Honeywell se bude podílet na stamiliardové zakázce pro českou armádu
Na výrobě a servisu záložní energetické jednotky PTMS pro americké letouny páté generace F-35 se bude podílet společnost Honeywell Aerospace z Hluboček u Olomouce. Uvedlo to vedení firmy, hodnotu kontraktu nezveřejnilo. Zakázka souvisí s dohodou o průmyslové spolupráci na pořízení 24 amerických letounů páté generace F-35 pro českou armádu.
Zařízení PTMS kombinuje funkce záložní energetické jednotky, nouzové jednotky, systému kontroly prostředí a systému tepelného managementu letounu F-35.
Dohodu s americkým výrobcem Lockheed Martin v říjnu podepsaly další tři české subjekty - výzkumné centrum HiLASE Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR, společnost Honeywell International, která je mateřskou firmou Honeywell Aerospace Olomouc, a konsorcium Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu (VZLÚ) a Českého vysokého učení technického (ČVUT).
„PTMS je jediný systém svého druhu nasazený do operačního použití. Jeho spolehlivost a odladěnost se prokázala během 957 tisíc letových hodin na více než 1080 letadlech F-35, které byly dosud dodány zákazníkům,“ uvedlo vedení firmy Honeywell.
V polovině prosince závod Honeywell v Hlubočkách navštívili zástupci společnosti Lockheed Martin, aby oficiálně zahájili dohodu o průmyslové spolupráci. „Tato dohoda podtrhuje roli společnosti Honeywell jako klíčového technologického partnera programu F-35 a definuje závod společnosti v Hlubočkách jako důležitou součást globálního dodavatelského řetězce programu F-35,“ stojí ve zprávě firmy Honeywell.
Závod v Hlubočkách má dlouhou tradici technologických inovací pro letecký průmysl. V roce 1951 začal vyrábět díly pro proudové motory letadel Mi-15 a později pro letouny L29 Delfín, L39 Albatros nebo turbovrtulový letoun L410. Honeywell kromě lokality v Hlubočkách provozuje v Brně výzkumné a vývojové středisko pokročilých technologií a inženýrství.
Pořízení 24 letounů F-35A Lightning II schválila vláda na konci loňského září, v lednu ho potvrdila podpisem memoranda. V celku za ně zaplatí 150 miliard korun, jedná se o nejdražší český armádní nákup. Součástí je také průmyslová spolupráce v podobě 11 projektů se společností Lockheed Martin a tří projektů s firmou Pratt&Whitney. Podílet se na nich má 13 českých podniků a univerzit a to ve čtyřech oblastech - výroba komponent, výzkum a vývoj, pilotní výcvik a údržba, servis a opravy. Celková hodnota projektů spolupráce přesáhne 15 miliard korun.
Letouny F-35 nahradí 14 pronajatých stíhaček JAS-39 Gripen a do budoucna i 24 letounů L-159. První stíhačky F-35 mají být hotové v roce 2029. Do ČR by měly první stroje přiletět v roce 2031, všechny dorazí do roku 2035. Celkové náklady na pořízení a provoz F-35 do konce jejich životnosti v roce 2069 odhaduje ministerstvo obrany na 322 miliard korun.
Americký prezident se rozhodl trápit Evropu, jak jen to půjde. Zatím není zřejmé, jak vysoká cla na evropské výrobky zavede, ale už nyní je stále jasnější, že jde vlastně jen o trápení a vyjednávací páku. A proto hned mluví o další výstraze, která Evropě ještě více zavaří – cílová částka, kterou mají členské státy NATO vydávat na obranu už nemají být dvě, ani tři procenta. Mělo by to být rovnou pět procent. Pro většinu států to je však nerealistické.Stanislav Šulc: Trump a jeho pět procent na obranu. Pokud nezrušíme důchody, asi na to nebudou peníze
Názory
Aero Vodochody ve středu představilo při ukázkovém letu první stroj L-39NG vyrobený pro státní podnik LOM Praha. Letoun poslouží k výcviku budoucích českých pilotů amerických letounů páté generace F-35. Do konce letošního roku by Aero mělo dodat podniku dva letouny a další dva do poloviny roku 2025. Novinářům to řekl ředitel Aera Viktor Sotona.„Trenažér“ pro budoucí piloty F-35 vzlétl. Jejich výcvik začne do roka
Enjoy
Česko, malá bezvýznamná země, se teď snaží naplnit závazek NATO – dvě procenta HDP ročně na armádu.Dalibor Martínek: Černochová se chlubí, že kupuje starý šrot. Kdo z Čechů by šel bránit zemi
Názory