Má auto na plyn nižní náklady i v dnešní době? Čerpací stanice ukážou skutečné náklady. Povinně
Další "diktát Bruselu", který ve skutečnosti pomůže řadě lidí. Čerpací stanice musejí od soboty zveřejňovat náklady na ujetí 100 kilometrů pro všechny typy motorů.
Provozovatelé některých čerpacích stanic, které vedle benzinu a nafty prodávají alternativní paliva, což je například stlačený či zkapalněný zemní plyn, zkapalněný ropný plyn, elektřina nebo vodík, musí nejpozději dnes vyvěsit tabulku s porovnáním nákladů tankování na ujetí 100 kilometrů. Nařizuje to nový zákon, který pochází z Evropské unie. Tabulku bude dvakrát do roka aktualizovat ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO).
Nové opatření se dotkne asi desetiny čerpacích stanic. Povinnost se vztahuje pouze na čerpací stanice, které kromě běžných pohonných hmot prodávají alternativní paliva jako jeden provozovatel. Velké množství čerpacích stanic však jednotlivá paliva prodává pod různými provozovateli. V ČR je podle statistiky MPO téměř 4000 veřejných čerpacích stanic.
Tabulka, kterou bude ministerstvo připravovat dvakrát ročně, srovnává náklady na ujetí 100 kilometrů na jednotlivé palivo pro jednotlivé třídy automobilů. Například vozy nižší střední třídy, kam spadá například v Česku velice rozšířená Škoda Octavia, ujede 100 kilometrů na benzin Natural 95 podle tabulky MPO za 236,38 až 249,04 Kč. Na naftu ujede stejnou vzdálenost za 167,23 až 167,23 Kč, při použití CNG jsou náklady 250,36 Kč až 264,02 Kč. Výhodnější je podle tabulky LPG, auto nižší střední třídy na něj 100 kilometrů ujede za 134,48 až 142,28 koruny. Elektromobil nižší střední třídy pak ujede 100 kilometrů podle výpočtu MPO za 87 až 92,40 koruny.
Americký výrobce elektromobilů Tesla ve třetím čtvrtletí dodal zákazníkům rekordních 343 830 vozidel. Proti druhému čtvrtletí se tak odbyt zvýšil o 35 procent. Vyplývá to z údajů, které firma zveřejnila na svých internetových stránkách. Dodávky ve třetím čtvrtletí nicméně zaostaly za očekáváním analytiků, kteří je podle průzkumu společnosti Refinitiv odhadovali v průměru na více než 359 tisíc vozů.
Tesla trhá rekordy, odbyt aut ve třetím čtvrtletí stoupl o více než třetinu
Zprávy z firem
Provoz elektrických aut měl být levný, pak ale přišla energetická krize. V některých případech je tak jízda na elektřinu dražší než na benzin či naftu.
Auta na elektriku ztrácí body. Levněji mnohdy vyjde živit nehospodárný benzíňák
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.