Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

V Norsku už jezdí víc elektromobilů než aut s benzinovým pohonem

Počet elektromobilů na silnicích v Norsku poprvé překonal počet benzinových aut
ČTK
 ČTK

Počet elektromobilů na norských silnicích poprvé překonal počet aut s benzinovým motorem, oznámil norský úřad pro informace o silničním provozu (OFV).

V zemi je registrováno 2,87 milionu vozidel, z toho je 754 303 plně elektrických a 753 905 má benzinový motor. Nejpočetnější skupinou jsou ale stále vozy s naftovým motorem, kterých je téměř jeden milion, i když i ty jsou na ústupu.

Ředitel OFV Öyvind Solberg Thorsen uvedl, že počet elektromobilů by mohl překonat počet vozů s naftovým motorem do roku 2026. V zemi je také registrováno 210 tisíc plug-in hybridů a 156 tisíc hybridů.

Elektromobily v Norsku vládnou

Posun k elektromobilům v Norsku je částečně způsoben štědrými státními pobídkami. Norsko má 5,5 milionu obyvatel a chce se stát první zemí, která ukončí prodej nových benzinových a naftových aut, a to do roku 2025. Letos v srpnu měly elektromobily na celkovém prodeji aut v zemi podíl 94 procent.

Přechod k elektromobilům však nebyl v Norsku levný. Země osvobodila bateriové elektromobily od daní uvalených na vozy se spalovacím motorem. Investovala také do veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily.

Před 20 lety, v září 2004, jezdilo v Norsku více než 1,6 milionu benzinových aut. Zhruba 230 tisíc bylo naftových, elektromobilů bylo jen asi 1000. Od roku 2007 do roku 2017 se prudce zvyšoval prodej naftových vozů, především díky příznivým daňovým změnám. V roce 2017 bylo v Norsku přes 1,2 milionu vozů s naftovým motorem. Od té doby ale jejich počet postupně klesá a letos v září jejich počet poprvé od roku 2011 klesl pod jeden milion.

Lukáš Kovanda: Krvavá lázeň akcií Volkswagenu. Jsou níž než za covidu či během aféry Dieselgate

Běžné akcie Volkswagenu tento týden uzavřely pod hodnotou 95 eur za kus. To je nejníže od října 2011, kdy Evropa v důsledku světové finanční krize procházela závažnou dluhovou krizí. Akcie Volkswagenu jsou nyní níže než kdykoli během jeho emisní aféry Dieselgate, propuknuvší roku 2015, a také než kdykoli během pandemie covidu.

Přečíst článek

Německá automobilka Volkswagen v rámci úsporného programu dočasně pozastavila nábor nových zaměstnanců v řadě německých závodů

Evropské automobilky čelí krizi. A vyhlídky jsou skutečně černé

Třetina klíčových závodů na výrobu aut v Evropě jede nyní na půl plynu. Hrozba zavírání fabrik a tisíce lidí bez práce je čím dál přítomnější. Evropské automobilky se zmítají v krizi, píše Bloomberg.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme