Panika u výrobců aut. Číňani na ně možná sešlou další krizi
Mezi globálními automobilkami panují obavy, že omezování vývozu kovů vzácných zemin z Číny povede k nové krizi v globálním dodavatelském řetězci, uvedla agentura Reuters. Kovy vzácných zemin jsou pro automobilový sektor důležitou surovinou, používají se například k výrobě magnetů.
„Celý automobilový průmysl se nachází v naprosté panice,“ řekl šéf německé firmy na výrobu magnetů Magnosphere Frank Eckar. „Jsou ochotni zaplatit jakoukoliv cenu,“ dodal.
Přijde další šok?
Automobilový průmysl se obává, že situace by mohla vyústit ve třetí velký šok v dodavatelském řetězci za posledních pět let. V letech 2021 až 2023 narušil výrobu v odvětví nedostatek čipů a v roce 2020 si uzavírky továren vynutila pandemie covidu-19.
Evropské sdružení dodavatelů automobilového průmyslu CLEPA minulý týden uvedlo, že někteří evropští výrobci automobilových součástek už v reakci na omezení vývozu kovů vzácných zemin z Číny pozastavují produkci. Poukázalo v této souvislosti na pomalé schvalování vývozních povolení čínskými úřady.
Investoři výprodejem akcií reagovali na veřejnou roztržku mezi Muskem a prezidentem Trumpem, kteří na sebe útočili na sociálních sítích.
„Rozvod“ Muska s Trumpem v přímém přenosu srazil hodnotu Tesly pod bilion dolarů
Trhy
Čínské ministerstvo obchodu v sobotu oznámilo, že Čína je ochotna urychlit schvalování licencí pro vývoz kovů vzácných zemin do Evropské unie. Americký prezident Donald Trump minulý týden v pátek prohlásil, že čínský prezident Si Ťin-pching souhlasí s obnovením dodávek kovů vzácných zemin do Spojených států. Dnes by měli vysocí představitelé USA a Číny o obchodních otázkách jednat v Londýně.
Dnešní automobily využívají kovy vzácných zemin v desítkách součástek, například v zrcátkách, olejových čerpadlech, stěračích či brzdových senzorech. Čína se podle poradenské společnosti AlixPartners podílí zhruba 70 procenty na globální těžbě kovů vzácných zemin a zhruba 90 procenty na produkci slitin kovů vzácných zemin a magnetů. Průměrný elektromobil podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) obsahuje zhruba půl kilogramu kovů vzácných zemin, zatímco u vozů se spalovacím motorem je to zhruba čtvrt kilogramu.
V Číně se stupňuje cenová válka automobilek. Jednička tamního trhu, BYD, sráží ceny svých modelů až o 35 procent. Například její elektro-hatchback Seagull bude k mání v přepočtu za necelých 170 tisíc korun.
Automobilka BYD dramaticky zlevní své elektromobily. Ceny klesnou pod 200 tisíc
Money
Automobilky se snaží snížit svou závislost na Číně hledáním alternativních zdrojů kovů vzácných zemin či vývojem magnetů, které se bez těchto kovů obejdou. Potrvá ale ještě roky, než tyto iniciativy zajistí výrobcům aut materiály v potřebném množství, píše Reuters. „Je to o hledání alternativních řešení (mimo Čínu),“ uvedl Joseph Palmieri, který má na starosti řízení dodavatelského řetězce ve firmě na výrobu automobilových součástek Aptiv.
Magnety bez kovů vzácných zemin vyvíjí například americká společnost Niron, která získala přes 250 milionů dolarů (zhruba 5,4 miliardy korun) od investorů, mezi něž patří například automobilky General Motors a Stellantis. „Vidíme výrazný posun v zájmu investorů a zákazníků (po omezení čínského exportu),“ uvedl šéf podniku Jonathan Rowntree. Společnost Niron plánuje výstavbu továrny za miliardu dolarů, která by měla zahájit produkci v roce 2029.
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.