Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Bagr ovládaný přes iPhone i největší akustická komora v Evropě. Podívejte se do továrny Doosan Bobcat

Testování techniky na nakloněné rovině
Newstream Michal Nosek
Michal Nosek

Každý den v továrně Doosan Bobcat ve středočeské Dobříši spotřebují 25 tun skandinávských ocelových plátů. Z nich laser nařeže jednotlivé komponenty pro výrobu známých stavebních strojů Bobcat. Poté se díly ohýbají, svařují, lakují a následně z nich vznikají bagry a nakladače, které putují do celého světa.

Reklama

Ze čtyř dobříšských továrních linek vyjíždí v půměru každých dvacet minut jeden nový stroj Bobcat. Provoz ve fabrice se nikdy nezastavuje. Jen proces barvení má šest fází a podnik dokáže pro zákazníka připravit libovolný barevný design. Podmínkou ale je, že si klient musí objednat minimálně pět strojů.

FOTOGALERIE: Jak se vyrábějí stroje Bobcat? Podívejte se do továrny

Do celého světa

Továrna svými sedmnácti typy bagrů a dvanáctkou typů nakladačů zásobuje celý svět a v tamních kancelářích se starají o podniky ve třetině zemí světa. Nová tovární hala je v provozu od roku 2007, do té doby se stroje vyráběly v hale firmy Superstav, kterou Doosan Bobcat koupil v roce 2001. V továrním kampusu nyní pracuje 1700 zaměstnanců téměř 50 národnodností.

Reklama

„Ročně se zde vyrobí 25 tisíc strojů, které vyvážíme do více než 70 zemí světa. Cena nejmenšího bagru začíná na zhruba 400 tisících korunách,“ říká David Frodl z marketingu firmy Doosan Bobcat.

Testovací centrum - podnikový poklad

Jednou z dominant nové tovární haly je testovací laboratoř. Tu má pod palcem šéf prototypové výroby Aleš Košťák. „Inovační centrum vzniklo v roce 2014, ale vývoj zde začal už od roku 2003. Investice do nové haly a vybavení byla 1,5 miliardy korun. V Evropě nic srovnatelného pro stavební stroje není," říká.

V prostorách tohoto centra vládne dokonalá čistota a laboratorní podmínky. Na naklápěcí plošině se testuje správné fungování a stabilita vyrobených strojů v různých pozicích a náklonech. Na zkušební jámě se posléze měří, kolik stroj dokáže zdvihnout v různých polohách ramene a násady bagru. V centru uskutečňují i crash testy kabiny, které simulují převrácení (ROPS test), nebo pád předmětu na střechu (FOPS test). Všechny parametry jsou přesně definované. A prověřuje se i práce v extrémních teplotních podmínkách, až -27 stupňů Celsia. Testuje se i životnost stroje a jeho dílů a na základě výsledků se pak optimalizuje se jejich životnost.

Součástí centra je i akustická komora, kde se měří a optimalizuje hlučnost stroje a jak je ovlivněn ten, kdo stroj řídí ale i ten, kdo stojí v jeho okolí. Obrovský odhlučněný sál s mikrofony je největší akustickou komorou v Evropě. „Můžeme zde provádět certifikovaná měření s kulatým razítkem. Občas testujeme i pro automobilky, či výrobce bílé techniky,“ popisuje technologii vedoucí validačního týmu.

Malý nakladač dokáže vykonávat rozmanité práce

Obyčejná práce: Bagrista je prestižní povolání, říká strojník

Ještě koncem minulého století byla práce na bagru velice vyhledávaná. Hrál v tom samozřejmě roli nadstandardní plat i možnost výjezdu na zahraniční montáže. V novém tisíciletí zájem o strojnický průkaz a tím i profesi výrazně ochabl a obsluhy těžkých strojů se dlouhodobě nedostává. Svědčí o tom i fakt, že úřady práce hlásí jen poptávku od firem, ale nabídka z řad nezaměstnaných je nulová. Volný strojník, který nabízí své služby neexistuje. 

Přečíst článek

Inovace měnící odvětví

Stavebnictví bývá považováno za velmi konzervativní. Před několika lety dokonce ve výzkumu konzultantské společnosti McKinsey o digitalizaci v různých odvětvích, co se implementace nových technologií týče, získalo stavebnictví předposlední místo. Na posledním se umístila myslivost. Od té doby ale míra digitalizace stavebnictví jako oboru exponenciálně vzrostla a překonala některá jiná odvětví. Stejně tak i míra využití nových technologií a alternativních zdrojů energie pro použití u stavebních strojů.

