O vakcínu proti covidu není zájem, zisk Moderny se propadl o 70 procent

Zisk americké biotechnologické společnosti Moderna se ve čtvrtém čtvrtletí meziročně propadl o 70 procent na 1,5 miliardy dolarů (33,5 miliardy korun). Důvodem byla výrazně nižší poptávka po vakcínách proti covidu-19.
Zisk na akcii činil 3,61 dolaru a zaostal za očekáváním analytiků, kteří podle agentury Reuters čekali zisk 4,68 dolaru na akcii. Tržby klesly o 29 procent na 5,1 miliardy dolarů.
Pandemie koronaviru se kvůli variantě omikron v prvních týdnech roku znovu přelila světem. Jednotlivé vlády na to zareagovaly nejrůznějšími opatřeními a poptávka po očkování opět vzrostla. Na úspěchu akcií firem produkujících vakcíny se však růst poptávky neprojevil. A cenné papíry všech producentů očkovacích sér od začátku roku padají.
Vakcínové akcie pod tlakem. Od začátku roku Pfizer a spol. investorům prodělávají
Money
Na hospodaření měl negativní dopad i růst nákladů, provozní náklady se téměř zdvojnásobily. Na výzkum a vývoj pak firma vydala o 87 procent více než ve stejném období předchozího roku. Mezi přípravky, na kterých firma pracuje, patří i možná vakcína proti rakovině kůže.
Mezi 50 nejvíce inovativními firmami světa je jen osm společností z Evropy, což je o polovinu méně než před dvěma lety. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti Boston Consulting Group (BCG). V první polovině žebříčku jsou podle něj pouze dvě evropské společnosti. Výrazně naopak roste zastoupení asijských firem.
Evropě ujíždí vlak v inovacích. V Top 50 nejlepších firem světa je nahrazují asijské
Zprávy z firem
V letošním roce firma očekává tržby z prodeje vakcíny proti covidu-19 nejméně kolem pěti miliard dolarů. Loni činily 18,4 miliardy dolarů. Vakcína proti covidu-19 je hlavním zdrojem tržeb společnosti, mimo grantů a peněz ze spolupráce. Prodej vakcíny firmy Moderna, ale i konkurenční vakcíny firem Pfizer/BioNTech, se od roku 2021 zpomalil. Tehdy většina lidí dostávala první dávky očkování. Pfizer koncem ledna uvedl, že v letošním roce očekává propad tržeb z prodeje vakcíny na 13,5 miliardy dolarů z loňských 37,8 miliardy USD.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.