Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Výrobce pian Petrof srážejí války a dopady inflace. Po 12 let se loni propadl do ztráty

Petrof přesunuje část výroby do Asie
ČTK
 ČTK

V uplynulém roce měly na obchodní aktivity výrazný negativní vliv především prezidentské volby v USA, válečné konflikty a změny nákupního chování spotřebitelů způsobené inflací, uvedla ve výroční zprávě prezidentka Petrofu Zuzana Ceralová Petrofová.

Rodinná společnost Petrof Hradec Králové, která je předním evropským výrobcem pian a klavírů, loni vykázala ztrátu 44,2 milionu korun po předloňském zisku 19,6 milionu. Tržby společnosti loni meziročně klesly o pětinu na 161 milionů korun z 202 milionů, a byly tak nejnižší od roku 2009. Počet zaměstnanců podnik meziročně snížil o 19 procent na 130 lidí ke konci roku 2024. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou firma založila do Sbírky listin.

„Složitá situace na světových trzích nadále přetrvává. V uplynulém roce měly na obchodní aktivity výrazný negativní vliv především prezidentské volby v USA, válečné konflikty a změny nákupního chování spotřebitelů způsobené inflací,“ uvedla ve zprávě prezidentka Petrofu Zuzana Ceralová Petrofová, která je představitelkou páté generace rodiny Petrofů. Firma se podle ní mimo jiné snažila získat nové trhy, které by kompenzovaly útlum na ruském a čínském trhu.

Od roku 2011 byla společnost trvale v zisku. Ke konci loňského roku měla na účtu nerozdělených zisků z minulých let 251 milionů korun.

Tržby z exportu Petrofu loni klesly o 31 procent na 98 milionů. Nejvýznamnějšími exportními teritorii byly Uzbekistán, Singapur, Slovensko, Spojené arabské emiráty, Turecko a Kazachstán. „Z hlediska produktové struktury tržeb se nejvíce dařilo klavírům a vyšším řadám pianin,“ uvedla Ceralová Petrofová. Na rozdíl od exportu se Petrofu dařilo na českém trhu, kde loni zvedl tržby na více než 62 milionů korun. Přispělo k tomu i pořádání akcí v hradeckém kulturním centru Petrof Gallery.

Prodej nemovitostí přinesl i úsporu nákladů

Firma, jejíž vznik sahá do roku 1864, se loni zaměřila na zavedení nového produktového portfolia tří výrobkových řad, které by mělo lépe odpovídat poptávce. „Nejvyšší řada mistrovských nástrojů je nadále zcela vyráběna v Hradci Králové a nese název Petrof Mastery. Zbývající dvě řady Petrof Ispiration a Petrof Discovery jsou vyráběny ve spolupráci s renomovaným partnerem pod naším odborným dohledem. V minulém roce byly vytvořeny prototypy řady Discovery a v letošním roce se vyvíjejí prototypy pian Inspiration," uvedla Ceralová Petrofová.

Partnerem Petrofu pro výrobu levnějších řad nástrojů je indonéská společnost PT Samick Indonesia, která kromě své produkce vyrábí i pro jiné světové značky. Převedení části výroby do zahraničí podnik dříve zdůvodnil rostoucími náklady na výrobu v Česku a snahou expandovat na asijské trhy.

V Hradci Králové firma loni zahájila sestěhování výroby do hlavní budovy, aby ušetřila na energiích a snížila provozní náklady. Přeskupení výroby předcházel v závěru roku 2023 prodej části nemovitostí v areálu Petrofu za 78 milionů korun. Z výnosu podnik mimo jiné splatil zůstatek investičního úvěru z roku 2017. Díky prodeji nemovitostí podnik také předloni vykázal zisk.

Společnost uvedla, že po ztrátě ruského trhu a snížení poptávky v Číně se v posledních letech zaměřuje na trhy v jihovýchodní Asii, v postsovětských zemích, v zemích sousedících s Českem a v zemích Středního východu. „Historie Petrofu čítá nespočet překonaných krizí, a proto pro nás nejsou tyto výkyvy ničím novým a překvapivým,“ uvedla společnost. Každé složitější období přináší podle firmy nové výzvy, které ji posouvají kupředu.

Zuzana Ceralová Petrofová, prezidentka společnosti Petrof

Výrobce pian Petrof má za sebou těžký rok, kvůli Rusku i lockdownu v Číně

Rodinné společnosti Petrof Hradec Králové, která je předním evropským výrobcem pian a klavírů, loni klesly tržby o 22 procent na 250 milionů korun. Důvodem byl výpadek dodávek do Ruska a na další východní trhy kvůli válce na Ukrajině a pokles prodejů v Číně, která byla stále zasažena restrikcemi kvůli epidemii koronaviru. Zisk podniku se snížil na 11 milionů korun z předloňských 34,5 milionu korun.

Přečíst článek

Devítiletá nadějná klavíristka a stipendistka Nadace KKFF Vivi Nguyen.

Akce Piana do škol podpoří mladé české muzikanty. Ti dostanou nové nástroje i stipendium

Stát se globální klavíristkou, hrát lidem krásnou hudbu a sdílet svou vášeň k ní to jsou sny pětice talentovaných mladých českých muzikantů. Té nejmladší je 9 let a nejstarší už dosáhl plnoletosti. Díky novému stipendijnímu programu Nadace Karel Komárek Family Foundation (KKFF), který provází další ročník akce Piana do škol, se ale sny mladých muzikantů mohou jednou i opravdu splnit. Oba tyto své projekty tento týden odstartovala nadace KKFF s prvním benefičním koncertem 20.března v prostoru Artium na pražské Bořislavce.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme