Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

David Ondráčka: Make Sudety Great Again

Ústí nad Labem
iStock
David Ondráčka

Česko bylo dlouho specifické svou relativní sociální soudržností a poměrně malými rozdíly mezi regiony. To jsme ale za posledních 35 let bohužel nedokázali udržet a je to jedna z velkých chyb polistopadové transformace. Rozdíly dramaticky narostly a dále se prohlubují. Podle mě je zásadní politické, ekonomické a sociální téma, jak nakopnout zaostávající regiony, jak tam chytře investovat a strategicky rozdílné tempo vyrovnávat. Jak prostě udělat naše příhraniční regiony a Sudety Great Again.

Reklama

Chudé regiony a periferie

Začněme tím, že zdaleka nejde o jednolité kraje a oblasti, ale je nutné rozlišovat. Uvnitř krajů jsou významné rozdíly, příkladem je Moravskoslezský kraj, od relativně vyspělé Ostravy a Opavy, po polozapomenuté Karvinsko, Orlovou, Stonavu nebo Jablunkovsko. A naopak i mnohé okraje bohatších regionů mají velké sociální problémy, a k těmto vnitřním periferiím nedotéká rozvoj a bohatství z větších měst.

Na celou studii by vydaly dlouhodobé příčiny strukturálního postižení, od války a odsunu, poklesu těžkého průmyslu, vylidňování, devastace životního prostředí. Je jasné, že řešení ekonomických problémů v Sudetech (a dalších ohrožených oblastech) vyžaduje komplexní přístup a spolupráci na více úrovních státní správy a samosprávy, firem, škol, místních komunit a občanské společnosti.

David Ondráčka: Konec OKsystemu? Jurečka chce zatočit s miliardovým vendor lockem na svém ministerstvu

David Ondráčka: Konec OKsystemu? Jurečka chce zatočit se závislostí na jednom dodavateli IT, která stojí miliardy

Ministr Jurečka oznámil, že ministerstvo práce už nebude rukojmím firmy OKsystem. Že ukončí mnohaletou závislost IT systémů MPSV na této firmě, která trvá posledních 20 let a úřad zaplatil firmě neuvěřitelných devatenáct miliard. Během té doby se mimochodem ve funkcích vystřídalo asi 15 ministrů práce a osm vlád. Odvážné rozhodnutí, míní protikorupční expert a bývalý šéf české pobočky Transparency International David Ondráčka.

Přečíst článek

Cesta z města i do města

Odliv lidí z těchto oblastí je velký problém, data ukazují na postupný, ale permanentní úbytek, mnohde více než o 10 procent obyvatel za deset let. Ať už se bavíme o periferiích, Jesenicko, Karvinsko, Karlovarsko a Ústecko, ale i třeba Znojemsko či region kolem hranic se Slovenskem. Mladí odcházejí, starší zůstávají a postupně umírají, to je neveselá realita. Venkov (ve srovnání s městy) je méně přitažlivý a data ukazují, že nejrychlejší odliv je vidět tam, kde je do většího města daleko, blízko není žádné další městečko, bývalé okresní.

Samozřejmě existuje i opačná cesta z města a jsou příběhy lidí, kteří odešli z hektického města a žijí spokojeně na venkově. Ale takových příběhů je minimum a nijak nevyrovnávají ten hlavní trend, odliv lidí.

Upravme fungování samospráv

Za 30 let má stát k dispozici řada analýz a strategií, které popisují jednotlivé strukturální problémy. Je na čase z regionálního rozvoje a cíleného zaměření udělat absolutní prioritu a přejít ke strategického řízení. Dnešní uspořádání samospráv tomu rozvoji moc nenahrává. Starosta malé obce, i když je pracovitý a výborný ve své roli, nemá kapacity a možnosti řešit tento na de facto regionální problém. Je to komplexní agenda, spádovost, doprava, školství, a spolupráce mikroregionů leží tak trochu mimo naši samosprávu, nikdo ji nedělá jako svou hlavní činnost. Samozřejmě existují mikroregiony a místní akční skupiny (MASky), které se o to mnohde snaží a dělají výbornou práci, ale i tahle komplexní agenda jde nad rámec jejich gesce.

