Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Blíží se konec výrobce Titanicu? Slavná loděnice míří do insolvence

Co by byl Belfast bez společnosti Harland & Wolff?
Pixabay
Karel Pučelík

Harland & Wolff postavil Titanic i řadu lodí pro britskou armádu. Obrovské jeřáby loděnice jsou jedním ze symbolů severoirského Belfastu, který o ně ale možná přijde. Lodnímu průmyslu se aktuálně moc nedaří a slavná firma je od pondělka v insolvenci.

Reklama

Pondělí bylo pro Belfast smutný dnem. Ikonická severoirská loděnice Harland & Wolff se už nějakou dobu potýkala s finančními problémy, vedení se v posledních měsících snažilo najít nové zdroje financování, což se ale nepovedlo. Firma vyhlásila insolvenci. O oživení se nyní pokusí nucená správa, do které loděnice vstoupí tento týden. Je to už podruhé za pět let, co se nachází na pokraji kolapsu. Dokáže z něj ještě dostat?

Insolvence podle společnosti okamžitě připraví o práci pět až šest desítek lidí, ale práce se úplně nezastaví, v běhu ale zůstanou jen ty nejdůležitější projekty. Vedení i nadále věří, že existuje „důvěryhodná cesta k obnově“. Odbory zase volají po tom, aby se do řešení vložila vláda a nenechala trh „vyzobat“ z trosek kdysi světové firmy to nejlepší.

Zprávy britskou vládu rozhodně nepotěšily. S lodním průmyslem má své plány, v Belfastu se chystala objednat čtyři válečné lodě, v rámci snahy rozhodit obranné projekty mimo nejvýznamnější společnosti.

Reklama

Úřady se však zatím do problému nechtějí nechat zaplést. „Je nám jasné, že po důkladném přezkoumání finanční situace společnosti má v současné době trh nejlepší předpoklady pro řešení těchto problémů a poskytnutí vládního financování by znamenalo značné riziko ztráty peněz daňových poplatníků,“ uvedl mluvčí ministerstva obrany.

Ponorka Titan, která implodovala loni v červnu.

Rok po tragické implozi ponorky Titan plánuje miliardář ponor k vraku Titaniku

Americký miliardář, který se zabývá luxusními nemovitostmi, a hloubkový průzkumník plánují cestu v ponorce, aby prozkoumali Titanic. Magnát a dobrodruh z Ohia Larry Connor a Patrick Lahey, spoluzakladatel společnosti Triton Submarines, tvrdí, že chtějí s ponorkou sestoupit do hloubky přibližně 3800 metrů, aby si prohlédli vrak lodi v severním Atlantiku, uvedla BBC. Soukromý sektor ponorek byl otřesen poté, co loni při cestě k Titaniku zahynulo pět lidí, když plavidlo postavené společností OceanGate implodovalo.

Přečíst článek

Z malé dílny světoznámým podnikem

Historie Harland & Wolff sahá až do doby před více než 160 lety, kdy původem anglický průmyslník Edward James Harland a Gustav Wilhelm Wolff pocházející z Hamburku převzali malou loděnici na belfastském Queens Islandu. Lodní průmysl namísto textilu se postupně stával hlavním tahounem hospodářství severu Irska a také důležitým zaměstnavatelem desetitisíců lidí, kteří sem proudili z i z Dublinu.

Harland s Wolffem a jejich nástupci postupně udělali z malé dílny globální podnik. Dnes má kromě Belfastu své pobočky v anglickém Appledore, Arnishi na ostrově Lewis a v Methilu ve Skotsku. Za oněch 160 toho firma vyprodukovala hodně, od lodí pro běžné pasažéry po vojenské lodě pro armádu. Jednu zná každý, kdo alespoň jednou navštívil Londýn. HMS Belfast, veterán z druhé světové války a z konfliktu v Koreji, nyní kotví na Temži a slouží jako muzeum. V posledních letech firma vyráběla i mosty, mořské konstrukce a stavby a trajekty.

Rodiště Titanicu

Do dějin se ale společnot Harland & Wolff zapsala díky zaoceánským parníkům. Právě tady vznikla pro linky přes Atlantik skupina lodí třídy Olympic – RMS Olympic, RMS Titanic a HMHS Britannic. Prvně jmenovaný Olympic byl jediným plavidlem z této majestátní trojice, který se dočkal dlouhé služby a sešrotování. Britannic se ani nedočkal nasazení na linku mezi Evropou a New Yorkem, armáda si ho takřka hned po dokončení vyžádala jako nemocniční loď. Po necelém v listopadu 1916 v Egejském moři najel na minu a do hodiny se potopil.

Titanic si společnost White Star Line objednala v roce 1908. Pracovalo na něm 15 tisíc zaměstnanců a rozhodně to nebyla lehká zakázka. Práce to byla náročná a nebezpečná, je zaznamenáno přes 250 zranění i několik ztrát na životech.

Titanic byl spuštěn na vodu 31. května 1911. Byla to velká sláva, které přihlíželo na 100 tisíc lidí. Jakpak by ne, tehdy to byla největší loď na světě. Spotřebovalo se přes 20 tun mýdla a loje, aby Titanic z loděnice „doklouzal“ na hladinu delty řeky Lagan. Ještě však zbývalo doplnit vnitřek. Z Belfastu v roce 1912 Titanic vyrazil do Southamptonu, další osud všichni známe… Smutnou zajímavostí je, že mezi více než 1500 oběťmi skončil i jeden z vrchních designérů lodi a vycházející hvězda firmy Harland & Wolff, teprve devětatřicetiletý Thomas Andrews.

Americké úřady zveřejnily poslední zprávu ponorky Titan

Vyšetřovatelé zveřejnili poslední zprávu od posádky ponorky Titan, která loni implodovala

Americká pobřežní stráž zveřejnila poslední komunikaci pomocného personálu mateřské lodi s ponorkou, která se na své loňské cestě k vraku Titaniku rozpadla a zabila všech pět lidí na palubě. Americké úřady budou vyslýchat svědky události a zjišťovat, zda se mohlo jednat o trestný čin, uvádí deník The Independent.

Přečíst článek

Osobní výletní loď Queen Mary 2 opouští francouzský středomořský přístav Marseille, Francie - 15. června 2023

FOTOGALERIE: Vrchol luxusu. Největší zaoceánský parník Queen Mary 2 slaví 20 let

Co byl před sto lety co se týče luxusu – tedy do svého ztroskotání – Titanic, to je již 20 let největší zaoceánská loď pro osobní dopravu Queen Mary 2. Od její první, zkušební plavby z francouzského přístavu Saint-Nazaire je to dnes 25. září přesně 20 let. Podívejte se ve fotogalerii, jak se na přepychové lodi bydlí a co vše nabízí – a v neposlední řadě, kolik takový zážitek stojí.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Robert Jenrick

Karel Pučelík: Britští konzervativci po volebním výprasku srší neopodstatněným sebevědomím

Přečíst článek
Rakouští Svobodní si připisují historický výsledek

Karel Pučelík: Rakouští Svobodní si připisují historický výsledek. Klíče od moci však drží lidovci

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme