Praha nabízí téměř dva tisíce sdílených vozů. Jejich obliba roste i kvůli covidu

Potenciál českého trhu sdílených aut je podle společnosti Anytime zhruba trojnásobný oproti současnosti. Car4Way nabízí tisíc vozů v Praze, další stovku v Brně.
MHD bude i v roce 2022 v Praze převládajícím způsobem dopravy. Více než třetina Pražanů ji bude dle průzkumu Anytime využívat každý den a zároveň bude klesat počet lidí, kteří denně v hlavním městě používají svůj vlastní automobil.
Naopak je očekáván další nárůst zájmu o jízdu sdílenými auty. Ty dnes využívá přes 11 % obyvatel, číslo dlouhodobě roste a další růst je poháněn i obavou z nákazy koronavirem a nedostatkem nových automobilů. Potenciál sdíleného užívání aut pak je podle odhadů společnosti až trojnásobek oproti současnosti.
Na pražský trh letos míří stovky nájemních bytů, nejvíc za poslední desítky let. Rodí se staronový trend, nájemní bydlení. Protože ceny nových bytů už jsou pro Čechy příliš drahé.
Výstavba nájemního bydlení raketově roste. Developeři vidí v nájmu budoucnost
Money
„Tedy to platí, když zohledníme i další velká města. Zásadně se rozšiřuje povědomí o službě, dříve jezdili spíše nadšenci, postupně se z futuristické záležitosti stává běžná věc,“ odhaduje ředitel českého zastoupení společnosti Anytime Milan Beutl. Podle něj se carsharing v Praze stále vyvíjí. „Sdílených aut zde jezdí asi tisíc dvě stě, prostor pro další rozvoj tu ještě ale je a očekáváme, že sdílená auta zažijí v roce 2022 další růst zájmu. Role carsharingu je v užitečné alternativě,“ dodává Beutl.
S celkovým počtem sdílených vozů v Praze však polemizuje vedení největšího poskytovatele sdílených vozů u nás Car4Way. Ve skutečnosti je ještě vyšší. „Anytime uvádí, že provozuje 500 vozů, GreenGo 200 vozů a několik menších členů České Asociace Carsharingu další vozy. Naše společnost Car4Way pak v Praze provozuje přes 1000 vozů. Celkem se tedy dostaneme na počet přes 1800 sdílených vozů jen v hlavním městě,“ vypočítává obchodní a marketingový ředitel Car4Way Josef Ciglanský. „Vedle tisícovky vozů v Praze pak máme ještě dalších sto sdílených automobilů v Brně. Všechny naše vozy jsou mladší než 1 rok," dodává Ciglanský z největšího provozovatele sdílených vozů u nás.
Sdílenými automobily jezdí v současnosti zejména mladší lidé mezi dvaceti a třiceti lety, kteří nemají vlastní auto. Carsharing je pro ně pro ně alternativa, stáhnou si aplikaci, vyfotí řidičák, občanku, sebe a jedou.
Naopak za poslední dva roky klesl počet lidí, kteří jezdí denně po Praze vlastním automobilem. Pěšky, tedy minimálně dva kilometry souvislé chůze, se po Praze denně pohybuje dnes třetina lidí (30 %). Několikrát týdně to je pak dalších 31 %.
Více než tři čtvrtiny lidí zvažuje při výběru zaměstnavatele hodnotovou orientaci firem. A nejde jen o nejmladší generaci zaměstnanců, kritéria udržitelnosti zajímají všechny věkové skupiny stejně, ukazuje průzkum UniCredit Bank.
Češi se chytají na udržitelnost. Může to pomoci v boji o zaměstnance
Money
Udržitelnost se stává čím dál důležitějším kritériem pro investory. Velké společnosti začínají výrazně rozšiřovat své zelené portfolio a opouštějí „špinavé“ byznysy. To paradoxně může být prostor pro velké tuzemské hráče, kteří mají mezinárodní ambice, naznačuje například plán miliardáře Pavla Tykače.
Zelené investice jsou příležitost, věří svět. Češi to vidí jinak a mohou vydělat miliardy
Money
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.