Výroba aut v lednu výjimečně stoupla. Toyota šla do trháku

Výroba osobních aut v Česku letos v lednu meziročně stoupla o zhruba 22 procent na 112 794 vozů. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu. Předchozí dva roky výroba v lednu meziročně klesala. Největší podíl, více než 60 procent, měla na celkové výrobě česká automobilka Škoda Auto. Nejvýraznější růst výroby ale zaznamenala japonská Toyota, které produkce v jejím kolínském závodě stoupla oproti loňskému lednu na více než dvojnásobek.
"I přes přetrvávající napjatou situaci v dodavatelských řetězcích a nedostatek některých komponent se v lednu výrobcům osobních vozidel podařilo dosáhnout téměř 22procentního nárůstu výroby. Přiblížení se předkrizovým výrobním hodnotám tak pozitivně podpořilo domácí ekonomiku," sdělil výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Nejistý výhled pro letošní rok
Poklesla ale výroba autobusů, což podle něj ukazuje, že letošní rok nebude pro český automobilový průmysl jednoduchý. "To potvrzují i odhady výroby osobních vozidel pro únor a březen," doplnil.
Francouzská automobilka Renault se loni kvůli odchodu z ruského trhu propadla do ztráty 700 milionů eur (16,6 miliardy korun) po zisku téměř 967 milionů eur v předchozím roce. Tržby se ale zvýšily. Firma uvedla, že poprvé od roku 2019 plánuje vyplatit dividendu.
Úprk z Ruska poslal Renault do ztráty. Akcionáři ale o dividendu nepřijdou
Zprávy z firem
Nejvíce osobních aut v lednu vyrobila Škoda Auto, které výroba stoupla meziročně o 13,2 procenta na 70 599 vozů. Korejská firma Hyundai ve svém českém závodě v Nošovicích vyrobila v prvním měsíci letošního roku 24 200 osobních aut, tedy o 12 procent více než ve stejném období loni. V kolínské továrně japonské automobilky Toyota byl zaznamenán nejvýraznější nárůst produkce, a to o 107 procent na 17 995 osobních aut.
Téměř každé desáté auto je elektromobil
Téměř 11 procent osobních vozů vyrobených v lednu tvořila auta s elektrickým pohonem. Třeba u Toyoty tvořila dokonce více než polovinu produkce auta s hybridním pohonem.
Evropský parlament v úterý definitivně schválil dohodu s členskými státy Evropské unie o nové normě o nulových emisích, která počítá s tím, že od roku 2035 má být v členských zemích prakticky nemožné si pořídit nový automobil na benzin či naftu.
Je to definitivní. Po roce 2035 v EU nové auto na benzín či naftu nekoupíte
Politika
Pokles byl v lednu zaznamenán u výroby autobusů a motocyklů. Autobusů bylo vyrobeno 226, což bylo o 37,2 procenta méně než loni. Ve vysokomýtském podniku Iveco CR bylo vyrobeno 214 autobusů, meziročně o 35,2 procenta méně, a u firmy SOR Libchavy produkce klesla dokonce skoro o dvě třetiny na deset autobusů.
Jawa hlásí prudký pokles
Společnost KHMC z Opavy pak vyrobila v lednu dva minibusy. Elektrický autobus nebyl v lednu vyroben žádný. Český výrobce motocyklů Jawa Moto vyrobil v lednu 74 motocyklů, což bylo meziročně o 72,2 procenta méně.
Loni za celý rok výroba osobních aut také meziročně stoupla, a to o 10,2 procenta na 1,218 milionu vozů. Na tuzemský trh směřovalo 87 736 vozidel, tedy o 9,7 procenta méně než v předchozím roce. Víc než 92 procent vyrobených automobilů mířilo na zahraniční trhy. Export aut tak v meziročním srovnání zaznamenal 12procentní růst.
Pro Českou republiku je navrhovaná emisní norma Euro 7 v současné podobě nepřijatelná. Znamenala by ohrožení výroby osobních i nákladních aut a autobusů, snížení dostupnosti nových aut a jejich zdražení. Dopady na snižování emisí jsou přitom spíše sporné. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) proto chce v pátek v Bruselu jednat o změnách normy s v Bruselu s eurokomisařem pro vnitřní trh Thierry Bretonem, uvedl v Poslanecké sněmovně.
Emisní norma Euro 7 je nepřijatelná, říká ministr. Škodovky budou neprodejné, tvrdí firma
Politika
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?