Další krok Číny v Evropě. Koncern Stellantis a Leapmotor zakládají společný podnik
Čínský regulátor dal zelenou společnému podniku automobilek Stellantis a Leapmotor. S odvoláním na dva informované zdroje to uvedla agentura Reuters. Společný podnik Stellantisu umožní vyrábět a prodávat elektrická vozidla Leapmotor mimo Čínu. Po schválení ze strany čínské Národní rozvojové a reformní komise (NDRC) se čeká ještě na obdobný krok regulátorů na dalších trzích.
Stellantis loni v říjnu oznámil, že za 1,6 miliardy dolarů (37,2 miliardy korun) kupuje 21procentní podíl ve společnosti Leapmotor. Skupina se tak snaží upevnit si postavení v Číně, která je největším automobilovým trhem na světě. Leapmotor na oplátku získá oporu v Evropě.
Firmy zároveň oznámily založení společného podniku. Na základě této dohody získal Stellantis výhradní práva na výrobu, vývoz a prodej výrobků Leapmotor mimo Čínu, což v případě západní automobilky představuje první takový případ. Stellantis vlastní 51 procent společného podniku.
Generální ředitel Stellantisu Carlos Tavares v únoru oznámil, že automobilka by mohla vyrábět elektromobily založené na technologii Leapmotor v Evropě, Severní Americe nebo na jiných trzích, kde potřebuje modely s konkurenceschopnou cenou, aby mohl konkurovat čínským výrobcům elektromobilů.
Čína chce letos zvýšit výdaje na obranu o 7,2 procenta proti loňskému roku. Cíl pro růst hrubého domácího produktu (HDP) si Peking stanovil na pět procent, což je stejný cíl jako loni a nižší v porovnání s předchozími lety.
Čínské plány. Země zvýší výdaje na obranu, sjednocení s Tchaj-wanem už nemá být mírové
Politika
Navrhovaný společný podnik vzniká v době rostoucího obchodního napětí mezi Čínou a Evropskou unií. Brusel vyšetřuje, zda čínští výrobci elektromobilů nevyužívají nespravedlivých vládních dotací. Evropská komise ve středu uvedla, že zahájí celní evidenci dovozu čínských elektromobilů. Pokud EU dospěje k závěru, že čínští výrobci dostávají nespravedlivé dotace, mohla by jejich elektromobily zpětně zatížit cly.
Skupina Stellantis je čtvrtým největším výrobcem automobilů na světě, vznikla začátkem roku 2021 spojením italsko-americké automobilky Fiat Chrysler a francouzského konkurenta PSA. Fúze přivedla dohromady značky Peugeot, Citroën, Opel a DS se značkami Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Maserati, Alfa Romeo či Ram.
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.