Roboty v Brně. Ve velkoskladu lékárenského obra zastanou většinu práce autonomní stroje

Logistické zázemí lékáren Dr. Max prochází zásadními změnami provozu. V Brně již například funguje supermoderní sklad, který se stal základnou pro e-shop sítě. Stojí v městské části Líšeň a krom lidí jej z velké části obsluhují různě velcí roboty.
Nový sklad v brněnské Líšni nahradil centrum e-shopových operací v Brně - Heršpicích, a jen rozdíl v ploše mezi místy je násobný. Nový sklad leží na 15 tisících metrech čtverečních. A zásadní rozdíl není jen ve skladové ploše, ale i ve využité technologii.
FOTOGALERIE: Jak funguje velkosklad Dr. Max v Brně
Desítky robotů
Sklad disponuje 74 roboty - 24 většími a 50 menšími stroji. Jejich maximální výkon je manipulace s 1 200 bednami za hodinu. Operují na ploše 1 700 metrů čtverečních a pohybují se v přesně vymezených drahách. Sklad expeduje osm až patnáct tisíc položek denně, ale kapacitu má až 25 tisíc položek. Investice do nového robotizovaného skladu představovala 300 milionů korun. A jen pro dokreslení - cena velkého skladového stroje Toyota jsou tři miliony korun.
„Menší robot převezme na daném místě zboží od většího a přiblíží ho takzvanému pickerovi, tedy zaměstnanci skladu. Větší robot pracuje mezi regály, menší mimo ně a pod nimi,“ popsal provoz ve skladu Jan Žák, ředitel Dr. Max s tím, že k úspoře při balení využívají stanici obsluhovanou lidmi, která je napojená na dopravníkový pás a na konci logistického procesu stojí automatická balička s maximální kapacitou více než 800 krabic za hodinu. Ta díky čidlům dokáže rozeznat objem obsahu a upraví podle něj velikost kartonu. Díky optimálně velké krabici tak šetří přepravovaný objem.
Lékárenská síť Dr. Max je aktivní v 17 evropských zemích. V nich provozuje celkem 3 000 lékáren. V následujících dvou letech plánuje zvýšit jejich počet na 3 800. V Evropě je Dr. Max co do počtu lékáren druhou největší lékárenskou sítí.
V loňském roce firmě meziročně vzrostly tržby o 2,4 miliardy korun na 29,8 miliardy, z toho 3,6 miliardy činily tržby z e-shopu.
Dr. Max, největší česká síť lékáren, loni vykázala obrat 29,8 miliardy korun, což je oproti roku 2023 nárůst o devět procent. O růstu tržeb firmy se zasloužila síť klasických lékáren, ale i e-shop, který vykázal obrat 3,6 miliardy, což znamená růst o 16 procent.
Dr. Max roste. V Brně má nejmodernější evropský velkosklad
Zprávy z firem
Nový posun ve vývoji „měkkých robotů“: zatím experimentální robotické rameno ze želatiny a bavlníku vytvořili čínští výzkumníci z univerzity v městě Chang-čou. Zařízení by se mělo dát použít i při lékařských zákrocích v lidském těle, v němž pak může zůstat a rozložit se, aniž by pacienta ohrozilo.
Robot ze želatiny udělá, co má, a bezpečně se rozpadne. Brzy to zvládne i v lidském těle
Enjoy
První umělá inteligence v roli vědce si počíná tak trochu jako dávní učenci uzavření ve slonovinové věži svého papírového poznání: prohrabuje se už existujícími znalostmi (či omyly), vyvozuje z nich nějaké závěry, avšak nedělá experimenty, kterými by je ověřila. Ale i tak jí to začíná myslet.
Umělá inteligence vytvořila vědce. Kreativní moc není
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.