Škoda Auto loni zvýšila odbyt o 7 procent

Celosvětový odbyt automobilky Škoda Auto se v loňském roce zvýšil o 6,9 procenta na 926 600 vozů. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil mateřský koncern Volkswagen. Odbyt celé skupiny Volkswagen vloni nicméně klesl o 2,3 procenta na 9,027 milionu vozů, a to zejména kvůli slabší poptávce v Číně.
Skupina Volkswagen zahrnuje vedle Škody řadu dalších značek. Kromě vlajkové značky VW jsou to například Audi, Porsche, Seat, Bentley či Lamborghini. Koncern vloni zvýšil odbyt na americkém kontinentu. V Evropě však jeho odbyt stagnoval a v Číně se propadl o téměř deset procent.
Koncern již minulý týden oznámil, že globální odbyt jeho vlajkové značky VW se v loňském roce bez zahrnutí užitkových vozidel snížil o 1,4 procenta na zhruba 4,8 milionu vozů. Odbyt luxusní značky Audi klesl o téměř 12 procent na 1,67 milionu vozů, zatímco odbyt španělských značek Seat a Cupra vzrostl o 7,5 procenta na více než 558 tisíc vozů.
„V obtížném tržním prostředí jsme v roce 2024 dodali zákazníkům celkem devět milionů vozů,“ uvedl koncernový šéf Oliver Blume. „V segmentu plně elektrických vozidel je skupina s velkým náskokem lídrem evropského trhu,“ dodal.
Odbyt plně elektrických automobilů z koncernu Volkswagen na evropském trhu se vloni nicméně snížil o 5,2 procenta na 447 900 vozů. Na globálním trhu pak jejich odbyt klesl o 3,4 procenta na 744 800 vozů. Celosvětový odbyt plně elektrických automobilů značky Škoda se vloni snížil o 2,6 procenta na 79 600 vozů.
Škoda propouštět nehodlá
Volkswagen nyní v Německu pracuje na úsporných opatřeních, která jsou podle vedení nutná kvůli rostoucí konkurenci a klesající poptávce. Firma začátkem září varovala, že by mohla poprvé ve své historii přikročit k uzavírání závodů v Německu. Minulý měsíc se sice dohodla s odboráři, že žádné německé továrny zavírat nebude, přesto hodlá v příštích šesti letech v Německu zrušit přes 35 tisíc pracovních míst.
Škoda Auto koncem listopadu uvedla, že nyní navzdory složité situaci v automobilovém průmyslu neplánuje propouštění kmenového personálu. Škoda Auto zaměstnává zhruba 37 tisíc lidí a v České republice provozuje tři výrobní závody. Má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství.
„Abychom zůstali ekonomicky úspěšní, musíme preference zákazníků respektovat a ponechat jim otevřené technologické možnosti na cestě k dekarbonizaci evropského vozového parku,“ uvedl Klaus Zellmer.
Šéf Škodovky: Nesázejme jen na elektroauta, zákazníci chtějí výběr z více pohonů
Zprávy z firem
Národní dopravce České dráhy (ČD) v loňském roce do provozu uvedl 144 nových vlaků za téměř 19 miliard korun, uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Z hlediska modernizace vozového parku jde o rekordní rok. Pro dálkové linky dráhy převzaly osm vlaků ComfortJet, na regionálních trasách dráhy začaly provozovat nové RegioPantery a RegioFoxy. Letos dráhy do konce roku plánují nasadit do provozu 14 z 20 objednaných ComfortJetů pro dálkovou dopravu.
Rekordní rok pro České dráhy. Dopravce uvedl do provozu vlaky za 19 miliard
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.