Alitalia musí vrátit miliardy, Evropská komise to nařídila italské vládě
Evropská komise nařídila Itálii, aby vymohla 400 milionů eur (9,5 miliardy korun), které v roce 2019 poskytla jako pomoc letecké společnosti Alitalia. Komise úvěr považuje za nezákonnou státní podporu, uvedla v tiskové zprávě. Itálie musí vedle původně poskytnuté částky doplatit ještě úroky.
V květnu 2017 byl na Alitalii vyhlášen konkurz, následně na ni vláda uvalila zvláštní správu. Firma dál fungovala jako letecká společnost. Itálie jí s cílem udržet firmu v provozu poskytla v roce 2017 půjčky úhrnem za 900 milionů eur. v roce 2019 pak 400 milionů eur. Tytp peníze nebyly splaceny, připomíná EK.
Evropská komise schválila státní investici 1,35 miliardy eur (34,2 miliardy korun) novým italským aerolinkám Italia Trasporto Aereo (ITA), které jsou nástupcem ztrátových aerolinek Alitalia.
Nástupce italské Alitalie dostane od státu 1,35 miliardy eur
Zprávy z firem
„Žádný soukromý investor by v té době půjčku společnosti neposkytl. Půjčka dala Alitalii nespravedlivou hospodářskou výhodu vůči jejím konkurentům na vnitrostátních, evropských a světových linkách,” uvedla komise.
Kombinace konce covidových restrikcí v Asii, uzavření ruského vzdušného prostoru evropským dopravcům, nedostatek letadel a růst nákladů přinesl koktejl, který pro cestovatele letošní zimu znamená vysoké ceny letenek. Drahé jsou především cesty do Asie.
Předražené letenky. Jde o nový normál, nebo bude lépe?
Money
V září 2021 komise rozhodla, že státní půjčky za 900 milionů eur poskytnuté společnosti Alitalia byly podle unijních pravidel pro státní podporu protiprávní. Ke stejnému závěru dospěla komise ohledně půjčky z roku 2019.
Společnost Alitalia byla založena v září 1946, létat ale začala až v květnu 1947. Po roce 2000 byla jen v jednom roce účetně v zisku a vláda ji mnohokrát musela finančně podpořit. V roce 2021 převzala některá aktiva Alitalie za cenu 90 milionů eur (2,1 miliardy Kč) nástupnická letecká společnost Italia Trasporto Aereo (ITA), která vystupuje pod obchodním názvem ITA Airways. Evropská komise tehdy rozhodla, že ITA není ekonomický nástupce Alitalie, a nemusí za ni tedy platit dluhy.
Před rokem řada leteckých společností bojovala s nedostatkem peněz, protože některé země jen velmi pomalu rušily cestovní omezení související s pandemií nemoci covid-19. Nyní, když jsou již hranice zcela otevřené, vykazují někteří z těchto dopravců vysoké zisky, upozornil server listu The Wall Street Journal (WSJ).
Ze dna na vrchol, aerolinky po zvýšení cen vykazují vysoké zisky
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.