AKTUALIZOVÁNO: Cennější než Louis Vuitton. Lék na obezitu udělal z Novo Nordisku největší firmu Evropy

Největší evropskou firmou se dnes stal Novo Nordisk. Dánský výrobce léčiv překonal dosavadní jedničku, francouzské „impérium luxusu“ LVMH se značkami Louis Vuitton či Moët Hennessy.
Dánská farmaceutická společnost Novo Nordisk se dnes stala největší evropskou firmou podle tržní hodnoty. Její tržní hodnota v úvodu dnešního burzovního obchodování přesáhla úroveň v přepočtu 9350 miliard korun, čímž překonala i dosavadní jedničku, francouzský konglomerát zaměřený na produkci luxusního zboží, Louis Vuitton Moet Hennessy alias LVMH (viz graf Bloombergu níže).

Odpoledne opět na chvíli převážila hodnota LVMH. Na konci obchodování na evropských burzách ale dosahovala tržní hodnota společnosti Novo Nordisk včetně nekotovaných akcií zhruba 424,7 miliardy dolarů (přibližně 9,5 bilionu korun), zatímco hodnota LVMH činila 420,1 miliardy dolarů, napsala agentura Reuters.
Větší než HDP Česka
Pro srovnání, hrubý domácí produkt České republiky letos podle srpnové prognózy ministerstva financí dosáhne hodnoty 7384 miliard korun. Hodnota Novo Nordisku tedy aktuálně s přehledem převýší hodnotu všeho zboží a služeb, které se letos na území Česka vyprodukují. Rovněž již dříve překonala celkové HDP „rodného“ Dánska.
Už se zdálo, že svět konečně má hned dva účinné léky proti obezitě. Že si tlouštíci oddechnou a buď oni, nebo zdravotní pojišťovny sáhnou do kapsy, aby léky zaplatili. Farmaceutické firmy si naopak kapsy namastí. Jenže se ukazuje, že tyto léky nepomohou každému, píše ve svém příspěvku pro Newstream vědecký novinář Josef Tuček.
Nové léky na hubnutí. Přinášejí nové naděje, ale i nejistoty
Zprávy z firem
S mírnou nadsázkou lze říci, že zatímco tržní hodnota Louis Vuitton je do značné míry odvislá od touhy bohatých Číňanů po kabelkách a dalším luxusním zboží, tržní hodnota Novo Nordisku se zase ve velkém odvíjí od tužeb bohatých Američanů po štíhlejší linii.
Celosvětový zájem
Za růstem tržní hodnoty Novo Nordisku na celoevropsky nejvyšší úroveň totiž stojí především obrovský komerční úspěch jeho diabetologických přípravků, které se ovšem ukázaly rovněž jako velmi účinné – protože chuť k jídlu potlačující – léky na obezitu.
Přípravky Ozempic a Wegovy se například i mezi hollywoodskými celebritami staly tak populární, že se regulační orgány v řadě zemí světa obávají, že se injekcí s nimi vůbec nemusí dostat vlastním diabetikům.
Komentáře ekonoma Lukáše Kovandy čtěte zde:
Lék, který by spolehlivě, bezpečně a bez námahy zbavil lidi obezity, je svatým grálem farmaceutického průmyslu. Výsledky tu jsou, ale pořád to není ono. V poslední době se však objevily zprávy hned o dvou slibných preparátech. Výsledky z poslední fáze klinický studií totiž zveřejnila firma Novo Nordisk. A pozadu nezůstala ani Eli Lilly.
Dobrá zpráva: jsou tu nové léky na hubnutí. Cvičit a nejíst je ale pořád lepší
Money
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?