Antimonopolní úřad dal Pražákovi zelenou k převzetí Mafry a dalších subjektů
Skupina Kaprain podnikatele Karla Pražáka může převzít ze svěřenských fondů bývalého premiéra Andreje Babiše (ANO) mediální skupinu Mafra, provozovatele rozhlasových stanic firmu Londa a pardubickou chemičku Synthesia. Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nabylo v pondělí právní moci, uvedl úřad na síti X.
Firmy oznámily dohodu o prodeji loni v září. Pražák koupí rozšiřuje svůj záběr v chemickém průmyslu, protože Kaprain vlastní ústeckou Spolchemii. Je také majitelem hokejové Sparty Praha.
Antimonopolní úřad konstatoval, že prodejem Mafry a Londy Kaprainu nenastane na mediálním trhu změna, protože Pražákova skupina zatím v mediálním oboru nepůsobí. Podrobněji se ÚOHS zabýval situací v chemickém průmyslu, kde Kaprain působí prostřednictvím firem Spolchemie a Fortischem. Přes firmu Rubena působí Kaprain i v gumárenském průmyslu. Skupina Synthesia je aktivní zejména ve výrobě pigmentů a barviv, nitrocelulózy, v organické chemii a v energetice.
Bernardu Arnaultovi bude za měsíc pětasedmdesát let. Evidentně nazrála doba na to, aby předal luxusní impérium LVMH dědicům. Ale hlavně žádné prudké pohyby. Boj o moc v domě šampaňského, šperků a módy. Kdo z pěti dětí získá impérium, co vládne luxusu celého světa?
Trhy
„Úřad se podrobněji zabýval oblastmi v chemickém sektoru, v nichž se činnosti spojujících se soutěžitelů překrývají, přičemž konstatoval, že spojení v tomto ohledu nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže,“ uvedl ÚOHS ve zprávě po vydání nepravomocného rozhodnutí. Zároveň na základě obdržené námitky zjišťoval možné vazby skupiny Kaprain a fyzických osob napojených na zpracovatele vojenské nitrocelulózy. Tuto námitku nevyhodnotil jako opodstatněnou.
[[Twitter status: https://twitter.com/UOHS_CZ/status/1752279352945827896]]
Agrofert, jehož byznys se vedle chemického průmyslu soustřeďuje zejména na zemědělství a potravinářství, k prodeji uvedl, že mu umožní se do budoucna více soustředit na klíčové segmenty jeho podnikání. Agrofert nicméně mohla k prodeji firem Mafra a Londa motivovat i nová pravidla, podle nichž vrcholní politici nesmějí vlastnit provozovatele rozhlasového a televizního vysílání a vydavatele periodického tisku ani prostřednictvím svěřenského fondu. Nový zákon se vztahuje i na poslance, kterým Babiš v současnosti je.
Poslat na základě rady finančního poradce statisíce neznámé firmě s tím, že vám je zhodnotí o deset procent, když v bance nabízejí necelé procento, je hazard. Přesně tento hazard se nevyplatil již tisícovkám Čechů a další nejspíš budou následovat. Bohužel to významně poškozuje investiční klima země, bez jehož solidního fungování celá společnost bude dál strádat.Stanislav Šulc: Miliardový pád IPC ukazuje, že Češi pořád nechápou pojem zodpovědnost
Názory
Mafra vydává mimo jiné deníky Mladá fronta Dnes, Lidové noviny a Metro nebo týdeníky Téma a 5plus2. Je provozovatelem webů iDNES.cz, Expres.cz nebo vyhledavače jízdních řádů iDOS.cz. Provozuje také hudební televizi Óčko a virtuálního operátora Mobil.cz. Předloni snížila ztrátu na 85 milionů korun ze 113 milionů o rok dřív. Společnost Londa je provozovatelem rádií Impuls a RockZone. Podle mediálního experta Jana Potůčka jde čistě technicky řečeno o přesun od jednoho českého miliardáře k druhému. A je podle něj otázkou, zda a případně jaké změny nastanou v redakcích MF Dnes či Lidových novin.
Synthesia Pardubice vyrábí produkty pro odvětví nátěrových hmot a tiskových barev nebo barviv pro textilní, papírenský a kožedělný průmysl. Vyrábí také nitrocelulózu, oxycelulózu a organické a anorganické chemikálie. Agrofertu patřila od roku 2002. Předloni zvýšila zisk po zdanění o 19 milionů na 183 milionů korun. Spolchemie ze skupiny Kaprain patří mezi největší výrobce pryskyřic v Evropě a má silnou pozici ve výrobě nátěrových hmot. Součástí Kaprainu je také tradiční slovenská chemička Fortischem.
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?