Škola v přírodě za dva tisíce na noc. Koho ještě mají živit rodiče dětí?

Dalibor Martínek: Škola v přírodě za dva tisíce na noc. Koho ještě mají živit rodiče dětí?

Proč by měly být v polovině října společenským tématem školy v přírodě? V době, kdy celou společností „hýbe“ vládní úsporný balíček? Děti přece odjíždějí na pobyty až v květnu nebo v červnu.

Přečíst článek

Přesun úřadů do regionů?

V politice koluje jako jeden z nápadů na posílení regionů plán přesunout klíčové instituce z Prahy do krajských měst. Mít některé centrální úřady v Ústí, Varech, Ostravě, tím tam nalákat vzdělané lidi a posílit místní zaměstnanost. Je to dobře myšleno, ale k realizaci jsem dost skeptický. Obávám se, že skončí jako u ERÚ (energetický regulátor), který má oficiální sídlo v Jihlavě, ale reálně celé vedení sedí v baráku v Holešovicích. No víte, ministerstvo a firmy jsou v Praze, ta Jihlava je daleko a D1 je většinou peklo.

Finanční stimuly chudým regionům

Stát roky posílá do chudých regionů dotace, používá i tzv. kohézní fondy EU, které mají vyrovnávat rozdíly mezi regiony a urychlovat jejich rozvoj. Přesto se situaci nedaří řešit a ekonomické rozdíly pořád rostou. Je potřeba myslet mimo tyto standardní rámce, hledat, co by skutečně pomohlo?

Měli bychom otevřít téma rozpočtového určení daní vůči postiženým oblastem, a prostě těmto samosprávám alokovat více peněz. Samozřejmě to musí být dobře vymyšlené, opřené o data, a celá tato věc je politicky složitá. Obecně se však dá říct, že zacílená rozpočtová decentralizace by byla řešením, který by mohl posílit ten subregionální rozvoj. Přenesení finančních prostředků na místní a regionální úrovně by jim dalo větší možnost místních investic.

Premiér Petr Fiala a ministr financí Zbyněk Stanjura

Stanislav Šulc: Vláda protlačila nenáviděný balíček. Určitě přinese zdražení i růst daní. A snad i úspory

Vláda uspěla. Prosadila svůj „konsolidační balíček“, který v následujících dvou letech přinese úspory ve veřejných financích ve výši až 150 miliard korun. Tedy alespoň snad. Co ovšem balíček přinese zcela určitě, je růst daní a zdražování. Tak snad vláda ví, co prosadila.

Přečíst článek

Stát musí dál posilovat investice do infrastruktury, dálnice, silnice, železnice, telekomunikace. A speciální regionální programy a pobídky pro rozvoj chudších regionů mají pokračovat, ale musí být dobře zacílené. Neúplně šťastným příkladem je Fond spravedlivé transformace pro 3 pohornické kraje. To je velká příležitost, ale je velkou otázkou, jak efektivně bude využit, jestli místní rozvoj posílí a jestli vůbec stihnou ty peníze vyčerpat.

Dlouhodobá cílená podpora regionálních škol

Dlouhodobě je hlavní podporovat základní veřejné služby, dostupnost zdravotnictví, zubaře, pediatry, obvoďáky, místní dopravu, kulturu. A hlavně místní školy. Zlepšení vzdělávání v chudých regionech logicky přispěje k posílení místních komunit a mlže lidi v regionech udržet. Cíleně lákat učitele, snižovat nerovnosti ve vzdělání, podporovat děti se speciálními potřebami, kterých tady je prostě více. Zajištění dopravní dostupnosti z odlehlých oblastí, aspoň mikrobusy a svážení dětí do spádové školy. Programy na podporu studia pro nadané žáky z chudších rodin. A školy mohou hrát roli i ve vzdělávání pro dospělé. To je řešitelné, ale znamená to dát na tuto oblast více peněz.

Reklama

Související

Prezident NKÚ Miloslav Kala

David Ondráčka: Pondělní deprese s NKÚ aneb průvodce smutných zpráv o veřejných penězích

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme