Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Na polygonu v Plzni jezdí chytrá tramvaj. Orientuje se díky tzv. lidarům

tramvaj, autonomní doprava
Profimedia
 ČTK

Čeští výzkumníci a technici v Plzni ukázali první chytrou tramvaj, která začala jezdit na osmikilometrovém testovacím polygonu u kampusu Západočeské univerzity (ZČU). Dokáže komunikovat s okolím a reagovat na různé situace a překážky na trati.

Odborníci tak představili v praxi výsledky tříletého výzkumného projektu Didymos (řecky Dvojče), který finalizují Fakulta aplikovaných věd ZČU, Fakulta dopravní ČVUT a firmy INTENS Corporation, Škoda Group a CEDA Maps. Škoda Group do své tramvaje instalovala vlastní antikolizní systém ACS, jeden ze základních prvků autonomní dopravy. Plzeňské dopravní podniky ho budou požadovat do všech nových vozů a osadí jimi postupně také současné tramvaje.

Projekt za 38 milionů korun financovala více než třemi čtvrtinami státní Technologická agentura ČR a zbytek firmy, má ambici pokračovat až k autonomní městské hromadné dopravě (MHD) bez řidičů. Po dokončení testů letos v prosinci se začnou výsledky zavádět do praxe, nejprve v testovací verzi a následně jako standardní součást tramvají a tratí.

„Hlavním výstupem budou doporučení pro města, tedy co musí mít k tomu, aby mohla zavést autonomní dopravu - doporučení pro bezpečnost, data, jejich úložiště i vybavení vozů,” uvedl Martin Volný, jednatel INTENS, dceřiné firmy O2 Czech Republic. Metodika bude certifikovaná ministerstvem dopravy, které je garantem projektu.

„Funguje nám digitální dvojče, které přijímá informace z tramvají i z vozů a kamer kolem polygonu, vytvořili jsme HD mapu pro testovací úsek a vše se nám povedlo integrovat i s komunikací mezi vozidly,” řekl Zdeněk Lokaj z ČVUT. Nejtěžším úkolem byla fúze dat z řady zdrojů a zpřesňování rozhodovacích algoritmů systému. „Provázali jsme informace. Systém je závislý na svých senzorech, ale tím, že přijímá data z infrastruktury a věří jim, tak jsme schopni jeho funkčnost rozšířit,” uvedl Volný. Díky tomu, že vůz reaguje na externí vstupy z okolí, jde podle něj o unikátní evropské řešení.

Čínské firmy Didi a GAC Aion začnou s masovou výrobou robotaxi

Čínské firmy Didi a GAC Aion začnou s masovou výrobou samoříditelného taxi

Čínský provozovatel alternativní taxislužby Didi Global a výrobce elektromobilů GAC Aion zahájí v příštím roce masovou výrobu robotaxi. Firmy oznámily, že jejich společný podnik Andi získal obchodní licenci, a je tak prvním podnikem, který může zahájit masovou výrobu plně samořídících elektrických vozů taxi, napsala agentura Reuters.

Přečíst článek

Laserové měřiče vzdálenosti

Tramvaj je osazena jednotkami V2X, které umožňují komunikovat s dopravní infrastrukturou a orientovat se v prostoru díky kamerám a tzv. lidarům, což jsou dálkové měřiče vzdálenosti laserem. S aktuálními a přesnými mapovými podklady reaguje na nepředvídatelné události, třeba na překážky na kolejích a chodce. Na smyčce se dvěma křižovatkami výzkumníci ukázali automatickou detekci překážky na trati i mimo ni, rozpoznání vozidla přijíždějícího ze slepého úhlu a upozornění na zasahující vůz integrovaného záchranného systému.

„Naším dlouhodobým cílem je vyvinout první plně autonomní tramvaj, která zvýší efektivitu a bezpečnost městské dopravy,” řekl Jiří Liberda, ředitel digitální správy ve Škodě Group. Vědci z plzeňské fakulty zpracovali zejména tzv. HD mapy s 3D objekty. „Senzory tramvaje pracují se statickou mapou a vyhodnocují aktuální pohyb kolem,” řekl Volný.

Systém má dvě komunikační úrovně - sítě 5G a C-ITS, který vysílá na wi-fi zprávy mezi vozidly a infrastrukturou. Pokud by komunikace vypadla, tak má vůz vlastní senzory a bude komunikovat nezávisle. Plzeň už vybavuje systémy C-ITS všechny křižovatky a dopravní podnik a hasiči pak své vozy, aby třeba hasičká auta získávala prioritu na semaforech.

Autobusová doprava k metropoli neodmyslitelně patří

Obyčejná práce: Praha má špičkovou městskou dopravu, říká autobusák

Profese autobusáka nevymře. O tom je přesvědčený Jiří Janíček, který busy pražské MHD řídí již patnáctým rokem. „Nemohl jsem sehnat práci a nabídka pražského Dopravního podniku mě oslovila. Udělal jsem si řidičák, složil testy a zkoušky a nastoupil. Toho rozhodnutí vůbec nelituju,“ říká řidič z povolání.

Přečíst článek

ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.

Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka

O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.

Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.

Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.

Související

Měření rychlosti

Česká města a obce objevily svůj malý zlatý důl. Pokuty za překročení rychlosti

Přečíst článek
Doporučujeme