Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

V Rusku havarovalo 50 let staré dopravní letadlo

V Rusku havarovalo dopravní letadlo
iStock
 ČTK

Padesátku obětí na životech si vyžádalo zřícení dopravní letadlo An-24 na ruském Dálném východu. Údaje o počtu lidí na palubě se nadále mírně liší, nicméně vyšetřovatelé již potvrdili, že pád stroje nikdo nepřežil. Úřady v regionu vyhlásily třídenní smutek, soustrast pozůstalým vyjádřil ruský prezident Vladimir Putin.

„Všichni lidé, kteří byli na palubě letadla, zahynuli,“ řekla mluvčí Vyšetřovacího výboru Ruska Svetlana Petrenková. „Tato strašná tragédie si vyžádala životy 48 lidí,“ uvedl gubernátor Amurské oblasti Vasilij Orlov, který zprvu informoval, že na palubě letadla bylo 43 cestujících, včetně pěti dětí, a šest členů posádky. Státní agentura TASS nadále píše, že na palubě letadla bylo podle lišících se údajů 46 až 49 lidí.

Letadlo An-24 letělo po trase Chabarovsk-Blagoveščensk-Tynda, uvedla agentura Interfax. Spojení s letadlem se podle TASS přerušilo po zahájení druhého přiblížení na přistání na letišti Tynda. Jeho trosky se pak našly na svahu hory vzdálené 16 kilometrů od města. Tynda leží asi 5000 kilometrů na východ od Moskvy.

„Podle předběžných informací všichni zahynuli. Vrtulník se záchranáři nemůže přistát na místě havárie - jedná se o těžko dostupné místo, horský svah. Na místě hoří,“ řekl TASS zdroj ze záchranných složek. Stejná agentura později uvedla, že letoun po pádu vzplál a při průletu nad místem havárie nebyli vidět žádní přeživší.

Mezitím podle gubernátora Orlova se na místo neštěstí pozemní cestou dostali záchranáři.

Server Meduza upozornil na video, které se objevilo na telegramu Amur.Info a zachycuje podle něj místo neštěstí. Na záběrech z helikoptéry je vidět zalesněná plocha a doutnající trosky letadla.

Časté nehody

Vyšetřovatelé podle TASS pracují s hypotézou o možné chybě posádky, která mohla za špatných povětrnostních podmínek narazit se strojem do hory. „Budou zvažovány i další verze,“ dodal zdroj. Podle agentury Interfax se uvažuje i o možném selhání techniky.

Rusko v posledních letech podniklo kroky k přechodu ze sovětských letadel na moderní stroje, ale stárnoucí letadla jsou stále hojně používána v odlehlých oblastech, kde dochází k častým nehodám, napsala agentura AFP.

Turbovrtulový letoun Antonov An-24 je letadlo sovětské konstrukce, které bylo poprvé uvedeno do provozu v roce 1959. Stroj, jenž se dnes zřítil, byl zřejmě téměř 50 let starý. Podle agentury Reuters ho vyrobili v roce 1976. TASS píše, že tento konkrétní stroj zažil v posledních letech čtyři letecké incidenty včetně různých poruch a nehody z roku 2018, kdy sjel z pojezdové dráhy a byl poškozen. Měl však povoleno létat až do roku 2036.

Ruské letectví se potýká s narůstajícími problémy zčásti i proto, že západní země uvalily na toto odvětví sankce kvůli válce proti Ukrajině, kterou v roce 2022 rozpoutal kremelský vůdce Vladimir Putin. Dodávky letadel a náhradních dílů do Ruska jsou zakázány. Mnoho leteckých společností v zemi proto stále častěji používá starší letadla a vyřazená letadla slouží jako zdroj náhradních dílů, připomněla agentura DPA.

Formální kontroly

Prokuratura zahájila trestní stíhání aerolinek Angara za porušení bezpečnostních předpisů. Samo letadlo však bylo bezprostředně před odletem kontroláno, žádné nedostatky nalezeny nebyly. Avšak korupce je v Rusku rozšířená a kontroly často bývají pouze formální. V minulosti se již stalo, že nedbalost provázená úplatky vedla k vážným nehodám, dodala DPA.

Sibiřské aerolinky Angara se k havárii zatím nevyjádřily. Angara byla jednou ze dvou sibiřských leteckých společností, které loni požádaly ruskou vládu o prodloužení provozu letadel Antonov, z nichž mnohá jsou starší než půl století, zatímco se ruští výrobci letadel snaží zaplnit mezeru, která vznikla po odchodu zahraničních výrobců, napsal dnes Reuters.

Ruský letecký průmysl považuje stroje An-24, kterým někteří přezdívají „létající traktory“, za spolehlivé a vhodné do drsných sibiřských podmínek. Někteří odborníci však tvrdí, že náklady na údržbu antonovů se zvýšily po uvalení západních sankcí na Rusko kvůli válce proti Ukrajině. Řada letadel by měla být v nadcházejících letech vyřazena z provozu, ale regionální letecké společnosti se je snaží udržet v provozu, protože za ně zatím není žádná náhrada. Sériová výroba nového letadla Ladoga, které je stejné třídy jako An-24, by měla začít nejdříve v roce 2027, podotkl Reuters.

Předlohou pro uvedený letoun TVRS-44 Ladoga podle některých zdrojů posloužil nakonec sériově nevyráběný československý letoun L-610, což ruští představitelé popírají.

Před pádem letadla Air India byl vypnutý přívod paliva, vyplývá z vyšetřování

Vyšetřovatelé už vědí, co způsobilo tragický pád Boeingu v Indii

U letadla společnosti Air India, při jehož nehodě na západě Indie minulý měsíc zahynulo 260 lidí, se krátce po vzletu téměř současně přepnuly přepínače přívodu paliva do motorů z polohy provoz do polohy vypnuto, takže motory přišly o palivo. Vyplývá to z předběžné zprávy o havárii letadla, kterou zveřejnil indický úřad pro vyšetřování leteckých nehod.

Přečíst článek

Obrana podepsala smlouvu na nákup obrněnců za čtyři miliardy

Ministerstvo obrany podepsalo smlouvu se švédskou firmou SAAB Dynamics AB na nákup 24 kolových obrněných vozidel MARS s integrovaným systémem protivzdušné obrany RBS 70 NG. Hodnota zakázky činí 4,2 miliardy korun bez DPH (1,86 miliardy švédských korun). Ministerstvo o tom v úterý informovalo na webu.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme