Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Až 100 kilometrů za hodinu. Taková je rychlost lokomotiv repasovaných za 700 milionů

České dráhy mají již zpět všech 14 lokomotiv řady 742
CZ Loko
Michal Nosek
nos

České dráhy mají již zpět všech 14 lokomotiv řady 742, které daly ke kompletní modernizaci do společnosti CZ Loko. Stalo se tak prakticky o rok dříve, neboť kontrakt za více než 684 milionů korun předpokládal dokončení posledního vozidla až v listopadu 2024.

Reklama

„Zrychlení této série modernizací bylo prakticky jedinou možností, jak alespoň částečně udržet ekonomiku projektu v reálných mezích. V té době, těsně po podpisu smlouvy, začala válka na Ukrajině a dodavatelské řetězce se rozpadly. Enormně se zdražily ceny prakticky všech komponentů a nám hrozil katastrofický scénář. Tímto jsme mu předešli. Bezesporu ke spokojenosti zákazníka, který mohl vozidla dříve využívat,“ říká Jan Kutálek, člen představenstva a obchodní ředitel CZ Loko.

V rekordním čase se firmě přitom podařilo zvládnout změnu dodavatele systému ETCS, poté co Alstom nečekaně a nekompromisně ukončil výrobu systému EBICAB, používaného v této řadě. Proto CZ Loko přešlo na nový systém Auriga španělského výrobce CAF. V minulosti už CZ LOKO se stejným projektem uspělo u ČD Cargo, pro které v letech 2018 až 2022 zmodernizovalo 50 lokomotiv této řady, dalších 25 bude dodáno do konce roku 2024. Probíhá také modernizace 20 strojů pro ZS Cargo Slovakia. Další vozidla vlastní dopravci CER, Rail Cargo Carrier nebo ostravský ODOS.

Obnova vozového parku pokračuje

„Veškerou integraci a zkoušky jsme museli dělat úplně od začátku a to není snadné. U sériových lokomotiv, kde španělský systém rovněž nasazujeme, aktuálně plánujeme přepínání do režimu Switch-On,“ uvedl Jan Kutálek. Vozidlo je pak plně způsobilé k ostrému komerčnímu provozu pod ETCS na tuzemské železniční síti. „Komplexní modernizace lokomotiv řady 742 na EffiShunter 1000M je součástí naší Strategie 2030, v níž obnovíme významnou část vozidlového parku,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. Oceňuje přitom, že CZ LOKO zvládlo zakázku ve složitých vnějších podmínkách v původní ceně a s předstihem. „Mezi našimi dodavateli je bohužel takové plnění zakázek zcela ojedinělé,“ dodal.

Zůstal jen podvozek

Technologicky náročná modernizace řady 742 na řadu 743.2 pro níž CZ Loko používá obchodní název EffiShunter 1000M, z lokomotiv ČKD z let 1977 až 1988 dělá prakticky nové stroje. Ty jsou také vybaveny online monitoringem a diagnostikou a novou generací trakční a pomocné výzbroje. Původní zůstává jen podvozek a hlavní rám, i tyto části ale procházejí hlavní opravou a mnoha úpravami. Výkon spalovacího motoru 1000 kW umožňuje maximální rychlost 100 kilometrů v hodině. „Modernizace prodlužuje životnost lokomotiv při zásadním zvýšení komfortu a bezpečnosti práce našich zaměstnanců, zjednodušuje údržbu a snižuje emise,“ uvedl Jiří Ješeta.

Reklama

Stavba nové linky D pražského metra

Metro bez řidiče do pěti let. Praha plánuje tendr za 86 miliard korun

Pražský dopravní podnik (DPP) plánuje vypsat soutěž s odhadovanou hodnotou 86 miliard korun na automatizaci provozu na lince metra C spolu s nákupem automatických vlaků pro budovanou linku D. Záměr schválili radní, ještě o něm budou hlasovat zastupitelé. Zakázka má zahrnovat nákup 52 automatických souprav na linku C, 16 souprav na linku D a nutné úpravy stanic v celkové hodnotě 35,9 miliardy korun. Zbytek hodnoty zakázky tvoří provozní náklady na zajištění údržby po dobu 35 let. Dodávka všech vlaků by se měla uskutečnit po roce 2029.

Přečíst článek

Na Masarykově nádraží začne jeho rekonstrukce

Začíná rekonstrukce Masarykova nádraží. Přibude víc kolejí i nové zastřešení

Na Masarykově nádraží v Praze začíná jeho modernizace, při které vznikne platforma nad kolejištěm, lepší spojení s Florencí a namísto dosavadních sedmi budou vlaky přijíždět na devět kolejí. Hotovo má být v roce 2027 a přestavba vyjde na 3,39 miliardy korun. Stavbu slavnostně zahájili ministr dopravy Martin Kupka (ODS), generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda a zástupci hlavního města, stavebníků a firmy Penta, která vlastní okolní domy. Nádraží pro SŽ přebudují firmy Strabag Rail a Strabag.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme