Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Co to zase přišlo WhatsAppem? Čechy zajímá kybernetická bezpečnost, ale nedělají pro ni nic

Kyberbezpečnost - ilustrační foto
Pixabay
Stanislav Šulc
sta

Češi se kybernetických útoků sice bojí, ale pro efektivní ochranu často nedělají ani minimum. Vyplývá to z průzkumu, který vznikl ve spolupráci EY a společnosti NMS Market Research. Šetření zároveň odhalilo nízkou míru osobní odpovědnosti – jen pětina dotázaných se domnívá, že za svou bezpečnost odpovídají pouze oni sami.

Jen za poslední měsíc se na české uživatele internetu, sociálních sítí a digitálních komunikátorů zaměřily tři velké útoky. Například prostřednictvím zprávy na oblíbeném WhatsAppu je jejich údajný příbuzný požádal o finanční pomoc. Policie eviduje řadu obětí, které těmto podvodníkům naletěly a přišly o peníze.

Podle odborníků případů kybernetických podvodů roste o stovky procent ročně. Otázka kyberbezpečnosti se tak stává zásadní pro finanční instituce, ale tuzemskou policii.

Otázka za milion: řeší to také běžní občané? Odpověď hledala poradenská společnost EY ve spolupráci s agenturou NMS Market Research. A výsledek průzkumu není příliš dobrý: lidé si často uvědomují, že je kyberbezpečnost důležitá, přesto ji často zanedbávají.

Kyberbezpečnost je zlaté vejce. Akcionáři Gen Digital mohou být spokojeni

Antivirová společnost Gen Digital, která vznikla spojením české firmy Avast s americkou NortonLifeLock, ve svém uplynulém finančním roce zvýšila provozní zisk o 45 procent na 1,61 miliardy dolarů (35,3 miliardy korun). Tržby se zvýšily o čtyři procenta na 3,94 miliardy dolarů, uvedla firma ve své výsledkové zprávě po skončení úterního obchodování na burzách ve Spojených státech.

Přečíst článek

Je to problém, ale nic neděláme

Kybernetická bezpečnost patří dle zjištění průzkumu mezi důležitá témata pro 90 procent Čechů. Toto téma získává větší důležitost u mladších generací a nejmenší zájem o ně projevuje generace šedesátníků (tzv. baby boomers) – i tak jde ale o vysokých 84 procent.

Šetření nicméně v české společnosti odhalilo tzv. paradox kyberbezpečnosti: Strach ano, činy ne.

Jde o situaci, kdy si lidé uvědomují, že je kyberbezpečnost důležitá, a obava z hrozeb je velmi vysoká, ale zároveň ochranu podceňují,“ vysvětluje Jan Pich, Cyber Security Senior Manager v oddělení Technology Consultingu v EY Česká republika.

David Marek z Tachles VC

Roky hledali startupy pro Komárkův fond. Teď loví v Izraeli budoucí jednorožce

Tachles VC je jediný český early-stage fond se specializací na izraelské inovace se zaměřením na kyberbezpečnost, cloud a umělou inteligenci. Jen za loňský rok fond, jehož název si zakladatelé propůjčili z hebrejštiny a znamená "k věci", podpořil sedm nadějných projektů dohromady částkou kolem třiceti milionů korun. Jak se investuje a podniká "ve válečné zóně", a proč Izraelci vynikají v inovacích? I na to jsme se zeptali spoluzakladatele fondu Davida Marka. „Izraelci mají až neuvěřitelný tah na branku a vysokou psychickou odolnost,“ nastiňuje.

Přečíst článek

Ať se o nás postarají

Výsledky průzkumu naznačují, že Češi nevnímají zajišťování kybernetické bezpečnosti jako svou vlastní odpovědnost – podle 81 procent dotázaných jde o povinnost veřejných institucí, poskytovatelů online služeb nebo bankovních a pojišťovacích institucí.

Průzkum EY ke kyberbezpečnosti EY - použito se svolením

Jen 19 procent respondentů zastává názor, že za vlastní bezpečnost na tomto poli odpovídá pouze uživatel sám.

„Skutečnost, že lidé spoléhají na ochranu zvenčí, představuje velkou výzvu. Znamená to, že tradiční vzdělávací a komunikační přístupy, zaměřené primárně na informování, nemusí stačit. Potřebujeme komunikaci, která lidi skutečně aktivizuje a motivuje k převzetí odpovědnosti,“ doplňuje Pich.

Z šetření vyplývá, že Češi mají v tomto směru největší důvěru v bankovní instituce, které jsou dle průzkumu hodnoceny jako nejdůvěryhodnější instituce v osvětové činnosti na poli kyberbezpečnosti. Na informace od nich spoléhá přes polovina dotázaných a i systémy internetového bankovnictví jsou ve většině případů hodnoceny jako bezpečné (83 procent).

L 410 NG se předtaví na Paris Air Show

Paris Air Show se blíží. Češi představí řadu novinek

Již za pár dní odstartuje nejočekávanější přehlídka letecké techniky světa Paris Air Show. Uskuteční se od pondělí 16. do neděle 22. června. Letošní výprava na Paris Air Show bude historicky největší českou oficiální účastí na zahraničním leteckém veletrhu. Největším lákadlem má být letoun L 410 NG, který v Paříži přistál již toto úterý.

Přečíst článek

Generální ředitel RE/MAX Jan Hrubý

Šéf RE/MAX Jan Hrubý: Naše síť stále expanduje

Realitní kancelář RE/MAX letos slaví 20 let na českém a slovenském trhu. V tuzemsku v loňském roce firma zaznamenala rekordní výsledek, když provozní obrat přesáhl hranici 1,3 miliardy korun. Letos tuto hranici chce překonat a posílit v dalších regionech. Velký potenciál vidí generální ředitel Jan Hrubý i na Ukrajině. „Ukrajina je 4,5krát větší než Česko a v kontextu toho, co se tam děje, země je zničená, dochází v ní k významným demografickým změnám, je všeobecně cítit velké očekávání potenciálních investic,“ říká Hrubý.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Konec éry „wifinářů“. Český internet se za pět let změnil k nepoznání. Trh ovládli giganti

Přečíst článek
Euro měna

Češi i nadále posílají euru stopku. V EU zůstat chtějí, měnu měnit ne, ukázal průzkum

Přečíst článek
Doporučujeme