Vánoční speciál Obyčejného byznysu: Autodráha učí děti vážit si hraček

Pohrát si pět minut a konec. A často i mnohem kratší dobu. Tak u generace dnešních dětí vypadá nejčastější reakce na vánoční dárek. To je však škoda. A má to i negativní dopad na peněženky rodičů i životní prostředí. Proti tomuto trendu jde například kdysi populární autodráha, která dětem nabízí pocit z opravdových závodů. A také je učí, že hračku lze opravit a ne ji po chvíli pohodit do kouta.
Autodráha české provenience byla v sedmdesátých a osmdesátých vrcholem klučičí domácí zábavy. Historie tuzemské autodráhy Ites sahá až do roku 1968. Hračka byla tehdy známá také pod názvy EuropaCup, Autodráha 90 nebo FARO. V devadesátých letech, s příchodem záplavy nových možností a zábavy, zájem o prakticky historickou hračku opadl a nahradily jí automobilové soutěže na počítačích.
Oživit zašlou slávu populární hračky se od roku 2019 pokouší Miroslav Kotík. Ten v továrně Efko vyrábí deskové a další hry, ale známý je především obnovením tradiční české figurky Igráček.
„V době virtuálních her je velmi důležité si vyzkoušet opravdové závodění, kde fungují fyzikální zákony, a kde si skutečná autíčka můžete navíc různě upravovat i opravovat,“ popisuje důvod obnovy výroby autodráhy Kotík.
Výběr vánočních dárků se letos příliš nemění, je ale větší zájem o akční nabídky. Pod stromečkem se Češi mohou těšit na mobilní telefony, kávovary či parfémy. Dětem Ježíšek přinese stavebnice, herní konzole a plyšové hračky. Se snahou ušetřit souvisí také pozdější začátek vánočních nákupů, který se mnohdy přesunul z října na listopadové výprodeje Black Friday. Vyplývá to z informací obchodníků. Část z nich nabídne vyzvednutí dárků přímo na prodejnách nebo ve výdejních místech ještě na Štědrý den.
Vánoční dárky po česku: Mobily, knihy kávovary a parfémy
Zprávy z firem
Udržitelné hraní
Dalším důvodem oprášení značky je dle Kotíka snaha o to, aby si děti uvědomily, že se hračky dají opravit a nemusejí se hned po poškození vyhazovat.
„Dnes je bohužel většina výrobků, a u hraček to platí dvojnásob, vyráběná pro krátké využití s tím, že si musíte po závadě koupit výrobek nový. Náš přístup je ale jiný. Chceme, aby se naše výrobky udržovaly, daly se servisovat, upravovat a dělaly radost i dalším generacím. I proto máme ve firmě Ites Racing v nabídce velké množství náhradních dílů nejen na nové, ale i původní dráhy a autíčka,“ uvádí Kotík.
Kotík se domnívá, že je třeba trochu změnit vnímání spotřebitelů. Hlasitě proklamovaná udržitelnost a ekologický pohled na výrobky není podle něj jen v tom vyrobit výrobek s nižší uhlíkovou stopou, ale vyrábět a kupovat si výrobky s dlouhodobou užitnou hodnotou.
V obchodech tento víkend vrcholí poptávka po dušičkovém zboží. Podle oslovených prodejců bude zájem pravděpodobně srovnatelný s loňskem. Jediným rozdílem je, že někteří zákazníci volí levnější variantu květinových dekorací nebo svíček. V nákupních košících se ale objevují i halloweenské kostýmy či tematické sladkosti. Právě obliba tohoto amerického svátku v Česku podle prodejců každoročně stoupá.
Obchodníci: Lidé skupují svíčky, květiny i kostýmy na halloween
Zprávy z firem
Legendární závodní vozy
Do projektu se zapojil také modelář Pavel Veverka, jehož celoživotní láskou je právě autodráha a modely autíček.
„Panu Kotíkovi jsem nabídl pomoc s oživěním původních autíček,“ říká Veverka. Modelář tak pomohl s návrhem nového univerzálního podvozku, na který je možné přidělat karoserie závodních strojů. Vznikly závoďáky inspirované modely aut Porsche 917, Tyrrell 005, Ligier JS, Renault RE-20 a nedávno také Porsche 911.
Zároveň konstruktéři navrhli unikátní podvozek, který je kompatibilní s celosvětově nerozšířenější stavebnicí Lego. Děti tak mohou stavět z kostiček vozy dle své fantazie nebo si přestavět modelové auto na auto s motorkem a sběracím vodítkem. „Tento nápad děti i rodiče zaujal. Myslím, že se nám tímto podařilo propojit autodráhu s tvůrčí a zábavnou činností pro děti,“ uzavírá Miroslav Kotík.
Mladé Asiaty práce v továrnách neláká. Firmy tak musejí zlepšovat pracovní prostředí a nabídnout zaměstnancům více peněz. Zvýšené náklady nakonec zaplatí západní spotřebitel ve vyšších cenách asijského zboží.
Éra levných fabrik v Asii končí. Západ bude platit vyšší ceny
Money
Spotřebu Čechů nadále drtí mimořádná inflace a finanční vyčerpání řady domácností, stabilizace je však už na obzoru. V zahraničí, kam míří za lácí i kvalitou, utrácí více a více Čechů, a to desítky miliard, píše ve svém komentáři ekonom Lukáš Kovanda.
Lukáš Kovanda: Češi více promýšlejí, za co utratí peníze. A častěji nakupují za hranicemi, je tam levněji
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.