Reklama

Fiala: O gigafactory jednáme i s Korejci

Premiér Petr Fiala
Profimedia.cz
 ČTK

Česká vláda jedná o dvou projektech továren na výrobu baterií do elektromobilů. Vedle Volkswagenu je ve hře i gigafactory s korejským partnerem. Jde v obou případech o lokalitu letiště Líně u Plzně. Uvedl to před odletem z klimatické konference OSN (COP27) v Egyptě premiér Petr Fiala (ODS).

Reklama

Gigafactory je podle Fialy projekt, který má zásadní význam pro konkurenceschopnost ČR. Je to projekt, který umožňuje zachování a restrukturalizaci automobilového průmyslu, na kterém je velmi významně postavena česká ekonomika.

Jednáme o dvou: jedna, která by měla být v korejské režii, a druhá, v režii Volkswagenu. Probíhají jednání na obou těch projektech. Jednání s Volkswagenem jsou teď velmi intenzivní, dnes, myslím, byla delegace za ČR ve Wolfsburgu, probíhají další jednání na pracovní úrovni a děláme všechno pro to, aby ten projekt ČR získala,“ řekl s tím, že se uvažuje o Plzni. 

Vláda je podle Fialy schopná vojenské záložní letiště nahradit jinými prostorami. V úterý před německou ambasádou demonstrovali zástupci místních aeroklubů a leteckých škol, kteří chtějí letiště zachovat a bojí se, že prostor pro jeho přestěhování nebude.

Volkswagen by chtěl o umístění továrny rozhodnout do konce roku. Ve hře je ještě lokalita v Maďarsku a Polsku. Případná výstavba by mohla začít ve třetím čtvrtletí roku 2024 a továrna by mohla vyrábět v roce 2027. Počítá se s postupným vytvořením více než čtyři tisíce kvalifikovaných pracovních míst. Hodnota továrny má být 120 miliard korun.

Vhodnou lokalitu pro továrnu na výrobu baterií do elektromobilů vybírala agentura Czechinvest rok a půl. Ve hře bylo 13 míst po celé zemi. Jako jediná možná lokalita pro gigafactory se nakonec ukázalo letiště Líně u Plzně. U dříve často zmiňovaného Prunéřova na Chomutovsku byl problém v malé velikosti pozemku a v případě Starého Sedla na Sokolovsku v jeho poddolování.

Reklama

Související

Centrála Twitteru v San Francisku

Firmy opouštějí reklamu na Twitteru, mezi nimi i Volkswagen a Pfizer. Bojí se dezinformací

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme