Výrobce sušenek Mondelez rozšíří v Opavě výrobu. Fidorky se díky tomu dostanou až do Austrálie

Mezinárodní výrobce sušenek Mondelez International investuje 1,3 miliardy korun do rozšíření výroby čokoládových oplatek ve svém závodě v Opavě. Výstavba už začíná, do provozu by měla být linka uvedena v roce 2026. Díky investici vznikne přibližně 100 pracovních míst, uvedl ředitel výrobního klastru společnosti Mondelez v Česku Emmanuel Chilaud.
Mondelez v Opavě výrobní kapacitu kulatých oplatek zdvojnásobí, zvýší ji na 22 tisíc tun ročně. Oplatky vycházejí z tradičního designu opavské Fidorky, která se skládá z kulatých oplatek spojených náplní a potažených čokoládou. Vyrábějí se s různými příchutěmi a na evropském trhu se prodávají pod několika značkami.
Chilaud řekl, že v současnosti zhruba 25 procent těchto výrobků tvoří oplatky s názvem Fidorka pro český a slovenský trh a 75 procent jsou značky do dalších zemí. Oplatky z Opavy poputují například i do Austrálie nebo na Nový Zéland.
„Fidorka se narodila v Opavě a Opava jede do světa. Hrdost, co máme, výrobky, které se tady narodily, byly tady vymyšlené 180 roků zpátky, teď jedou ve velkém do světa,“ řekl Chilaud.
Potraviny v Česku jsou stále o desítky procent dražší než během roku 2021, tedy před nástupem inflační vlny. Klesají nyní nejrychleji v EU, neboť předtím stoupaly v rámci EU výrazně nadprůměrně.
Lukáš Kovanda: Nenechte se mýlit, Česko není rájem levných potravin, jak se snaží prezentovat premiér
Názory
Stometrová elektrická pec
Jinou velkou investici zahájila společnost Mondelez v Opavě před necelým rokem. Za více než 1,5 miliardy korun buduje novou linku na výrobu sušenek Oreo, díky niž přijme navíc 140 lidí. Její součástí bude i stometrová elektrická pec.
„Pec, která bude nejdelší elektrická pec na světě, dorazí modul po modulu teď na konci měsíce, bude to trvat měsíc, měsíc a půl. Zbytek linky tady bude do listopadu nebo prosince. Potom začneme s testy," řekl Chilaud.
Mondelez působí v České republice a na Slovensku od roku 1992, má pět výrobních závodů a zaměstnává 2900 lidí. V závodě v Opavě pracuje přes 1000 lidí, kromě sušenek Oreo a Fidorek se tam vyrábějí například sušenky a oplatky Opavia, sušenky BeBe Dobré ráno, pečivo Brumík, čokoláda Figaro, oplatky Miňonky a Tatranky nebo krekry TUC.
Medicinální houby jsou součástí východní medicíny po tisíciletí. V naší západní kultuře jsme zvyklí spíše chutné druhy hub konzumovat jako potravinu. Dnes houby sbíráme či i pěstujeme pro jejich kulinářské využití, ale můžeme je také používat jako léčivé prostředky. Jedna z těch nejznámějších a nejpoužívanějších medicínských hub je reishi, neboli lesklokorka lesklá.
Biohacking: Houba reishi má blahodárný vliv na lidské zdraví. Pomoci může i v boji s rakovinou
Enjoy
Tradice výroby sušenek v Opavě sahá do roku 1840. Historie továrny je spjata s rodinou zakladatelů cukrovinkářské výroby Fiedorů, které dodnes připomíná kulatá oplatka Fidorka. V novém výrobním areálu v části Vávrovice podnik sídlí od roku 1997.
Spisovatelka Romana Vaverková dnes v Opavě představila historický román Hořkosladká vůně vanilky, který se věnuje příběhu Marie Fiedorové, jež stála na počátku 20. století u založení továrny na výrobu oplatek a cukrovinek.
„Malinkou pekárnu proměnila ve velkokapacitní podnik s 50 zaměstnanci. Za vedení Marie se firma Fiedor stala nejvýznamnějšímu podnikem svého druhu, a to nejenom ve Slezsku, ale i v ostatních zemích Rakouska-Uherska. A to všechno přesto, že samotná majitelka měla poměrně složitý životní osud,“ řekla Vaverková.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.