Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

AKTUALIZOVÁNO: Cennější než Louis Vuitton. Lék na obezitu udělal z Novo Nordisku největší firmu Evropy

Cennější než Louis Vuitton. Lék na obezitu udělal z Novo Nordisku největší firmu Evropy
Profimedia.cz
Lukáš Kovanda

Největší evropskou firmou se dnes stal Novo Nordisk. Dánský výrobce léčiv překonal dosavadní jedničku, francouzské „impérium luxusu“ LVMH se značkami Louis Vuitton či Moët Hennessy.

Dánská farmaceutická společnost Novo Nordisk se dnes stala největší evropskou firmou podle tržní hodnoty. Její tržní hodnota v úvodu dnešního burzovního obchodování přesáhla úroveň v přepočtu 9350 miliard korun, čímž překonala i dosavadní jedničku, francouzský konglomerát zaměřený na produkci luxusního zboží, Louis Vuitton Moet Hennessy alias LVMH (viz graf Bloombergu níže).

Vývoj tržní hodnoty firem Novo Nordisk, LVMH a Nestlé Bloomberg

Odpoledne opět na chvíli převážila hodnota LVMH. Na konci obchodování na evropských burzách ale dosahovala tržní hodnota společnosti Novo Nordisk včetně nekotovaných akcií zhruba 424,7 miliardy dolarů (přibližně 9,5 bilionu korun), zatímco hodnota LVMH činila 420,1 miliardy dolarů, napsala agentura Reuters.

Větší než HDP Česka

Pro srovnání, hrubý domácí produkt České republiky letos podle srpnové prognózy ministerstva financí dosáhne hodnoty 7384 miliard korun. Hodnota Novo Nordisku tedy aktuálně s přehledem převýší hodnotu všeho zboží a služeb, které se letos na území Česka vyprodukují. Rovněž již dříve překonala celkové HDP „rodného“ Dánska.

Už se zdálo, že svět konečně má hned dva účinné léky proti obezitě, jenže se ukazuje, že nepomohou každému.

Nové léky na hubnutí. Přinášejí nové naděje, ale i nejistoty

Už se zdálo, že svět konečně má hned dva účinné léky proti obezitě. Že si tlouštíci oddechnou a buď oni, nebo zdravotní pojišťovny sáhnou do kapsy, aby léky zaplatili. Farmaceutické firmy si naopak kapsy namastí. Jenže se ukazuje, že tyto léky nepomohou každému, píše ve svém příspěvku pro Newstream vědecký novinář Josef Tuček.

Přečíst článek

S mírnou nadsázkou lze říci, že zatímco tržní hodnota Louis Vuitton je do značné míry odvislá od touhy bohatých Číňanů po kabelkách a dalším luxusním zboží, tržní hodnota Novo Nordisku se zase ve velkém odvíjí od tužeb bohatých Američanů po štíhlejší linii.

Celosvětový zájem 

Za růstem tržní hodnoty Novo Nordisku na celoevropsky nejvyšší úroveň totiž stojí především obrovský komerční úspěch jeho diabetologických přípravků, které se ovšem ukázaly rovněž jako velmi účinné – protože chuť k jídlu potlačující – léky na obezitu.

Přípravky Ozempic a Wegovy se například i mezi hollywoodskými celebritami staly tak populární, že se regulační orgány v řadě zemí světa obávají, že se injekcí s nimi vůbec nemusí dostat vlastním diabetikům.

Komentáře ekonoma Lukáše Kovandy čtěte zde:

váha, obezita

Dobrá zpráva: jsou tu nové léky na hubnutí. Cvičit a nejíst je ale pořád lepší

Lék, který by spolehlivě, bezpečně a bez námahy zbavil lidi obezity, je svatým grálem farmaceutického průmyslu. Výsledky tu jsou, ale pořád to není ono. V poslední době se však objevily zprávy hned o dvou slibných preparátech. Výsledky z poslední fáze klinický studií totiž zveřejnila firma Novo Nordisk. A pozadu nezůstala ani Eli Lilly.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme