Vyšetřovatelé už vědí, co způsobilo tragický pád Boeingu v Indii

U letadla společnosti Air India, při jehož nehodě na západě Indie minulý měsíc zahynulo 260 lidí, se krátce po vzletu téměř současně přepnuly přepínače přívodu paliva do motorů z polohy provoz do polohy vypnuto, takže motory přišly o palivo. Vyplývá to z předběžné zprávy o havárii letadla, kterou zveřejnil indický úřad pro vyšetřování leteckých nehod.
Předběžná zpráva ukazuje, že v kokpitu panoval těsně před pádem zmatek poté, co se téměř současně přepnuly přepínače přívodu paliva do motorů. Letadlo tak okamžitě začalo ztrácet tah a klesat. Zpráva vyvolává nové otázky v souvislosti s polohou důležitých přepínačů, ale zároveň naznačuje, že za nehodu zřejmě nenesou vinu ani výrobce letadla Boeing, ani dodavatel motorů GE, napsala agentura Reuters.
Záběry z kamerového systému ukazují, že téměř okamžitě po vzletu letadla se aktivoval záložní zdroj energie, což naznačuje ztrátu výkonu motorů. Na záznamu z kokpitu je také slyšet jeden pilot, jak se ptá druhého, proč přerušil přívod paliva. Druhý odpovídá, že to neudělal. Zpráva neuvádí, jak se spínače mohly při letu přepnout, podle odborníků je piloti nemohli přepnout omylem.
Evropská unie chce cestujícím zaručit právo na příruční zavazadlo zdarma. Na první pohled jde o vítězství pro spotřebitele. Konec skrytých poplatků, větší férovost. Jenže realita je jiná: právě příplatky za zavazadla drží ceny letenek nízko. Odebereme-li nízkonákladovým aerolinkám klíčový zdroj příjmů, levné létání přestane být levné.
Lukáš Kovanda: Kufr zdarma? Cestující potěší, ale letenky zdraží
Názory
Podle zprávy se přepínače přívodu paliva přepnuly z polohy provoz (run) do polohy vypnuto (cutoff) krátce po vzletu s odstupem jedné sekundy. To je zhruba čas, který zabere přepnout jeden a pak druhý, uvedl americký letecký expert John Nance. Ten dodal, že pilot by za normálních okolností nikdy přepínače při letu nevypnul, zvlášť ne v okamžiku, kdy letadlo začíná stoupat. Na místě nehody byly oba palivové přepínače nalezeny zpět v poloze provoz a objevily se náznaky, že se oba motory před pádem v nízké výšce pokusily znovu nastartovat.
Přepnutí do polohy vypnuto motory téměř okamžitě vypne. Tento postup se nejčastěji používá když letadlo po přistání zastaví u terminálu, aby se motory vypnuly, nebo v nouzovém případě, například při požáru motoru. Zpráva však nemluví o žádné mimořádné události, která by si vyžádala zastavení motorů.
Letadlo Boeingu 787-8 Dreamliner se krátce po startu 12. června zřítilo na západě Indie do obydlené oblasti. Pád nepřežilo 241 lidí na palubě a 19 osob na zemi.
Indie se vzpamatovává z pádu Boeingu 787-8 Dreamliner, který se minulý týden zřítil v Ahmadábádu. Podle aktuálních informací při nehodě zemřelo celkem 279 osob. Spolu s probíhajícím vyšetřováním se také řeší odškodnění pro pozůstalé. Tragédie se nejspíše stane jednou z nejnákladnějších pojistných událostí v Indii v oblasti letectví.
Pád letadla Air India bude jednou z nejdražších pojistných událostí v Indii
Money
„V této fázi vyšetřování nejsou provozovatelům a výrobcům motorů Boeing 787-8 a/nebo GE GEnx-1B doporučena žádná opatření,“ uvedl indický Úřad pro vyšetřování leteckých nehod spadající pod ministerstvo civilního letectví.
Podle dřívějších informací listu The Wall Street Journal mohlo přepnutí způsobit ztrátu tahu potřebného pro udržení letadla ve vzduchu. Přepínače by měly být za normálních okolností zapnuté. Není jasné, proč tomu tak u letounu Air India nebylo.
Pád Boeingu 787-8 Dreamliner, který do té doby nehavaroval, přežil pouze jeden cestující. Kapitán spoje AI 171 měl nalétáno přes 10.000 hodin s většími typy letadel, druhý pilot nalétal přes 3400 hodin.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.