Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Renesance vinylů nebere konce. Česká jednička na světovém trhu letos vyrobí o pětinu víc LP desek

Vinylové desky jsou opět u posluchačů v kurzu. A vydavatelství se tomu přizpůsobují.
Profimedia
 ČTK

Společnost GZ Media plánuje letos vyrobit zhruba 80 milionů gramofonových desek, meziročně o pětinu více. Za růstem produkce je hlavně zvýšená výrobní kapacita v amerických závodech, uvedl generální ředitel Michal Štěrba. V Česku má firma, která je světovou jedničkou ve výrobě vinylů, hlavní výrobní závod v Loděnici na Berounsku

Reklama

„Situace na trhu s gramofonovými deskami se postupně stabilizuje a dochází k vyrovnání nabídky s poptávkou. Na trhu je dostatečná kapacita a více se projevuje konkurenční boj,” uvedl Štěrba.

Společnost má kroměLoděnice další provozy v Soběslavi, Hýskově a Příbrami. Dceřiné společnosti má i v Kanadě, Francii a ve Spojených státech, kde zažívá velký růst. „V USA se nám daří, postupně navyšujeme kapacitu. Už nyní jsme největším výrobcem desek v severní Americe,” řekl Štěrba. Poptávka po deskách v USA je však podle něj slabší, než firma očekávala, a musela míru růstu korigovat. Zároveň ale zvýšila svůj tržní podíl rychleji, než plánovala.

Vinyly vytlačily cédéčka

Gramofonová deska je nejdéle fungujícím médiem nesoucím hudbu. Jehlu do její drážky pokládají lidé od konce devatenáctého století, opravdový rozmach ale zaznamenala až s příchodem vinylových elpíček. Za jejich vznikem stojí společnost Columbia Records, která před 75 lety, 21. června 1948, v New Yorku představila formát vinylového LP alba (Long Play).

Výroba vinylů se sice na začátku 90. let minulého století zhroutila, později ale začaly být opět populární a dnes na nich GZ Media staví své podnikání. Naopak výrobu CD a DVD předloni zastavila, lisuje je jen ve své továrně ve Francii. Důvodem bylo mimo jiné to, že potřebovala víc místa pro výrobu gramodesek.

Česká společnost GZ Media otevřela třetí lisovnu vinylových desek na severoamerickém kontinentě, a to v Nashvillu.

GZ Media expanduje v Americe, sídlem nové lisovny vinylů je mekka country Nashville

Česká společnost GZ Media otevřela třetí lisovnu vinylových desek na severoamerickém kontinentě. Do výrobního závodu v Nashvillu v americkém státě Tennessee investovala zhruba 13,3 milionu dolarů (přes 300 milionů korun). Největší výrobce gramofonových desek na světě to uvedl s tím, že chce v továrně do dvou let vytvořit 255 nových pracovních míst.

Přečíst článek

Tržby GZ Media stouply loni na rekordních 332 milionů eur, což je v přepočtu zhruba 7,9 miliardy korun. Zisk před odečtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) se zvýšil na 77 milionů eur, tedy asi 1,8 miliardy korun. V roce 2021 dosáhly tržby 3,48 miliardy korun, zisk před zdaněním 736 milionů korun a po zdanění 658 milionů korun, vyplývá z výroční zprávy zveřejněné v obchodním rejstříku. Celkově skupina zaměstnává kolem 3200 lidí a vedle vinylů vyrábí třeba obaly na francouzské parfémy, whisky nebo mobilní telefony.

Na GZ Media podobně jako na jiné firmy v Česku loni dopadla energetická krize. Hlavní majitel GZ Media Zdeněk Pelc na podzim řekl, že pokud by nepříznivá situace přetrvávala, bylo by řešením převést energeticky náročnou část výroby z loděnického závodu mimo Česko. Ostatní provozy by v Loděnici zůstaly a pomohly udržet plnou zaměstnanost. Podle Štěrby však firma s touto možností už nepočítá. „V souvislosti s energetickou situací neuvažujeme o relokaci výroby mimo Českou republiku nebo Evropu,” dodal Štěrba.

Hudební vydavatelství žaluji Twitter. Po koupi Muskem kašle na autorská práva, tvrdí

Hudební vydavatelství žalují Twitter. Po koupi Muskem kašle na autorská práva, tvrdí

Největším hudebním vydavatelstvím na světě v čele se Sony Music a Universal Music došla trpělivost. Zažalovaly společnost Twitter, která podle nich po koupi miliardářem Elonem Muskem přestala hlídat porušování autorských práv, uvedla agentura Reuters.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Jeden z prvních inzerátů vydavatelství Columbia Records propagující nový vynález, nahrávky na dlouhohrající vinylové LP desce z roku 1948.

Vinylová LP deska slaví 75 let. Před lety přežila klinickou smrt, slaví návrat ve velkém stylu

Přečíst článek
Češi loni nakoupili hudbu za 1,6 miliardy korun. Většinou za streamování

Češi loni nakoupili hudbu za 1,6 miliardy korun. Většinou za streamování, stoupl zájem o vinyly

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme