Slovensko jede. Tamní autoprůmysl je výkonnější než český
Slovenský automobilový průmysl je po 30 letech od rozdělení federace výkonnější než ten český. Slovensko s počtem 184 aut vyrobených vozů na tisíc obyvatel drží světové prvenství, v Česku podle loňských čísel připadá na tisíc lidí asi 105 vyrobených aut.
Zatímco v roce 1993 vyrábělo Česko více než 220 tisíc osobních vozů, na Slovensku to byly pouze jednotky tisíc. V současnosti roční produkce v obou zemích přesahuje milion vozů za rok, v Česku působí tři automobilky, na Slovensku čtyři a pátá se tam chystá. Vyplývá to z aktuálních údajů sdružení automobilek v obou zemích.
Škoda Auto zvažuje odchod z Číny. Finální rozhodnutí má padnout v příštím roce. Nad tím, jaký signál tím vysílá trhu, se zamýšlí hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Lukáš Kovanda: Škoda Auto se v elektromobilitě staví na konec řady
Názory
V České republice před 30 lety již působila značka Škoda, ke které se postupně v novém miléniu přidaly Hyundai a Toyota. Loni tyto automobilky vyrobily dohromady 1,105 milionu osobních vozů, letos se očekává překročení hranice 1,2 milionu. Výrobu v minulých letech ovlivnila covidová pandemie, letos se potýká s nedostatkem součástek a narušenými dodavatelskými řetězci.
Čipů je pořád nedostatek
Odvětví se podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Martina Jahna už třetím rokem potýká s kombinací mnoha negativních faktorů. Přetrvává vysoká poptávka po nových automobilech, ale situace ve výrobě zůstává složitá. Ovlivňuje jí přetrvávající nedostatek čipů, lockdown v Číně nebo přerušení dodávek kvůli válce na Ukrajině. Posílit postavení autoprůmyslu v Česku by mohla zvažovaná továrna na baterie do elektromobilů koncernu VW v Líních u Plzně. Rozhodnutí o výběru lokality ale koncern odložil až na příští rok.
Tuzemským automobilkám a výrobcům dílů loni stouply tržby o 5,9 procenta na 1,102 bilionu korun. Objem exportu se zvýšil o 4,5 procenta na 911,5 miliardy korun. Firmám sdružení se podařilo udržet klíčové zaměstnance, jejich celkový počet se zvýšil o 0,8 procenta na 139.228 osob. Automobilky zaměstnávají 13 procent všech pracovníků zpracovatelského průmyslu a vytváří 28 procent tržeb.
Slovensko jede
Zatímco v roce 1993 vyráběl na Slovensku jednotky tisíc vozů pouze Volkswagen, loni z výrobních linek slovenských továren Jaguar Land Rover, Kia, Stellantis a Volkswagen sjelo podle údajů Svazu automobilového průmyslu Slovenska opět více než jeden milion vozidel. V roce 2019, tedy před epidemií covid-19, bylo v zemi vyrobeno rekordních více než 1,1 milionu vozidel. V uplynulých dvou letech pak výrobu vozidel v zemi ovlivnily dopady koronavirové infekce, jakož i nedostatek polovodičových součástek.
Švédska automobilka Volvo Cars postaví na východě Slovenska závod na výrobu elektromobilů za 1,2 miliardy eur (29,6 miliardy korun), z toho pětinu tvoří předpokládaná podpora státu, uvedlo slovenské ministerstvo hospodářství.
Volvo postaví gigafactory u Košic. Vyrábět začne v roce 2026
Zprávy z firem
Význam automobilového průmyslu pro ekonomiku Slovenska v budoucnu ještě více stoupne. Letos v červenci švédská automobilka Volvo Cars oznámila, že postaví na východě Slovenska závod na výrobu elektrických aut.
Předloni se automobilový průmysl na tržbách celého slovenského průmyslu podílel 47,7 procenta a téměř 43 procenty na celkovém exportu země. Na pětimilionovém Slovensku firmy z automobilového průmyslu zaměstnávaly dohromady 164 tisíc pracovníků. Na slovenské továrny automobilek je v zemi navázána řada výrobců součástek.
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofa Tomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.