano. Nová Alfa Romeo mění jméno, vadila výroba v Polsku

Sotva jej firma uvedla na trh, už mění jméno. Automobilka Alfa Romeo z nadnárodního koncernu Stellantis se rozhodla změnit název svého prvního elektromobilu, sportovního vozu Milano, po polemice s italským ministrem pro podniky Adolfem Ursem z pravicově populistické strany Bratři Itálie. Tomu vadilo, že Milano se nevyrábí v Itálii. Nově je tedy na trhu Junior.
Ministr ze strany Bratři Itálie premiérky Giorgie Meloniové kritizoval minulý týden, že nový vůz Alfa Romeo se jmenuje Milano, ačkoliv bude sjíždět z výrobní linky v Polsku. Podle ministra Ursa tím automobilka mohla i porušit zákon. Odkazoval přitom na legislativu z roku 2003, která se zaměřuje na „italsky znějící“ názvy výrobků, jež se neprávem označují za italské.
Nová elektrická Alfa Romeo se, podobně jako Fiat 500, vyrábí v polském městě Tychy, které leží ve Slezském vojvodství. Milano, tedy Junior, je první model značky Alfa Romeo, který se celý montuje v zahraničí.
„Rozhodli jsme se pro změnu názvu, ačkoliv jsme nebyli ničím nuceni, protože chceme zachovat pozitivní emoce, které naše produkty vždy generovaly, a vyhnout se jakémukoli typu kontroverze,“ odmítl názor o možném porušení zákona generální ředitel automobilky Jean-Philippe Imparato. Podle něj Alfa Romeo chtěla názvem jen vzdát hold městu, kde byla značka v roce 1910 založena.
„Junior, stejně jako Milano, jsou krásná jména, která mají své kořeny v historii značky,“ doplnil Stefano Odorici, prezident Asociace italských dealerů (Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Jeep).
Automobilka Alfa Romeo uvedla na trh své první plně elektrické auto. Sportovní vůz Milano, který se vyrábí v Polsku, je pojmenovaný podle města, kde byla značka roku 1910 založena. Elektromobil má baterii o kapacitě 54 kWh, díky níž v základní verzi ujede až 410 kilometrů, uvedla v prohlášení skupina Stellantis, pod níž značka Alfa Romeo spadá.
Tak už i Alfa Romeo. Automobilka představila svoje první plně elektrické auto
Zprávy z firem
Junior podruhé
Po úspěchu původního modelu Giulia a jeho verze kupé Giulia Sprint GT bylo cílem Alfy Romeo přilákat mladší publikum, které touží po brilantním a exkluzivním voze. V září 1966 tak byl představen vůz GT 1300 Junior, který se vzdal jména Giulia a byl předchůdcem nové generace Alfy Romeo.
Polemika o názvu aktuálního modelu je další epizodou v třenicích mezi italskou vládou a koncernem Stellantis. Kabinet Meloniové tvrdí, že Stellantis privileguje postavení Francie, jejíž vláda je akcionářem koncernu. Špičky Stellantisu kontrují tím, že Řím dostatečně nepodporuje automobilový průmysl. Italská vláda by chtěla do země přilákat čínské konkurenty Stellantisu. Jeden z hlavních akcionářů koncernu - italská rodina Agnelliových - zároveň vlastní vydavatelství Gedi, jehož deníky La Repubblica a La Stampa jsou k vládě Meloniové značně kritické.
Čínský regulátor dal zelenou společnému podniku automobilek Stellantis a Leapmotor. S odvoláním na dva informované zdroje to uvedla agentura Reuters. Společný podnik Stellantisu umožní vyrábět a prodávat elektrická vozidla Leapmotor mimo Čínu. Po schválení ze strany čínské Národní rozvojové a reformní komise (NDRC) se čeká ještě na obdobný krok regulátorů na dalších trzích.
Další krok Číny v Evropě. Koncern Stellantis a Leapmotor zakládají společný podnik
Zprávy z firem
Automobilový koncern Stellantis uzavřel rámcovou dohodu za několik miliard eur s firmou Ayvens, která se zabývá leasingem a správou vozových parků. Stellantis na základě smlouvy v Evropě v příštích třech letech prodá až 500 000 aut.
Stellantis zazáří. Uzavřel dohodu, díky níž v Evropě prodá až půl milionu aut
Zprávy z firem
Výkonný ředitel nadnárodní automobilové skupiny Stellantis Carlos Tavares si loni vydělal 36,49 milionu eur (926,8 milionu korun). To je proti předchozímu roku nárůst o 56 procent, oznámila ve čtvrtek firma, mezi jejíž značky patří například Fiat nebo Chrysler. V roce 2022 automobilka manažerovi přiznala celkovou kompenzaci 23,46 milionu eur, uvedla agentura Reuters.
Krize automobilek na jejich šéfy nedoléhá. Tavares z koncernu Stellantis vydělal skoro miliardu
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.