Má auto na plyn nižní náklady i v dnešní době? Čerpací stanice ukážou skutečné náklady. Povinně
Další "diktát Bruselu", který ve skutečnosti pomůže řadě lidí. Čerpací stanice musejí od soboty zveřejňovat náklady na ujetí 100 kilometrů pro všechny typy motorů.
Provozovatelé některých čerpacích stanic, které vedle benzinu a nafty prodávají alternativní paliva, což je například stlačený či zkapalněný zemní plyn, zkapalněný ropný plyn, elektřina nebo vodík, musí nejpozději dnes vyvěsit tabulku s porovnáním nákladů tankování na ujetí 100 kilometrů. Nařizuje to nový zákon, který pochází z Evropské unie. Tabulku bude dvakrát do roka aktualizovat ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO).
Nové opatření se dotkne asi desetiny čerpacích stanic. Povinnost se vztahuje pouze na čerpací stanice, které kromě běžných pohonných hmot prodávají alternativní paliva jako jeden provozovatel. Velké množství čerpacích stanic však jednotlivá paliva prodává pod různými provozovateli. V ČR je podle statistiky MPO téměř 4000 veřejných čerpacích stanic.
Tabulka, kterou bude ministerstvo připravovat dvakrát ročně, srovnává náklady na ujetí 100 kilometrů na jednotlivé palivo pro jednotlivé třídy automobilů. Například vozy nižší střední třídy, kam spadá například v Česku velice rozšířená Škoda Octavia, ujede 100 kilometrů na benzin Natural 95 podle tabulky MPO za 236,38 až 249,04 Kč. Na naftu ujede stejnou vzdálenost za 167,23 až 167,23 Kč, při použití CNG jsou náklady 250,36 Kč až 264,02 Kč. Výhodnější je podle tabulky LPG, auto nižší střední třídy na něj 100 kilometrů ujede za 134,48 až 142,28 koruny. Elektromobil nižší střední třídy pak ujede 100 kilometrů podle výpočtu MPO za 87 až 92,40 koruny.
Americký výrobce elektromobilů Tesla ve třetím čtvrtletí dodal zákazníkům rekordních 343 830 vozidel. Proti druhému čtvrtletí se tak odbyt zvýšil o 35 procent. Vyplývá to z údajů, které firma zveřejnila na svých internetových stránkách. Dodávky ve třetím čtvrtletí nicméně zaostaly za očekáváním analytiků, kteří je podle průzkumu společnosti Refinitiv odhadovali v průměru na více než 359 tisíc vozů.
Tesla trhá rekordy, odbyt aut ve třetím čtvrtletí stoupl o více než třetinu
Zprávy z firem
Provoz elektrických aut měl být levný, pak ale přišla energetická krize. V některých případech je tak jízda na elektřinu dražší než na benzin či naftu.
Auta na elektriku ztrácí body. Levněji mnohdy vyjde živit nehospodárný benzíňák
Money
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofa Tomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.