La dolce vita. Prodeje šampaňského v době inflace a krize lámaly rekordy

Za loňský rok se ve světě prodalo 326 milionů lahví francouzského šampaňského za rekordních více než šest miliard eur (přes 143 miliard korun). K nárůstu prodejů šumivého vína z oblasti Champagne na severovýchodě Francie přispěl vzestup zájmu ze zahraničí i početnější movitá klientela.
Vývoz stále výrazněji převažoval nad prodejem ve Francii. O výsledcích informovala organizace Comité Champagne, napsala o nich agentura AFP.
Největší zájem je v USA
Vývoz do zahraničí loni představoval 57 procent všech prodejů a podíl nadále stoupá, nejčastější destinací jsou Spojené státy. Před deseti lety se přitom vyváželo jen 45 procent šampaňského.
Dubajská aerolinka Emirates vypálila rybník konkurenci. Na několik let dopředu si koupila exkluzivní práva na servírování několika nejznámějších značek šampaňského.
Luxus se vším všudy. Emirates koupily exkluzivitu na šampaňské Dom Pérignon
Zprávy z firem
Obtíže sektoru nezpůsobila ani válka na Ukrajině, protože Rusko patří s několika miliony lahví k malým exportním destinacím, uvádějí autoři zprávy.
Návrat k večírkům a zábavě
Prodeje v roce 2020 velmi negativně ovlivnila pandemie covidu-19, která stála za propadem prodejů na 244 milionů lahví. Lidé se teď podle Davida Chatillona z Comité Champagne "radují z konce omezení a opět přicházejí na chuť večírkům, společenské zábavě a cestování", což podle něj přirozeně provází i větší poptávka po šampaňském.
Podle jeho kolegy Maxima Toubarta je francouzský trh saturovaný a "nemůže se dále zvětšovat". Lze proto očekávat další rozvoj vývozu šampaňského.
Úleva z konce dvouleté pandemie covidu a množství omezení přiměla mnohé si více dopřávat. Turisté začali více cestovat, movitější opět utrácejí za luxus a milovníci šampaňského zvýšili spotřebu tak, že docházejí zásoby Moëtu Hennessy i výrobci, napsala agentura Bloomberg.
Milovníci šampaňského slaví konec covidu. Moëtu Hennessy docházejí zásoby
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.