Německý Aspen šetří. Lanovky zpomalí a lyžaři přijdou o komfort vyhřívané sedačky
Kvůli úspoře energií musejí lyžaři o nadcházející zimní sezoně v jihoněmecké oblasti Zugspitze počítat s pomalejší jízdou lanovek, užšími sjezdovkami a také s vypnutým vytápěním lanovek a teras s venkovním posezením. Dnes to oznámila společnost Bayerische Zugspitzbahn, která tamní areály provozuje. Lyžařská sezona u nejvyšší německé hory Zugspitze začne 2. prosince.
Vedle areálu Zugspitze, který spoléhá čistě na přírodní sníh, provozuje společnost ještě nedaleké lyžařské středisko Garmisch-Classic, jež se bez umělého zasněžování neobejde. Kvůli úsporám tam ale firma chce produkovat umělý sníh v omezeném režimu, vycházet bude z aktuálních cen elektřiny, její dostupnosti, vývoje počasí a ekonomické smysluplnosti. Kvůli nižšímu využívání sněžných děl a zasněžovacích zařízení tak mohou být sjezdovky užší než v minulosti, podle Bayerische Zugspitzbahn to ale nebude na úkor bezpečnosti.
Ještěd se nejspíš stane prvním tuzemským kopcem, který přivítá lyžaře. A to ještě ani nezačalo pořádně mrznout. Odstartovalo totiž zasněžování, které je kontroverzní v jakékoli době, ale v současnosti je již vyloženě absurdní.
Stanislav Šulc: Zasněžování kopců je v dnešní situaci slušně řečeno zvěrstvo
Názory
Kvůli úsporám zůstanou během letošní zimy vypnutá vyhřívání sedadel v lanovkách, vyhřívání venkovních teras restaurací a také noční osvětlení vrcholových stanic lanovek. Pokud to provoz dovolí, budou lanovky jezdit až o polovinu pomaleji, než je běžné, zejména pak za horšího počasí a během pracovního týdne, kdy je vytíženost nižší.
Společnost uvedla, že úsporu energií začala hledat už v minulosti, mimo jiné výměnou starého osvětlení a starých oken, instalací chytrých elektroměrů k hlídání spotřeby, měřením výšky sněhu na sjezdovkách či používáním solárních panelů.
Společnost Bayerische Zugspitzbahn uvádí, že v průměru vychází energetická potřeba pro každého lyžaře na 16 kilowatthodin denně. V této sumě jsou zahrnuty mimo jiné úprava sjezdovek a zasněžování.
Firmy se s enormním nárůstem cen energií vyrovnávají především investicemi do fotovoltaiky a moderních technologií nebo zaváděním úsporných opatření při osvětlení a vytápění svých objektů. Z plynu přecházejí na zkapalněný ropný plyn LPG, snaží se víc využívat odpadní teplo z vlastní výroby, montují úsporná svítidla, snižují teplotu v kancelářích, upravují pracovní dobu. Omezení výroby nebo propouštění zaměstnanců až na výjimky neplánují.
Firmy šetří a méně topí, posílají zaměstnance pracovat domů a instalují solární panely
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.