Jonathan Appleton: S pomocí technologií a inovací jsme z podnikových služeb udělali odolný obor
Byznys dnes už není jen o produktivitě a efektivitě, ale i o odolnosti. Jen odolné firmy totiž zvládnou mimořádné situace a krize, jako byla například pandemie a s ní spojené narušené dodavatelské řetězce, anebo jako je energetická krize či nedostatek lidských zdrojů, které jsou zase realitou současnosti. Klíčem k odolnosti jsou dle ředitele asociace ABSL Jonathana Appletona inovace. Dobrým důkazem je obor podnikových služeb, který roste dvojciferným tempem krize nekrize.
První centra podnikových služeb se začala v ČR objevovat koncem 90. let, tehdy šlo ale spíš o firmy, které pro své mezinárodně působící matky zpracovávaly jednoduché podpůrné činnosti, jako třeba účetnictví nebo IT podporu. Kdy se tyto firmy začaly transformovat na inovační centra a proč?
Byl to vlastně logický vývoj. Ukázalo se, že právě prostřednictvím těchto základních podpůrných činností pracovníci center dokonale vidí do způsobu fungování svých mateřských firem, a nejlépe proto chápou, co a jak by se mělo změnit, aby se jejich fungování zefektivnilo. A tak se postupně staly jejich mozkem a centrem inovací. Tato transformace výrazně souvisí i s masivní adopcí technologií a digitalizací, která je v našem oboru na velmi vysoké úrovni.
O jak velkém oboru se dnes vlastně bavíme?
Aktuálně na českém trhu působí asi 400 center a pracuje v nich zhruba 160 tisíc lidí. Obor roste dvojciferným tempem prakticky po celou dobu své existence, dokonce i v obou pandemických letech. Do roku 2025 by měl zaměstnávat 200 tisíc expertů na IT, výzkum a vývoj, datovou analytiku, finance, HR či logistiku.
Zmínil jste růst v době pandemie. Váš obor tehdy prokázal mimořádnou odolnost, co za ní stojí?
Tím hlavním kouzlem je vysoká míra automatizace a digitalizace. Právě pandemie ukázala, jak moc důležitá je. Obory, které dokázaly ze dne na den fungovat v digitálním prostředí, nebyly nijak omezeny lockdowny a dalšími opatřeními. Náš obor díky tomu dokonce i v obou pandemických letech rozšiřoval svůj záběr a přebíral objemy práce od center z jiných zemí či kontinentů, které nedokázaly, tak jako my, svým lidem zajistit dostatečně agilně možnost práce z domova. Odolnost náš obor posiluje i silným zaměřením na inovace a pak samozřejmě i podporou svých lidí. Ta je pro centra prioritou, a proto jim poskytují podporu osobního a profesního rozvoje a dokonce i fyzického a mentálního zdraví. Odolnost byznysu a vše, co je pro ni třeba dělat, bude hlavním leitmotivem naší letošní konference, která se uskuteční začátkem listopadu a zvaní jsou všichni zájemci z našeho oboru i mimo něj.
Práce z domova se pomalu v kancelářských oborech stává normou, jak je tomu ve vašem sektoru?
Práce z domova se za dva pandemické roky v našem oboru plně osvědčila. Devět z deseti center zjistilo, že jejich zaměstnanci pracující z domu jsou stejně nebo dokonce více motivovaní než jejich kolegové pracující v kancelářích. Produktivita práce zůstala ve valné většině případů zachovaná a mnohdy i vzrostla. Do budoucna chce proto umožnit práci z domova až 4 dny v týdnu sedm z deseti center, jedno z deseti pak dokonce úplně celý týden. Tyto plány hrají do karet těm uchazečům, kteří by rádi pracovali v našem oboru, ale nechtějí se kvůli tomu stěhovat do hlavních lokalit podnikových služeb, kterými jsou Praha, Brno či Ostrava. A samozřejmě i samotným firmám, které díky tomu získají přístup k novým talentům. Tím, že máme s prací z domova velké zkušenosti, snažíme se dávat podněty z praxe i do nově vznikající novely Zákoníku práce, který by měl nyní práci z domova rovněž zahrnovat.
A co firemní kanceláře? Nebude to znamenat jejich konec?
Konec to určitě znamenat nebude, transformaci ale ano. A ta už začala. Jinak řečeno, se změnou pracovních návyků lidí nyní přichází i změna funkce firemních kanceláří. Ty by měly začít fungovat jako místa, kde se zaměstnanci setkávají, sdílejí informace a zkušenosti a spolupracují, a poskytovat zázemí pro hybridní způsob práce. Vidíme nyní, že centra investují do změn dispozice a technologií, které mají tohle nové nastavení podpořit. Investují tak například do nových nástrojů pro videokonference, do interaktivních digitálních obrazovek, do aplikací umožňujících rezervovat si pracovní místo či prostory pro schůzky a setkání týmu. Z klasických kanceláří, kde měl každý svůj dedikovaný stůl, se budují kanceláře zaměřené na prostory, v nichž se mohou potkávat lidé a spolupracovat. Všechny vybavené obřími obrazovkami, aby se ke schůzkám mohli připojit i další kolegové, kteří jsou třeba právě ve své domácí kanceláři. V rámci naší listopadové konference pořádáme i několik prohlídek kanceláří, které tyto trendy již zavedly.
Vedle odolnosti, digitalizace a práce z domova je dalším oblíbeným klíčovým slovem byznysu udržitelnost. Co děláte pro udržitelný rozvoj vašeho oboru?
Odpověď bude dost podobná jako v případě vaší otázky na odolnost. Hlavním hybatelem kupředu jsou inovace. S jejich pomocí dokážeme být produktivnější, umíme vytvořit prakticky bezpapírový provoz a můžeme i výrazně snížit náklady a uhlíkovou stopu – třeba úplně jednoduše tím, že nemusíme pořád lítat na druhý konec světa, abychom posouvali naše projekty kupředu, dokážeme je přece díky technologiím a digitalizaci snadno dělat na dálku. Centra také stále častěji přemýšlí o alternativních zdrojích energie, podporují cirkulární ekonomiku, jdou cestou elektromobility, podílí se na vývoji nových úsporných technologií a řešení… a ten výčet by mohl být nekonečný. Základem pro vše jsou pak data o provozu a jejich analýza, a to je oblast, která v našem oboru hraje stále důležitější roli. Například experti z týmu datové analytiky jednoho našeho člena vytvořili nástroj, který monitoruje spotřebu vody a energií a v budoucnu bude vyhodnocovat i množství odpadu. Na základě získaných dat pak firma dokáže činit kroky vedoucí ke snižování uhlíkové stopy ve firemních kancelářích. Díky tomuto nástroji dokázala dokonce odhalit i nemalý únik vody způsobený poruchou závlahy na venkovní terase. I o datové analytice a projektech udržitelnosti zazní na naší konferenci mnoho inspirativního.
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.