Nástupce italské Alitalie dostane od státu 1,35 miliardy eur
Evropská komise schválila státní investici 1,35 miliardy eur (34,2 miliardy korun) novým italským aerolinkám Italia Trasporto Aereo (ITA), které jsou nástupcem ztrátových aerolinek Alitalia.
Evropská komise dále rozhodla, že dřívější státní pomoc ve výši 900 milionů eur pro Alitalii nebyla legální, ITA tak nemusí dluh Alitalie převzít.
„Itálie prokázala, že mezi Alitalií a novou leteckou společností ITA je jasný předěl a že její investice do ITA odpovídá podmínkám, které by přijal soukromý investor,“ uvedla v prohlášení místopředsedkyně EK Margrethe Vestagerová, která má na starosti dodržování pravidel hospodářské soutěže. Dodala, že jakmile ITA zahájí činnost, je na Itálii a vedení aerolinek, aby této příležitosti jednou provždy využily.
A poptávka po službách aerotaxíků stále roste, navzdory částečnému oživení letecké dopravy.
Zlaté časy private jetů. Létají víc než před covidem
Money
Letecká společnost ITA hodlá provoz zahájit 15. října. Měsíce předtím jednala se zástupci EK o podmínkách reorganizace a státní pomoci, jež byla dříve poskytnuta Alitalii. Brusel, Řím a zástupci letecké společnosti jednali mimo jiné o značce, linkách, zaměstnancích a vybavení nových aerolinek. Vestagerová dříve zdůraznila, že ITA musí být ekonomicky soběstačná a musí za aktiva Alitalie zaplatit férovou tržní cenu.
Britská nízkonákladová letecká společnost easyJet odmítla nabídku na převzetí. Místo toho se rozhodla získat od akcionářů 1,2 miliardy liber (přes 35 miliard korun) k posílení své pozice na evropském trhu. Zájemce o aerolinky zůstal utajený.
EasyJet podrží akcionáři. Nabídku na převzetí aerolinky odmítly
Zprávy z firem
Alitalia byla v insolvenci od roku 2017. Od roku 2002 se jí nedařilo dosahovat zisku v prostředí rostoucí konkurence nízkonákladových dopravců, jako jsou Ryanair, easyJet či Wizz Air. Ryanair státní záchranu jiných leteckých společností kritizuje. Tvrdí, že udržuje při životě vládou preferované společnosti, zatímco ostatní se potýkají s omezeními v cestování vlivem pandemie covidu-19. Irská nízkonákladová společnost se v této věci obrátila na soud Evropské unie.
Unijní pravidla pro státní podporu zakazují vládám poskytovat půjčky za zvýhodněných podmínek, které by společnost jinak na trhu nedostala.
Ústavní soud (ÚS) vyhověl prodejci letenek Kiwi.com a zrušil předběžné opatření vydané na podnět Ryanairu. Brněnská firma nemusí předávat letecké společnosti kontakt na pasažéry.
Soud: Prodejce letenek Kiwi.com nemusí dávat Ryanairu kontakt na pasažéry
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.