Válka na Ukrajině pomohla zbrojaři STV Group, ten osminásobně zvýšil zisk
                            Zbrojařská společnost STV Group loni meziročně zvýšila zisk na téměř osminásobných 1,76 miliardy korun. O rok dřív po zdanění vydělala necelých 229 milionů korun. Čistý obrat v loňském roce téměř zpětinásobila na 6,66 miliardy korun. Hospodaření firmy podpořila válka na Ukrajině, zemi bránící se ruskému útoku dodávala vojenskou munici a tankovou a dělostřeleckou techniku. Negativní dopady měl nárůst cen energií a vstupních komodit.
„Zcela zásadní vliv na výrobní a obchodní činnosti společnosti STV Group měl vznik válečného konfliktu na Ukrajině na konci února 2022. Na základě žádosti ministerstva obrany a následně i na základě požadavků ukrajinské strany společnost od března 2022 začala s maximálním nasazením realizovat dodávky vojenského materiálu, a to jak z vlastních skladů, z vlastní výroby, ale i z dovozu cestou reexportů,“ uvedl ve výroční zprávě předseda správní rady David Hác. Vojenskou munici společnost dodávala také české armádě a zároveň začala s intenzivní přípravou na zvyšovaní výroby ve svém hlavním závodě v Poličce na Svitavsku.
V souvislosti s válkou na Ukrajině loni firmě také výrazně přibylo opravované vojenské techniky a zbraní. Renovovala zejména bojová vozidla pěchoty, ve druhé polovině roku znovu zahájila opravy tanků T-72. Pro českou armádu podnik prováděl generální opravy vozidel pro houfnice Dana. „Rostoucí trend bude, i vzhledem k uzavřeným kontraktům, pokračovat i v roce 2023, kdy předpokládáme další zvyšování objemů oprav vojenské techniky i oprav zbraní,“ podotkl Hác.
Pravděpodobný budoucí slovenský premiér Robert Fico během předvolební kampaně varoval, že jako nový vůdce země už nepošle Ukrajině „ani jeden náboj“ na pomoc proti ruské agresi. Tento dramatický posun od výrazně proukrajinského postoje odcházející vlády je zčásti založený na historických sympatiích Slovenska k Rusku. Jak ale napsal server Politico, existuje i velmi osobní důvod, proč Fico nemá Ukrajinu rád.
	Proč Fico nenávidí Ukrajinu? Roli mělo sehrát ponížení od Tymošenkové, uvedl server Politico
		Politika
		
STV Group podobně jako další strojírenské firmy loni kvůli energetické krizi v Evropě čelila výraznému nárůstu cen energií, upozornil předseda správní rady. Větším problémem však podle něj byl nedostatek vstupních komponent pro výrobu munice vyvolaný celosvětovým nárůstem poptávky.
Kvůli zvýšení výroby firma loni nabírala nové pracovníky. Zaměstnanců ke konci roku meziročně přibylo o čtvrtinu na 324. Mzdové náklady se přitom zvýšily o polovinu na víc než 156 milionů korun. „V průběhu roku se dále řešily problémy s nedostatkem pracovních sil, který trvá vzhledem k nízké celorepublikové nezaměstnanosti,“ uvedl Hác.
STV Group je majetkem holdingové společnosti STV Invest, za kterou stojí podnikatel Martin Drda. Firma má sídlo v Praze, vedle Poličky působí také v Hajništi na Liberecku. Poličské strojírny se staly součástí STV Group v roce 2015. Skupina se tak stala největším českým výrobcem munice. Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) dnes při návštěvě v poličském závodě uvedla, že STV Group brzy dodá 3000 plátů do balistických vest do Izraele, který nyní vede bojové operace proti palestinskému radikálnímu hnutí Hamás.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.