Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Panika u výrobců aut. Číňani na ně možná sešlou další krizi

Finální montáž automobilů v továrně automobilky Hyundai v Nošovicích
ČTK
 ČTK

Mezi globálními automobilkami panují obavy, že omezování vývozu kovů vzácných zemin z Číny povede k nové krizi v globálním dodavatelském řetězci, uvedla agentura Reuters. Kovy vzácných zemin jsou pro automobilový sektor důležitou surovinou, používají se například k výrobě magnetů.

„Celý automobilový průmysl se nachází v naprosté panice,“ řekl šéf německé firmy na výrobu magnetů Magnosphere Frank Eckar. „Jsou ochotni zaplatit jakoukoliv cenu,“ dodal.

Přijde další šok?

Automobilový průmysl se obává, že situace by mohla vyústit ve třetí velký šok v dodavatelském řetězci za posledních pět let. V letech 2021 až 2023 narušil výrobu v odvětví nedostatek čipů a v roce 2020 si uzavírky továren vynutila pandemie covidu-19.

Evropské sdružení dodavatelů automobilového průmyslu CLEPA minulý týden uvedlo, že někteří evropští výrobci automobilových součástek už v reakci na omezení vývozu kovů vzácných zemin z Číny pozastavují produkci. Poukázalo v této souvislosti na pomalé schvalování vývozních povolení čínskými úřady.

Donald Trump a Elon Musk ještě v dobách, kdy se přátelili

„Rozvod“ Muska s Trumpem v přímém přenosu srazil hodnotu Tesly pod bilion dolarů

Investoři výprodejem akcií reagovali na veřejnou roztržku mezi Muskem a prezidentem Trumpem, kteří na sebe útočili na sociálních sítích.

Přečíst článek

Čínské ministerstvo obchodu v sobotu oznámilo, že Čína je ochotna urychlit schvalování licencí pro vývoz kovů vzácných zemin do Evropské unie. Americký prezident Donald Trump minulý týden v pátek prohlásil, že čínský prezident Si Ťin-pching souhlasí s obnovením dodávek kovů vzácných zemin do Spojených států. Dnes by měli vysocí představitelé USA a Číny o obchodních otázkách jednat v Londýně.

Dnešní automobily využívají kovy vzácných zemin v desítkách součástek, například v zrcátkách, olejových čerpadlech, stěračích či brzdových senzorech. Čína se podle poradenské společnosti AlixPartners podílí zhruba 70 procenty na globální těžbě kovů vzácných zemin a zhruba 90 procenty na produkci slitin kovů vzácných zemin a magnetů. Průměrný elektromobil podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) obsahuje zhruba půl kilogramu kovů vzácných zemin, zatímco u vozů se spalovacím motorem je to zhruba čtvrt kilogramu.

BYD

Automobilka BYD dramaticky zlevní své elektromobily. Ceny klesnou pod 200 tisíc

V Číně se stupňuje cenová válka automobilek. Jednička tamního trhu, BYD, sráží ceny svých modelů až o 35 procent. Například její elektro-hatchback Seagull bude k mání v přepočtu za necelých 170 tisíc korun.

Přečíst článek

Automobilky se snaží snížit svou závislost na Číně hledáním alternativních zdrojů kovů vzácných zemin či vývojem magnetů, které se bez těchto kovů obejdou. Potrvá ale ještě roky, než tyto iniciativy zajistí výrobcům aut materiály v potřebném množství, píše Reuters. „Je to o hledání alternativních řešení (mimo Čínu),“ uvedl Joseph Palmieri, který má na starosti řízení dodavatelského řetězce ve firmě na výrobu automobilových součástek Aptiv.

Magnety bez kovů vzácných zemin vyvíjí například americká společnost Niron, která získala přes 250 milionů dolarů (zhruba 5,4 miliardy korun) od investorů, mezi něž patří například automobilky General Motors a Stellantis. „Vidíme výrazný posun v zájmu investorů a zákazníků (po omezení čínského exportu),“ uvedl šéf podniku Jonathan Rowntree. Společnost Niron plánuje výstavbu továrny za miliardu dolarů, která by měla zahájit produkci v roce 2029.

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Čínou obchází strašidlo deflace. Tamních klesající cen by se měl obávat i svět

Čínou obchází strašidlo deflace. Tamních klesajících cen by se měl obávat i svět

Přečíst článek
Čínská továrna automobilky Geely v provincii Če-ťiang na jihovýchodě Číny.

Lukáš Kovanda: Probuzená ekonomika Číny vystrašila Německo a Itálii. Znovu se proto staví proti zákazu spalovacích motorů

Přečíst článek
Doporučujeme