Více než polovina Čechů chce na vánočních dárcích šetřit, ukázal průzkum
Na 57 procent Čechů chce letos šetřit při pořizování vánočních dárků. Sedm z deseti lidí pokryje nákup dárků z běžné výplaty. Letošním hitem Vánoc budou kosmetika a knihy. Vyplývá to z průzkumu, který udělala v polovině října mezi více než 500 respondenty agentura STEM/MARK pro Home Credit.
Téměř polovina počítá s se sumou do 5000 korun
Za vánoční dárky bude v menší míře letos utrácet 57 procent dotázaných, 15 procent počká na povánoční výprodeje a desetina respondentů dárky kupovat nebude kvůli zdražování a nepříznivé ekonomické situaci. V loňském roce šetřilo na nákupu dárků 40 procent lidí. Žádné dárky nenakupovala čtyři procenta dotázaných. Letošní předvánoční průzkum podle autorů ukazuje, že lidé mají větší obavy, a proto se na Vánoce uskromní.
Se sumou do 5000 korun za všechny vánoční dárky počítá 43 procent dotázaných, 30 procent chce nakoupit dárky do 10 tidsíc korun, ukázal průzkum.
Elektroniku nakoupí jen 16 procent
Zatímco před dvěma lety nakupovalo pro své nejbližší elektroniku 34 procent lidí, letos ji chce podle výsledků zjišťování pořídit jako vánoční dárek 16 procent dotázaných. Na prvních místech se umístila tradičně kosmetika a také knihy či drobné dárkové předměty. Typy dárků, které letos budou Češi nakupovat, také odrážejí současnou situaci. Jde tak spíše o levnější předměty, elektronika se posunula na devátou příčku.
S blížícími se svátky roste množství pokusů o podvod při online nákupu. Nejčastěji vše začíná e-mailem, který se tváří jako zpráva od přepravce o drobném doplatku za zásilku. Končí to ale i vyluxovaným kontem. Například ČSOB kvůli tomu spustila osvětovou kampaň, jejímiž antihrdiny jsou podvodníci Volači a Klikači.Online útoky na běžné lidi sílí. Podvodníci zneužívají Vánoce i inflaci
Money
Nákupy v e-shopech již patří mezi běžné zákaznické chování. Lidé si již na tento prodejní kanál zvykli a nemíní na tom nic měnit. Počet těch, kteří preferují e-shopy nebo kamenné obchody, se v podstatě neliší. Stále početná je i skupina lidí (12,5 procenta), která uvedla, že bude nakupovat pouze v tradičních kamenných prodejnách. Jde především o střední až vyšší věkovou skupinu.
„Obecným pravidlem je nezadlužovat se na pořizování vánočních dárků. Dárky patří do kategorie zbytných věcí, je proto lepší se uskromnit a přizpůsobit se aktuální finanční situaci, předem si určit rozpočet na celkový nákup a ten pak dodržet. Pokud se (někdo) rozhodne pro financování půjčkou, měl by si předem spočítat, zda bude mít dostatek peněz na měsíční splátku,“ řekl ombudsman klientů Home Creditu Miroslav Zborovský.
Internetový gigant Amazon očekává nižší tržby o nadcházejících Vánocích. Akcie firmy ve čtvrtek po uzavření burzy klesly o více než pětinu, což znamená, že její majitel, miliardář Jeff Bezos přijde o 23 miliard dolarů. Pokud dnes akcie nevzrostou, bude to pátý největší jednodenní pokles mezi miliardáři, uvedla agentura Bloomberg.Amazon snížil výhled na Vánoce, Bezosovi hrozí pátý největší propad majetku mezi miliardáři
Money
Obchodníky čeká nejdůležitější sezona v roce – Vánoce. Kamenné prodejny budou natřískané k prasknutí, přesto skutečný nákup učiní jen zlomek návštěvníků. Jak jejich podíl zvýšit? Nejlépe službami podobnými těm z e-shopů, shodli se odborníci na retail, kteří vystoupili na konferenci Boost your business!, kterou pořádal byznysový portál newstream.cz. Vánoce se blíží. I kamenné prodejny se musejí chovat jako e-shop, jinak zkrachují, tvrdí odborníci
Money
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.