Konec legendy. Ford ukončí výrobu „dítěte ropného šoku“, úsporné Fiesty

Americká automobilka Ford Motor nejpozději do poloviny příštího roku ukončí výrobu vozu Fiesta, jednoho ze svých nejpopulárnějších. S odkazem na zdroje to uvedl server BBC News, podle kterého to automobilka oznámí v příštích dnech. Mluvčí Fordu nechtěl informaci komentovat. Ford podle zdrojů výrobu ukončí, protože nepočítá s jeho elektrickou verzí. Vliv má ale i změna preferencí u klientů.
První model Fiesty sjel z výrobních linek v roce 1977 v britském Dagenhamu. Fiesta patří k nejpopulárnějším vozům z nabídky Fordu v Británii i v dalších evropských zemích, hlavně díky příznivé ceně tohoto automobilu. V současnosti se Fiesta vyrábí v Německu.
Automobilka podle deníku The Sun nepočítá s elektrickou verzí tohoto populárního modelu. „Fiesta byla oblíbenou ikonou a věrným přítelem pro miliony řidičů, vkus se ale mění," řekl deníku zdroj z automobilky. Podle něj nyní zákazníci preferují menší sportovně-užitkové vozy (SUV).
Rusko plánuje letos v prosinci obnovit výrobu automobilů značky Moskvič ze sovětské éry, uvedl podle agentury Reuters moskevský starosta Sergej Sobjanin. Oživení zaniklé automobilové značky inicioval odchod Renaultu z ruského automobilového trhu kvůli ruské invazi na Ukrajinu. Kontrolní podíl v moskevské továrně, v jejíchž halách se před renaulty vyráběly právě moskviče, francouzská automobilka prodala městu Moskva. Sobjanin v květnu uvedl, že v továrně zachová pracovní místa a obnoví výrobu moskvičů. Značka Moskvič byla založena kolem roku 1930 a fungovala až do roku 1991.
Moskvič před třiceti lety zkrachoval. Nyní jej Moskva kvůli odchodu Renaultu začne vyrábět znovu
Zprávy z firem
Podle mluvčího Fordu automobilka přehodnocuje nabídku a chce se zaměřit na nová auta s elektrickým pohonem. Do transformace nabídky chce automobilka do roku 2026 investovat zhruba 50 miliard dolarů (přes 1,2 bilionu Kč).
Fiesta začala vznikat v polovině 70. let v reakci na ropný šok, její hlavní výhodou tak byla úspornost. Ford vyrobil zhruba 20 milionů těchto aut a jen v Británii se jich prodalo bezmála pět milionů.
Takto vypadal Ford Fiesta v roce 1979, dva roky po zahájení její výroby:

Automobilka Stellantis v Srbsku ukončí léta klesající výrobu modelu Fiat 500 L. Majitel továrny ve městě Kragujevac se ji chystá přestavět a od roku 2024 v ní vyrábět elektromobily.
Legendární Fiat 500 se téměř neprodává. V Srbsku místo něj budou vyrábět elektromobily
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.