V Norsku už jezdí víc elektromobilů než aut s benzinovým pohonem
Počet elektromobilů na norských silnicích poprvé překonal počet aut s benzinovým motorem, oznámil norský úřad pro informace o silničním provozu (OFV).
V zemi je registrováno 2,87 milionu vozidel, z toho je 754 303 plně elektrických a 753 905 má benzinový motor. Nejpočetnější skupinou jsou ale stále vozy s naftovým motorem, kterých je téměř jeden milion, i když i ty jsou na ústupu.
Ředitel OFV Öyvind Solberg Thorsen uvedl, že počet elektromobilů by mohl překonat počet vozů s naftovým motorem do roku 2026. V zemi je také registrováno 210 tisíc plug-in hybridů a 156 tisíc hybridů.
Elektromobily v Norsku vládnou
Posun k elektromobilům v Norsku je částečně způsoben štědrými státními pobídkami. Norsko má 5,5 milionu obyvatel a chce se stát první zemí, která ukončí prodej nových benzinových a naftových aut, a to do roku 2025. Letos v srpnu měly elektromobily na celkovém prodeji aut v zemi podíl 94 procent.
Přechod k elektromobilům však nebyl v Norsku levný. Země osvobodila bateriové elektromobily od daní uvalených na vozy se spalovacím motorem. Investovala také do veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily.
Před 20 lety, v září 2004, jezdilo v Norsku více než 1,6 milionu benzinových aut. Zhruba 230 tisíc bylo naftových, elektromobilů bylo jen asi 1000. Od roku 2007 do roku 2017 se prudce zvyšoval prodej naftových vozů, především díky příznivým daňovým změnám. V roce 2017 bylo v Norsku přes 1,2 milionu vozů s naftovým motorem. Od té doby ale jejich počet postupně klesá a letos v září jejich počet poprvé od roku 2011 klesl pod jeden milion.
Běžné akcie Volkswagenu tento týden uzavřely pod hodnotou 95 eur za kus. To je nejníže od října 2011, kdy Evropa v důsledku světové finanční krize procházela závažnou dluhovou krizí. Akcie Volkswagenu jsou nyní níže než kdykoli během jeho emisní aféry Dieselgate, propuknuvší roku 2015, a také než kdykoli během pandemie covidu.
Lukáš Kovanda: Krvavá lázeň akcií Volkswagenu. Jsou níž než za covidu či během aféry Dieselgate
Trhy
Třetina klíčových závodů na výrobu aut v Evropě jede nyní na půl plynu. Hrozba zavírání fabrik a tisíce lidí bez práce je čím dál přítomnější. Evropské automobilky se zmítají v krizi, píše Bloomberg.
Evropské automobilky čelí krizi. A vyhlídky jsou skutečně černé
Money
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.