Hypotéky s delší fixací jsou paradoxně nejlevnější
![Novostavby, ilustrační foto](https://www.newstream.cz/uploads/article/660x464_fit/building-ga51af306c-1280.jpg)
Úrokové sazby nadále rostou, ale zájem o hypoteční úvěry zatím nepolevuje.
Banky jich v září poskytly za 29,4 miliard korun. Což je sice o dvě miliardy méně než v srpnu, ale stále jde o nadprůměrné číslo. Vyplývá to z nového Hypomonitoru České bankovní asociace (ČBA). Úrok průměrné hypotéky se za měsíc zvýšil o 0,12procentního bodu na 2,43 procenta. ČBA za aktuální měsíc očekává podstatně razantnější zdražení vzhledem k rostoucím sazbách České národní banky (ČNB).
Po letech rekordně nízkých úroků na hypotékách se půjčky začínají pomalu prodražovat. Úroky jsou stále pod dlouhodobým průměrem. Pro srovnání před deseti lety, v září 2011, dosahovala podle dat ČNB průměrná sazba hypotéky čtyř procent. Základní sazba ČNB v té době dosahovala 0,75. Tedy polovinu sazby současné.
Trh s nájemním bydlením v Česku přitáhl pozornost developerů i velkých mezinárodních investorů. Činžáky jsou sázkou na jistotu: vlastní byt v Praze je pro většinu lidí nedosažitelný.
Vlastní byt je luxus, nájmy jsou budoucnost
Názory
„Hypoteční sazby se nemusí vyvíjet v tandemu se sazbami centrální banky, jelikož reagují především na tržní úrokové sazby delších splatností. V nich se promítá řada faktorů, nejen očekáváný vývoj základních sazeb ČNB, ale i výhled na inflaci, ekonomický vývoj či dynamiku obdobných úrokových sazeb v zahraničí,“ vysvětluje hlavní ekonom ČBA Jakub Seidler.
Cena peněz na trhu je aktuálně paradoxně levnější při delší době splatnosti. To potvrzuje i pohled na nabídku hypoték tuzemských bank. Nejvyšší sazby se nabízí při dvou či tříletých fixací. Naopak nejlevnější jsou úvěry se sazbou zafixovanou na osm až 10 let.
Očekávání trh je tedy takové, že po současném růstu sazeb přijde opětovný pokles. „Do jisté míry se dá uvažovat o scénáři, že by po opadnutí aktuálních inflačních tlaků mohla centrální banka v průběhu dalších let své sazby korigovat,“ říká Petr Dufek, analytik ČSOB.
Vytrvale rostou také výše poskytovaných úvěrů. Průměrná výše hypotéky v září dosáhla 3,34 milionu korun. Postupné zvyšování velikosti hypotéky je dáno i skutečností, že růst cen nemovitostí pokračuje ve svižném tempu. „V brzké době by navíc mohlo docházet k efektu předzásobení se hypotékami,“ komentoval Seidler situaci na trhu, kdy rychle rostou ceny stavebních prací a energií. Klienti bank si tak budou chtít pojistit úrokovou sazbu před dalším zvýšením.
Banky chtějí, aby splácení hypotéky mohly po rodičích dědit děti, důvodem je i aktuální zvýšení úroků České národní banky. Ta je však proti těmto takzvaným mezigeneračním hypotékám.
Na hypotečním trhu se rozmáhá velká nemorálnost: mezigenerační úvěry
Názory
Podle Seidlera trh očekává, že do února se sazby ČNB zdvojnásobí na tři procenta. „Dá se tedy očekávat, že i růst hypotečních sazeb v příštích měsících dále zrychlí a poměrně brzy překročí tříprocentní hranici,“ uzavřel Seidler.
Horizontální vila s dřevěným obkladem stojí na místě někdejšího industriálního areálu. Objekt vznikl podle projektu architektonického ateliéru ADR.
Na místě cihelny stojí vila s bazénem a heliportem
Enjoy
Skandinávská tradice se v posledních několika letech rozmáhá i v tuzemsku. Saunu najdete v Národním divadle nebo na Vltavě s výhledem na Pražský hrad. Ateliér Hra teď navrhl jednu plovoucí, vznáší se na hladině zatopeného lomu.
Ze sauny rovnou do zatopeného lomu. I tak může vypadat wellness
Enjoy
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.