Reklama

Lukáš Kovanda: Za mikulášskou nadílku a kostýmy Češi letos utratí přes půl miliardy

anděl, čert a Mikuláš v ulicích Prahy
Wikimedia / CC BY 3.0
Lukáš Kovanda

Zítra se ulice i vsi zase jednou zaplní čerty i anděly. Mikuláš je z hlediska obchodníků osmá nejvýnosnější událost v roce (viz tabulka níže). Češi během něj ve zvýšené míře utrácí zejména za sladkosti, půjčení či koupi kostýmu nebo kostýmových doplňků typu mikulášského plnovousu či čepice, drobnější dekorativní předměty a menší dárky. Mikuláš totiž v některých rodinách představuje „zahřívací kolo“ před Vánoci.  

Reklama

Obdarovanými jsou v drtivě většině případů děti. V mnohem menší míře se symbolickou mikulášskou nadílkou obšťastňují také dospělí. Naopak některé rodiny s dětmi – zejména sociálně slabší – mikulášské obdarovávání vynechávají, neboť kvůli finančně napjatým rozpočtům upřednostňují šetření na dárky vánoční. Letos takových rodin bude kvůli energetické drahotě a obecně inflaci více, než tomu bývá obvykle.

Letos se tak bude mikulášské obdarovávání v ČR týkat necelých dvou milionů lidí, kteří se na nějaký ten dárek mohou těšit. Lidé v ČR své výdaje spjaté s mikulášskou oslavou navýší průměrně na zhruba 290 korun, z loňských 270 korun. Mikulášské výdaje tedy celkově přesáhnou půl miliardy korun, měly by činit přibližně 550 milionů korun. Mikulášské výdaje tak představují ani ne setinu výdajů vánočních, které letos dosáhnou zhruba 55 až 60 miliard korun.   

TOP 10 svátků, které letos vydělají obchodníkům v ČR nejvíce peněz (za rok 2021)  

Vánoce (dárky, stromeček, cukroví, kapr, alkohol…) – 9 000 korun na osobu, celkově až 60 miliard korun za všechny dospělé obyvatele ČR 

Silvestr (potraviny, alkohol, pyrotechnika) – 1 700 na osobu, celkově zhruba 15 miliard korun za všechny dospělé obyvatele ČR 

Velikonoce (dárky, beránek, čokoládoví zajíčci, alkohol,..) – 900 Kč na obyvatele, celkově zhruba 8 miliard korun za všechny obyvatele ČR 

Dušičky (věnce, svíčky) – 160 korun na osobu, celkově zhruba 1,2 miliardy korun za všechny obyvatele ČR 

Mezinárodní den žen (květiny, bonboniéry) – v řadu stokorun, týká se ale pochopitelně jen obdarovávaných žen 

Valentýn (květiny, šperky…) – v řádu stovek korun, ale spíše pouze v případě převážně mladých lidí do 35 let 

Den matek (květiny, šperky, kosmetika) – v řadu stokorun, týká se ale pochopitelně jen obdarovávaných matek, případně babiček 

Mikuláš (dárky pro malé děti, kostýmy) – v řádu nižších stovek korun, ale spíše pouze v případě převážně rodin s malými dětmi ve věku do 10 let 

Halloween (alkohol, kostýmy) – v řádu vyšších stovek korun, ale poměrně omezeně, pouze mezi specifickými skupinami lidí (mladí lidé, často cizinci žijící v ČR)

Sv. Patrik (alkohol) – v řádu nižších stovek korun, ale spíše pouze mezi specifickými skupinami lidí (mladí lidé, často cizinci žijící v ČR) 

Reklama

Související

Black Friday

Konec falešných obřích slev? Nový zákon zakazuje prodejcům lákat na fiktivní „nízké” ceny

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme