Lanovka na Ještěd povede už od konečné tramvají. Kdy bude hotova?
Visutá lanovka na Ještěd v Liberci bude mít nejspíš jednu kabinu na dvou lanech a bude prodloužená ke konečné tramvaji v Horním Hanychově. Tuto variantu vybrali liberečtí zastupitelé, hlasovalo pro ni 29 z 32 zastupitelů.
Lanovka je od tragické nehody z října 2021 mimo provoz, předchozích bezmála 90 let šlo o lanovou dráhu kyvadlového provozu s dvěma kabinami. Primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) při nejoptimističtějším scénáři očekává, že by nová lanovka mohla být v provozu od ledna 2029.
FOTOGALERIE: Interiéry hotelu Ještěd se vracejí do původní podoby
Zastupitelé vybírali ze tří variant pro nynější i prodlouženou trasu. Kromě vybrané varianty a původní kyvadlové přicházela v úvahu ještě oběžná lanovka s malými kabinami. Pro zvolenou variantu s jednou kabinou na dvou lanech přezdívanou tramvaj bylo i 58 procent respondentů ve veřejné anketě, v níž hlasovalo 1668 lidí. „V dalším kroku bude zpracovávána zadávací dokumentace formou design and build (navrhni a postav),“ řekl primátor. V ideálním případě by výstavba lanovky měla začít v roce 2026.
Podle ekonomické analýzy, která byla součástí podkladů pro zastupitele, by v prvních letech po zprovoznění měla lanovka přepravit půl milionu cestujících ročně. Před tragickou nehodou to bylo ročně čtvrt milionu. V analýze se počítá s cenou pro jednu cestu ve výši 400 korun, pro Liberečany za 200 korun. Návratnost vynaložené investice by měla být mezi 13 až 18 lety s tím, že za roky 2026 až 2045 bude potřeba do lanovky investovat 720 až 772 milionů korun. Samotné vybudování lanovky si vyžádá odhadem 360 až 440 milionů. Kabina takzvané tramvaje pojme až 100 lidí, kapacita kabin u kyvadlového provozu byla 35 míst.
Visutá lanovka na Ještěd má v současné trase na délku bezmála 1,2 kilometru, prodloužením ke konečné tramvaje se prodlouží o dalších 770 metrů. Zatím je sice lanovka ve vlastnictví Českých drah (ČD), s městem se ale již dopravce domluvil i na ceně, za kterou mu ji prodá. S cenou 34,976 milionu korun souhlasili jak městští radní, tak představenstvo ČD. Zastupitelstvo města by tuto majetkoprávní operaci mělo schvalovat na květnovém zasedání.
Lanová dráha je mimo provoz od konce října 2021, kdy po přetržení tažného lana spadla jedna ze dvou kabin a zemřel průvodčí. V kabině pro 35 lidí byl sám. Třinácti cestujícím ve druhé kabině se nic nestalo, zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Průvodčímu se podařilo aktivovat záchrannou brzdu a kabinu, která po přetržení tažného lana prudce sjížděla k dolní stanici, zastavit.
Václav Aulický patří k nepřehlédnutelným postavám české architektury. A jako takový se snažil vytvářet stavby, které přetrvají věky. Jeho nejznámější budova, sídlo Transgasu na pražských Vinohradech, šla k zemi před pár lety, aby na jejím místě mohla vzniknout budova velmi podobná. Jeho další legendou je Žižkovský vysílač, který bývá označován za jednu z nejošklivějších budov nikoli Prahy, ale světa. „V Praze mi mrakodrapy nechybí,“ říká čerstvý osmdesátník Aulický.
Václav Aulický: Československé stavební firmy se nemohly rovnat těm ze Západu
Leaders
Design nových vozů lanovky na Petřín, které chce pražský dopravní podnik nasadit v roce 2026 po plánované rekonstrukci trati, nepotřebuje výraznější úpravy. Vozy tak budou vypadat víceméně stejně, jak je navrhlo studio designérky Anny Marešové, které uspělo v soutěži. Veřejnost si může model vozu v následujících třech a půl měsících prohlédnout ve výloze studia v Kamenické ulici v Praze 7.
Změny netřeba. Nová lanovka na Petřín bude dle návrhu Marešové, zvýší se kapacita
Enjoy
Projekt propojení areálů Svatý Petr a Medvědín je historická vize, která vznikla již za minulého provozovatele na přelomu tisíciletí. V roce 2006 se o ní začalo reálně uvažovat a projektovat. Tím záměr získal konkrétní podobu, která znamená propojení areálů dvěma lanovkami. Do územního plánu se projekt dostal v roce 2012. „Kvůli výraznému zdražení jsme nyní museli projekt přepracovat, a jinak rozfázovat, protože by se náklady vyšplhaly ze 750 milionů na 1,3 miliardy,” říká ředitel areálů Špindlerův Mlýn René Hroneš.
Ve Špindlu přibyly dvě sjezdovky. Stavba propojovacího terminálu se ale opozdí, říká ředitel Skiareálu
Leaders
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.