Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Madeta se chystá zdražovat, od ledna ceny výrobků poskočí o 10 procent

Společnost Madeta, ilustrační foto
ČTK

Největší česká mlékárna Madeta zdraží ceny výrobků od ledna 2022 o víc než deset procent. Ještě v polovině října předpokládala, že stoupnou o dvě až tři procenta. Příčinou jsou stále rostoucí ceny pohonných hmot i energií, uvedl generální ředitel Madety Milan Teplý.

„Sice jsem před několika týdny předpokládal, že zdražíme o dvě až tři procenta, bude to ale o víc, a vůbec mě to netěší. Všechny vstupy neustále zdražují, energie, nafta, obal. Prostě všechno. A my nemůžeme prodávat pod cenou,” řekl Teplý Českému rozhlasu

Vedení mlékárny zároveň očekává, že kvůli všeobecnému zdražování klesne kupní síla v zemi. Předpokládá i konkurenční boj mezi českými mlékárnami a dovozem.

>>>>>>Vše k aktuálnímu vývoji inflace čtěte zde<<<<<<

Zdražení se nelze vyhnout

„Když se podívám na nárůst cen nafty, a vím, kolik projezdíme za měsíc, tak tam propadneme měsíčně čtyřmi až pěti miliony (korun). Když vidím nárůst cen obalového materiálu a komponentních složek výroby, tak vidím, že tam propadáme taky čtyřmi miliony měsíčně. Když se podívám na ceny energií, elektřiny a potenciálně i plynu, vidím, že to je taky významný nárůst, a ještě nevíme, kde je tomu konec. Když bude stát litr nafty 40 korun, tak si dost dobře neumím představit, že bychom to neprolili do cen na výstupu, výrobků," řekl v půli října Teplý.

Cena ropy

Nejen plyn a ropa. Zdražuje vše, až na zlato

Energetické komodity jdou nahoru o desítky procent, což povede k dalšímu zdražování zboží a služeb. Nahoru jdou ale ceny i dalších komodit. Naopak výrazně ztrácejí cenné kovy a také produkty ze sóji.

Přečíst článek

Pokud v ČR klesne kupní síla, zároveň podle něj přijde tlak na vyšší mzdy. Madetu ovlivní i navyšování úrokových sazeb, opatření proti inflaci, které ale také posílí kurz koruny. Mlékárna to pocítí při exportu, uvedl Teplý. Již dříve přijala firma úsporná opatření, zacílená na spotřebu energie, vody i výrobních součástí.

Madeta loni zvýšila meziročně zisk po zdanění téměř o polovinu na 311,4 milionu korun. Tržby z prodeje výrobků, služeb a zboží stouply o 1,2 procenta na 5,61 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy.

Madeta má čtyři výrobní závody - v Plané nad Lužnicí, Českém Krumlově, Jindřichově Hradci a Pelhřimově. Zaměstnává 1500 lidí, zpracuje denně 900 tisíc litrů mléka. Má 170 dodavatelů syrového mléka, nabízí přes 250 druhů výrobků, vyváží pětinu produkce. V srpnu byla výkupní cena za litr syrového mléka 8,71 koruny.

tiskárna

Další rána pro byznys: výrazně zdražuje papír

Tiskárnám zdražují dodavatelé surovinu až o 15 procent. Ty tak musejí zdražovat pro své odběratele. Projevuje se to také na nárůstu výkupních cen ve sběrnách, které nyní nabízejí až osminásobek za kilogram vytříděných novin či časopisů.

Přečíst článek

Richard Keery

Šéf české HSBC Richard Keery: Přejít na ESG je povinnost naší generace

V České republice je široké povědomí o udržitelnosti, míní šéf tuzemské pobočky banky HSBC Richard Keery. Ta se podílela například na dvou emisích zelených dluhopisů pro jednu realitní společnost, každou v objemu 750 milionu eur. „Zájem na trhu o tento typ finančního instrumentu je obecně velice silný. Na českém trhu je poměrně hodně volných peněz a naši klienti hledají možnosti, jak diverzifikovat své investice. Nákup zelených dluhopisů je pro ně významná příležitost,“ říká Keery.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Květnová inflace v je nečekaně výrazná, překonala všechna expertní očekávání

Přečíst článek
Doporučujeme