Lukáš Kovanda: Češi vyhodí cukroví za více než 100 milionů. Mohli by jej místo toho věnovat potravinové bance
NázoryČeši vyhodí do popelnic vánoční cukroví za více než 100 milionů korun. Mohli by jej místo toho věnovat třeba potravinové bance.
Češi vyhodí do popelnic vánoční cukroví za více než 100 milionů korun. Mohli by jej místo toho věnovat třeba potravinové bance.
Královské rodiny v evropských zemích slaví Vánoce různě, často musí skloubit čas trávený s nejbližšími v soukromí s pracovními povinnostmi. Mnozí panovníci natáčí vánoční projevy pro televizi a objevují se na veřejnosti, v některých zemích ale členové vládnoucího rodu o podobě oslav médiím nic bližšího nesdělují. Jak budou probíhat letošní Vánoce v královských palácích od Británie po Španělsko.
Trvalo dlouhá staletí, než obchodníci a výrobci dobyli Vánoce jako významnou tržní příležitost. Tyto svátky přinášejí jim i jejich zákazníkům prospěch, ale také problémy, jimž by bylo lépe se vyhnout. Kdyby to ovšem šlo.
Dát někomu dobrý dárek chce vynaložit nějaký čas, snahu a trochu přemýšlení. Ale jak se vyhnout tomu, abychom někoho nepřipravili o vánoční radost špatným dárkem?
Při pohledu na letošní ceny svařeného vína na pražských vánočních trzích se dá radovat jen z toho, že svařené víno není ve spotřebním koši, kterým Český statistický úřad měří inflaci. Kdyby tam bylo, meziroční růst jeho ceny by překonal i často omílaná vejce, mléko, mouku či máslo. Ještě před rokem se svařák v centru Prahy prodával za 50 korun, letos je to korun 90. To je meziroční nárůst o 80 procent.
Děda Mráz při jízdě vlakem napříč Ruskem vynechá oblasti v blízkosti hranic s Ukrajinou, proti které ruská armáda vede válku. Upozornila na to agentura DPA.
Navzdory nejisté ekonomické situaci Češi na cestování nezanevřeli, a i o letošních Vánocích vyrazí do zahraničí. A ve srovnání s předchozími covidovými sezónami jich bude cestovat mnohem víc.
Letošní Vánoce budou z hlediska obchodu jiné než všechny předchozí za mnoho let. Lidé jsou zaskočeni obřím nárůstem cen energií a přemýšlejí, jak ušetřit. Vánoční dárky budou první obětí. Dobře si to uvědomuje i Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu. „Předvánoční prodeje jsou asi o patnáct procent nižší,“ říká v rozhovoru pro newstream.cz. Ani tradiční povánoční výprodeje podle něj neskýtají obchodníkům dobré vyhlídky. Nejhůř jsou na tom prý prodejci textilu.
Ústřice, kaviár, foie gras, kubistický design i augustiniánská knihovna a historie staré Prahy. Na to láká malostranský hotel Augustine. Nyní také na vánoční a novoroční program.
Vánoce jsou nerozlučně spjaty kromě jiného i se slavnostní výzdobou ulic velkých i malých evropských měst včetně těch v Česku. Letos ale ruská invaze na Ukrajinu a s ní související energetická krize přiměla řadu metropolí včetně Paříže, Helsinek či Lisabonu kvůli extrémně drahým energií vánoční osvětlení na hlavních turistických tepnách omezit či dokonce vypnout. To není dobrá zpráva pro obchodníky, kteří se obávají, že lidé proto nepodlehnou tradiční vánoční náladě a budou méně utrácet, uvedla agentura Bloomberg.
Na 57 procent Čechů chce letos šetřit při pořizování vánočních dárků. Sedm z deseti lidí pokryje nákup dárků z běžné výplaty. Letošním hitem Vánoc budou kosmetika a knihy. Vyplývá to z průzkumu, který udělala v polovině října mezi více než 500 respondenty agentura STEM/MARK pro Home Credit.