Obchodníci: Lidé skupují svíčky, květiny i kostýmy na halloween

V obchodech tento víkend vrcholí poptávka po dušičkovém zboží. Podle oslovených prodejců bude zájem pravděpodobně srovnatelný s loňskem. Jediným rozdílem je, že někteří zákazníci volí levnější variantu květinových dekorací nebo svíček. V nákupních košících se ale objevují i halloweenské kostýmy či tematické sladkosti. Právě obliba tohoto amerického svátku v Česku podle prodejců každoročně stoupá.
"U dušičkového sortimentu roste letos zájem hlavně o náhradní náplně do skleněných svíček. U umělých květin a ikeban (podlouhlá květinová dekorace na hrob) sahají zákazníci letos po malinko levnějších variantách," řekla za prodejny Tesco Iva Pavlousková. Z halloweenského zboží podle ní lidé v předchozích letech volili především strašidelné masky, letos si oblíbili i bytové doplňky nebo plyšové hračky s halloweenskými motivy. "Halloween se stává stále oblíbenějším svátkem, a to především u dětí a mladší populace," doplnila.
Na dnešek letos připadá Den matek. Obchodníci, včetně e-shopů, proto registrují nebo ještě očekávají zvýšené tržby. A to zejména za květiny, šperky, kosmetiku a delikatesy a sladkosti. Češi letos v souhrnu za tyto dárky utratí 450 milionů korun. O přibližně 40 milionů korun více než loni. Za vyšší výdaje může zejména rapidní inflace.
Za Den matek letos utratí Češi navíc 450 milionů. Frčí květiny, sladkosti, kosmetika či šperky
Money
První objednávky květin, jako jsou například velké věnce, květinářství Flowersgohome přijalo asi před dvěma týdny, uvedl za firmu Aleš Mácha. U příležitosti Dušiček podle něj zákazníci utratí průměrně od 700 do 800 korun. "Ceny klasických chvojových věnců se pohybují někde kolem 250 až 350 korun. K tomu si zákazníci zpravidla vyberou na jeden hrob nějakou hrnkovou květinu, svíčku či drobnou dekoraci," doplnil. Díky svojí odolnosti na Dušičky vedou chryzantémy a také vřes či šiškové věnce, řekl.
Sortiment na Dušičky Češi podle mluvčí Globusu Anety Turnovské začínají nakupovat až s dvoutýdenním předstihem. Tržby jsou v tomto období srovnatelné se dnem svatého Valentýna, uvedla. "Dušičky jsou pro nás významným dnem v roce. Sortiment jsme tento rok rozšířili například o svíčky ve skle," řekla mluvčí Kauflandu Renata Maierl.
Lidé se chtějí převlékat za strašidla
Internetový srovnávač Heureka.cz pak za posledních sedm dní pozoruje vyšší zájem o halloweenské kostýmy. V případě těch pro děti nárůst činí 47 procent, u kostýmů pro dospělé je to 44 procent. Meziměsíčně jsou hodnoty více než dvojnásobné, řekl šéf analytiků webu Michal Buzek. V oblibě jsou podle něj masky ducha Vřískot nebo dívky Wednesday z Addamsovy rodiny.
Poptávka po halloweenském zboží letos v prodejnách Penny Market meziročně vzrostla asi o desetinu. Zákazníci podle mluvčího Tomáše Kubíka u příležitosti tohoto amerického svátku kupují i slané pochutiny, jako jsou například brambůrky. "Zejména mezi mladými jsou pak oblíbené různé druhy alkoholu," doplnil.
V Bille zákazníci sahají také po dýních, jejich prodeje jsou oproti běžným dnům trojnásobné, řekla mluvčí Dana Bratánková. Více než deset let má halloweenský sortiment v nabídce Lidl. "Poptávka je přitom stabilní a svého zákazníka si tato akce našla," řekla mluvčí Iveta Barabášová. Sladkosti nebo slané pochutiny se strašidelnými motivy si mohou zákazníci v Lidlu zakoupit do dneška, doplnila. Vyšší zájem o Dušičky než Halloween pak pozorují v Albertu.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.