Volvo prchá od nerentabilního Polestaru. Chce se zaměřit na vlastní bateriovou technologii
Švédský výrobce osobních aut Volvo Cars sníží podíl ve výrobci elektromobilů Polestar Automotive Holding a přestane tohoto nerentabilního výrobce elektromobilů i financovat, aby se mohl soustředit na vlastní bateriovou technologii.
Volvo chce převést část ze svého podílu v hodnotě přibližně 9,5 miliardy švédských korun (21,6 miliardy korun) na své akcionáře. Ze současných 48 procent si v Polestaru ponechá 18procentní podíl, uvedla automobilka.
Silnou angažovanost Volva v Polestaru kritizují analytici, podle kterých Polestar odčerpává Volvu zdroje, uvedla agentura Reuters. Akcie Polestaru se v poslední době propady kvůli pomalejšímu náběhu výroby, než s jakým se počítalo, a rovněž kvůli celkovému ochlazení poptávky po elektromobilech.
Ještě v roce 2021 byly automobilky velmi optimistické, pokud šlo o vyhlídky globálních prodejů elektrických vozidel. Manažeři tehdy predikovali, že elektromobily by mohly do roku 2030 získat až 70 procent podílu na trhu. Od té doby nejvyšší odhady klesly na přibližně 40 procent.
Automobilky jsou zachmuřelé, trápí je menší ziskovost a nerostoucí zájem o auta na elektřinu
Zprávy z firem
„Protože máme významnou provozní spolupráci s Polestarem a finanční vztahy, je logické, že si v Polestaru zachováme vliv prostřednictvím menšího, 18procentního podílu,“ uvedl prezident a generální ředitel Volva Jim Rowan. S Polestarem má Volvo také finanční vztah prostřednictvím nesplacené konvertibilní půjčky v objemu jedné miliardy dolarů (23,4 miliardy korun).
Většinový podíl, konkrétně 79,5 procenta, v automobilce Volvo Cars vlastní čínská firma Zhejiang Geely Holding. Šéf a majitel Geely Li Šu-fu drží v Polestaru podíl zhruba 39 procent. Geely má také podíly v automobilkách Aston Martin a Mercedes-Benz a rovněž ve výrobci nákladních vozidel Volvo. Snaží se také přivést do Evropy své další značky, jako například značku prémiových elektromobilů Zeekr.
Geely bude nadále podporovat Polestar provozně i finančně. Volvo Cars bude podporovat Polestar v oblasti výzkumu a vývoje, výroby a prodeje.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.