Prodeje luxusních hodinek jdou nahoru. V Číně poptávka upadá

Strach z inflace a změna nákupního chování se zatím neprojevuje na globálních prodejích luxusních statků. A platí to také pro hodinky, jichž se v prvním pololetí prodalo více než loni. Problém pro zejména švýcarské výrobce však může představovat zásadní ochlazení v Číně a Hongkongu.
Konkurence chytrých hodinek ani případné obavy z inflace se zatím neprojevují na prodejích luxusních švýcarských hodinek. Po prvním pandemickém roce, kdy se jejich produkce i prodeje propadly o desítky procent, hlásí prodejci skvělá čísla. A to ve srovnání s loňským rokem, ale také s předpandemickým rokem 2019.
„Letošní první pololetí se pro výrobce Swiss Made uzavřelo na velmi dobrých hodnotách. Celkem se prodaly hodinky za 11,9 miliard švýcarských franků, což oproti loňskému prvnímu pololetí představuje nárůst o téměř 12 procent,“ uvedla ve své zprávě za první pololetí Federace švýcarského hodinářského průmyslu (FHS). „Červen představoval osmý po sobě jdoucí měsíc růstu,“ připomínají zástupci federace.
Tržby z prodeje luxusního zboží se letos zvýší nejméně o pět procent, uvádí to studie konzultační firmy Bain. Zákazníci v USA a v Evropě budou navzdory politické nejistotě spojené s konfliktem na Ukrajině a rostoucí inflací nadále kupovat luxusní hodinky, šperky i boty.
Covid, válka, recese? Nic z toho luxusní segment netíží, útraty rostou
Money
Problémy v Číně
Výrobcům vedeným obřím konglomerátem Swatch Group se dařilo masivně zvýšit prodeje v nejlevnějším segmentu (do 200 švýcarských franků) a také v segmentu ultraluxusních hodinek (s cenou nad 3000 franků). Naopak prodeje střednědrahých hodinek (od 200 do 500 franků) se meziročně propadly o třetinu. Právě zde se nejvíce projevuje konkurence chytrých hodinek.
Ještě více však musí švýcarští výrobci řešit zásadní propady poptávky v Číně a Hongkongu. Obě teritoria jsou pro odbyt luxusních hodinek zcela zásadní (v prodejích jde o 2. a 3. největší odbytiště). V letošním prvním pololetí se však obě potýkala s nejrůznějšími omezeními turismu a průmyslu.
V celkových statistikách se propadly prodeje v Hongkongu o téměř 12 procent, v kontinentální Číně dokonce o více než 26 procent.
Nejdražší sbírku skotské whisky Macallan Red, která je nyní v Česku, si pořídil fond kvalifikovaných investorů Wine Management. Hodnota tří lahví alkoholu staršího sedmdesáti let je šest milionů korun.
Burgundské, šampaňské, skotská whisky. Investiční alkohol poráží inflaci
Money
Válka na Ukrajině nemá vliv
A projevilo se to také na hospodaření jednotlivých výrobců. Největší hodinářskou společností je Swatch Group, která podle slov svého CEO Nicka Hayeka letos kvůli omezením v Číně přišla o tržby ve výši 400 milionů švýcarských franků.
„Nebylo to jen tím, že byly naše prodejny zavřeny. Projevily se na tom také problémy s logistikou, když se naše produkty do těchto teritorií vůbec nemohly dostat. Navzdory tomu jsme ale udrželi růst provozního zisku, zvýšil se o čtvrtinu z loňských 402 milionů franků na aktuálních 503 milionů,“ uvedl Hayek při ohlašování výsledků společnosti za letošní první pololetí. Naopak konflikt na Ukrajině měl podle Hayeka na výsledky firmy vliv jen v objemu jednoho procenta.
Luxusní resort Kaplankaya poblíž tureckého města Bodrum byl letos zařazen mezi top dovolenkové destinace prestižního výběru Daily Mail. Resort, který i nabízí 140 pokojů a 27 vil, vybudovala Tereza Maxová spolu se svým manželem, tureckým miliardářem Burakem Oymenem. Reportér byznysového portálu newstream.cz resort navštívil. „Češi jsou rozhodně mezi návštěvníky z top deseti zemí,“ prozradil Sarp Okçuoğlu, obchodní šéf společnosti Six Senses, která resort provozuje.
REPORTÁŽ: Turecký resort Terezy Maxové nabízí skutečný luxus. Jezdí sem i Češi
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.