Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Třetina Čechů si na dovolenou vůbec nešetří. A pak jdou s útratami „na krev“

Třetina Čechů si na dovolenou vůbec nešetří. A pak jdou s útratami „na krev“
iStock
Věra Tůmová
tmv

Peníze na dovolenou Češi příliš neplánují, na rozdíl od obyvatel jiných evropských zemí. Jaká je tedy jejich finanční disciplína? Patříte mezi ty zodpovědné, nebo spíš naopak?

Až třetina lidí v Česku je ochotná kvůli dovolené jít až na hranici svých finančních možností, a část z těchto lidí si dokonce na rekreaci vezme půjčku. Vyplývá to z aktuálního online průzkumu agentury Dynata pro fintechovou společnost Revolut, kterou v České republice využívá přes milion lidí. Pro Čechy je dovolená sice významnou prioritou, ale nehodlají se na ni nijak speciálně finančně připravovat, a tedy si na ni většinou ani nespoří.

Spoření na dovolenou je jinde v Evropě mnohem častější

Podle průzkumu až 49 procent Čechů přiznává, že si na dovolenou vůbec nešetří a teprve v okamžiku, kdy je třeba ji zaplatit, začínají výdaje řešit. Stranou na takzvaný „dovolenkový fond“ si peníze pravidelně odkládá jen necelá třetina lidí, což je o dost méně než třeba v Portugalsku, kde si takto spoří de facto polovina lidí (49 procent). Také v Polsku si systematicky odkládá peníze stranou na dovolenou téměř každý druhý (48 procent lidí) a ve Francii je takových lidí přinejmenším 45 procent. Z Čechů, kteří si spoří na své cestování, jsou na tom asi nejlépe mladí lidé ve věku 18 až 24 let, mezi kterými si takto systematicky odkládá peníze přinejmenším 40 procent z nich.

Minimálně jedenáct procent oslovených lidí v průzkumu potom, že si na rekreaci vzalo dokonce půjčku a vůbec toho nelitují. Těch, kteří tohoto svého zadlužení naopak litují, jsou pouhá čtyři procenta. Pozitivní nicméně je, že většina Čechů, konkrétně 70 procent, by si kvůli dovolené nikdy úvěr či půjčku nevzalo.

Neplánují, a pak utrácejí o sto šest

Ačkoliv se Češi příliš systematicky finančně na dovolenou nepřipravují, když už na ni vyrazí, více než čtvrtina z nich pak utratí více, než plánovali, protože si chtějí prý „užít přítomný okamžik“, uvádí zpráva z průzkumu. Mnohem výrazněji, než ostatní evropští respondenti tak přiznávají, že se nechávají někdy i strhnout emocemi. „Nečekané situace, které navýší náklady, zmiňuje 18 procent českých cestovatelů. Dalších osm procent přiznává impulzivní nákupy,“ vyplývá z průzkumu. Na druhou stranu je ale podle analytiků z agentury Dynata pozitivní, že pro Čechy nehraje příliš roli chlubení se svým dovolenkovým cestováním na sociálních sítích, na rozdíl od jiných zemí.

Čeho se na cestách lidé bojí

Při cestování se podle průzkumu zhruba každý šestý Čech obává, že bude okraden, což je o něco méně než například mezi Francouzi nebo Španěly. S podvody či neautorizovanými platbami má nejspíš zatím špatnou zkušenost jen málokdo, protože těchto výdajů se obává jen 14 procent oslovených respondentů. Ještě méně Čechů řeší kurzové výkyvy a transakční poplatky, které si uvědomují jako problém jen dvě procenta respondentů, zatímco mezi lidmi v Irsku nebo ve Švédsku to vnímá jako velký problém dvakrát až třikrát více dotázaných. Při svém cestování Češi také méně než obyvatelé jiných zemí využívají věrnostních programů.

Červnový průzkum výzkumné společností Dynata pro Revolut se uskutečnil formou online dotazníku a zahrnoval výběrový soubor 1000 respondentů ve věku 18+ v každé z 20 zemí (Belgie, Bulharsko, Česko, Finsko, Francie, Německo, Řecko, Maďarsko, Irsko, Itálie, Litva, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Slovensko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Spojené království).

Duch v pokoji, zkažené řízky a jiné bizarní stížnosti českých turistů. Kdy má smysl reklamovat zájezd?

Češi se už se ani zdaleka nebojí reklamovat svou dovolenou s cestovní kanceláří, pokud není zájezd zrovna podle jejich představ. Rozporují oprávněné chyby, ale často i docela absurdní věci. Zeptali jsme se proto expertů, jak správně zájezd či některé jeho části či služby reklamovat, abyste měli vůbec šanci na úspěch.

Přečíst článek

Ve které bance si můžete otevřít multiměnový účet a kde účet v cizí měně

Snad každému, kdo hodně cestuje, nakupuje v zahraničí či má v cizí měně i příjmy, se dnes vyplatí mít v bance i cizoměnový nebo multiměnový účet. Přečtěte si, jaký je ale mezi těmito účty rozdíl a ve kterých bankách v Česku si je můžete vůbec otevřít, popřípadě kde je chystají do nabídky zařadit.

Přečíst článek

Která města v Česku zdraží pokuty za jízdu načerno v MHD

Zdražování se letos nevyhne dokonce ani pokutám za jízdu načerno. Takzvané přirážky k jízdnému se mohou nově navyšovat díky novele silničního zákona, která začala platit s prvním červencovým dnem. Neznamená to ovšem, že se bude zdražovat plošně po celé ČR. Zeptali jsme se proto jednotlivých dopravních podniků, jaké mají plány a kde se zdražovat bude určitě, a kde naopak ne.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

České bankovky, ilustrační foto

Tři procenta dostanete. Ale už jen výjimečně. Který termínovaný účet v létě vydělá nejvíce

Přečíst článek
Doporučujeme