Výrobce autobusů Iveco loni vydělal 1,4 miliardy, výrazně méně než rok předtím
 
                            Vysokomýtský výrobce autobusů Iveco Czech Republic měl loni těžký rok. Do hospodaření se negativně propsaly problémy v dodávkách, drahé energie i cenový nárůst dalších vstupů. Zisk spadl výrazně pod předloňské dvě miliardy korun.
Iveco dosáhlo loni čistého zisku 1,402 miliardy korun. Výsledek je o 716 milionů korun nižší než v roce 2021. Firma to uvedla ve výroční zprávě na webu. Společnost minulý rok vyrobila 4767 autobusů, což bylo o 402 více než rok předtím. Celkové roční tržby se meziročně zvýšily o sedm procent na 24,153 miliardy korun, z toho 72 procent pocházelo z prodeje vyrobených a nakoupených autobusů.
Výrobu se podařilo navýšit i přes výrazné problémy v dodavatelském řetězci. Po celý loňský rok se společnost potýkala s dostupností výrobních komponentů, nicméně provoz nemusel být přerušen ani výrazněji omezen. K obtížím se přidal cenový nárůst všech nakupovaných komodit a služeb včetně negativního dopadu z trhu s energiemi, zvýšené náklady se tak promítly do hospodaření.
„Přestože tržní podíl Iveco Bus v rámci České republiky poklesl o čtyři procenta z 43 na 39 procent, pozici lídra na trhu si udržel,” uvedla společnost. Druhou pozici Iveco drží na Slovensku s podílem 33 procent trhu.
Iveco Czech Republic vyrábí ve Vysokém Mýtě meziměstské, příměstské a městské autobusy v různých délkách v naftových a CNG verzích. Kromě nich nabízí alternativní pohony na bioplyn, parafinickou naftu a hydrovegetativní oleje. Letos by měla začít výroba elektrického příměstského autobusu. Většinu produkce firma vyváží, kromě zemí střední a východní Evropy také například do Francie a Itálie.
Výroba osobních aut v Česku letos v lednu meziročně stoupla o zhruba 22 procent na 112 794 vozů. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu. Předchozí dva roky výroba v lednu meziročně klesala. Největší podíl, více než 60 procent, měla na celkové výrobě česká automobilka Škoda Auto. Nejvýraznější růst výroby ale zaznamenala japonská Toyota, které produkce v jejím kolínském závodě stoupla oproti loňskému lednu na více než dvojnásobek. 
	Výroba aut v lednu výjimečně stoupla. Toyota šla do trháku
		Zprávy z firem
		
400 milionů pro akcionáře
Iveco ve Vysokém Mýtě patří k největším zaměstnavatelům v regionu. Na konci roku 2022 zaměstnávala společnost 3220 zaměstnanců, což ve srovnání s rokem 2021 představuje zvýšení o 180. Mezi kmenové bylo převedeno 107 zapracovaných agenturních pracovníků, další firma nadále využívá.
Představenstvo společnosti navrhlo rozdělit ze zisku mezi akcionáře 408 milionů korun, 43 milionů korun by mělo směřovat do sociálního fondu. Dalších 951 milionů korun bude převedeno na účet nerozděleného zisku minulých let.
Podnik ve Vysokém Mýtě založil Josef Sodomka. Původně se zaměřoval na kočáry, od roku 1925 Josef Sodomka mladší začal vyrábět automobilové karosérie, výrobu autobusů zahájil ve druhé polovině 40. let minulého století. Od roku 1948 do roku 2006 byla firma známá pod jménem Karosa. Od roku 2007 se přejmenovala na Iveco Czech Republic.
Výroba osobních aut loni meziročně stoupla o 10,2 procenta na 1,218 milionu vozů. Na tuzemský trh směřovalo 87 736 vozidel, tedy o 9,7 procenta méně než v předchozím roce. Více než 92 procent vyrobených automobilů zamířilo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání naopak zaznamenal 12procentní růst. Sdělilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP). 
	V Česku se vyrobilo 1,2 milionu aut. Jen zlomek pro domácí trh
		Money
		
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.
 
				 
                             
 
 
 
 
 