„Inovace jsou jedním ze základních pilířů naší strategie. Zákazníkům poskytují přidanou hodnotou a zvyšují produktivitu,“ říká Vijay Nerva, vedoucí inovací, Doosan Bobcat EMEA (Evropa, Afrika a Blízký východ). „Náš tým v Dobříši využívá celou řadu oblastí jako jsou autonomie, virtuální realita, alternativní zdroje energie, virtuální inženýrství nebo digitální dvojčata, aby staveniště budoucnosti byla bezpečnější, udržitelnější a produktivnější. Za poslední rok vznikla řada významných inovací a již pracujeme na další generaci řešení, která přinesou výhody našim zákazníkům v příštích desetiletích,“ dodává.

Nejnovější řešení z dílny Doosan Bobcat zahrnují koncept elektrického teleskopického manipulátoru. Tedy koncept plně elektrického autonomního nakladače RogueX2 a různé technologie využívající umělou inteligenci, gamifikaci (ovládání na mobilu - pozn.red.), pokročilou konektivitu a další inovace měnící odvětví stavebních strojů.

Stanice metra A Jiřího z Poděbrad se po rekonstrukci opět otevřela pro cestující

Příběh metra: Cesta od sovětského razicího štítu k Tondovi a Adéle

Metro převáží cestující pražským podzemím již půl století. Ostrý provoz odstartoval 9. května 1974. Za tu dobu se stalo každodenní součástí metropolitního života, kterou denně využívají stovky tisíc lidí. Za podzemním dílem stojí práce techniků tehdy státního podniku Vodní stavby a následně Metrostavu a Subterry, kteří vybudovali tunely na všech trasách pražského metra a celkem 49 stanic, z toho 33 hloubených a 16 ražených. Metrostav nyní zveřejnil vzpomínky lidí, kteří se na výstavbě podíleli. Přinášíme druhou část, která nás zavede do doby výstavby po otevření první etapy linky C. 

Přečíst článek

Vzdálený přístup

Právě zmíněná gamifikace je jednou z inovací Doosan Bobcat. Dálkové ovládání Bobcat MaxControl je ovládání na bázi běžné spotřební elektroniky. Umožňuje řídit kompaktní nakladače na dálku pomocí aplikace v iPhonu nebo iPadu. Systém MaxControl představuje nové řešení dálkového ovládání pro stavebnictví, demolice, zemědělství nebo obecně manipulaci s materiálem. Řeší tak problém neustálého nastupování a vystupování z kabiny u určitých činností. Například nakládání materiálu nebo jízda přes rampy.

Systém je snadný a intuitivní k použití s dosahem až 100 metrů. „Když v souvislosti se stroji Bobcat mluvíme o plně elektrických strojích, myslíme to opravdu doslova. Emise nejsou jen výfukové plyny ze spalovacích motorů, ale také hluk, vibrace a úniky kapalin a například i náhrada hydrauliky za elektrické pohony. Řešíme je všechny najednou,“ uzavírá Vijay Nerva.

Rekordní tržby

Doosan Bobcat ve středočeské Dobříši loni zaznamenal rekordní rok. Jeho tržby v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky dosáhly zhruba 37 miliard korun. Za výkonem společnosti stála především silná poptávka ve stavebnictví a zvýšený export do Německa, Pobaltí, Španělska a na Blízký východ.

Závod Doosan Bobcat pro region EMEA vyrobil loni více než 25 tisíc strojů. Většina produkce nachází odbyt mimo Českou republiku. „Rok 2023 byl rekordním rokem pro celé stavebnictví. To se pozitivně projevilo i na výrobě a prodeji stavebních strojů v regionu EMEA. Navázali jsme na mimořádnou poptávku po stavebních strojích v roce 2022, která kvůli problémům v dodavatelských řetězcích výrazně převyšovala nabídku. Tento trend pokračoval i v první polovině roku 2023, než se trh stabilizoval,“ uvedl k hospodářskému výsledku Jeongwon Park, viceprezident pro marketing a rozvoj prodejních kanálů společnosti Doosan Bobcat EMEA.

Centrum Prahy v době stavby metra

Příběh metra: Razicí štít s ručními sbíječkami a Nuselák jako anténa

Metro převáží cestující pražským podzemím již půl století. Stalo se každodenní součástí metropolitního života, kterou denně využívají stovky tisíc lidí. Za podzemním dílem stojí práce techniků státního podniku Vodní stavby a následně Metrostavu a Subterry, kteří vybudovali tunely na všech trasách pražského metra a celkem 49 stanic, z toho 33 hloubených a 16 ražených. Metrostav nyní zveřejnil vzpomínky lidí, kteří se na výstavbě podíleli. Přinášíme první část, která nás zavede do doby výstavby před otevřením první etapy linky C.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme